«ТЕХНОПОЛІЯ» НЕЙЛА ПОСТМАНА ЯК КОНЦЕПЦІЯ ПРО ЗІТКНЕННЯ КУЛЬТУРИ І ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.34.2018.153844

Ключові слова:

інформаційні технології, технократія, технополія, медіа, медіаекологія, Нейл Постман

Анотація

Мета статті – проаналізувати концепцію Н. Постмана про зіткнення культури і технологій. Методологія дослідження передбачає застосування системно-структурного методу, що ґрунтується на забезпеченні комплексності предмета дослідження. Новизна полягає в з’ясуванні головних положень концепції Н. Постмана про зіткнення культури і технологій, виявленні її специфіки у загальному контексті наявних культурологічних теорій розвитку техніки. Відзначено, що Нейл Постман – один із значущих послідовників М. Маклюена у сфері вивчення медіа. Він поєднав ідеї свого попередника із положеннями загальної семантики про знаки, наративи, дискурси, сформувавши тим самим свою концепцію публічної сфери суспільства. Н. Постман запропонував свою концепцію типів культур суспільства, яка ґрунтується на ролі технологій у підтримці її цінностей: культури, що використовують інструменти; технократії і технополії. На думку Н. Постманом, технологія може виступати в якості середовища для культури, яке впливає на неї як інтегруюче, так і дезінтегруюче, при цьому «технополія» вирізняється тим, що при такому устрої суспільства альтернатив технології не існує. Технополія – це стан культури, що вимагає формування нового суспільного устрою, і неминуче призводить до швидкого занепаду того, що було пов’язано з традиційними уявленнями. Н. Постман у своїх працях прагнув привернути увагу до змін, зокрема до того, що нові технології рідко вирішують нагальні проблеми, а навпаки, радше створюють їх. Висновки. Н. Постман досить критично налаштований до сучасного телебачення, яке нівелює цінності Просвітництва, проте Н. Постмана в жодному разі не можна вважати «ворогом техніки» або «культурним песимістом», за це йому часто дорікають. На його переконання, нові технології нічого не заміняють і не покращують, а здебільшого все змінюють, при цьому рідко вирішують справжні проблеми, навпаки, радше створюють їх. Ідеї Н. Постмана можуть бути екстрапольовані на сучасні медіа, оскільки «технополія» в його розумінні розвивається за рахунок використання технологій в суспільстві.

Біографія автора

Yuliia Trach, Київський національний університет культури і мистецтв

кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Arnheim, R. (1960). Kino kak iskusstvo [Cinema as art]. Moscow: Izdatelstvo inostrannoy literatury.

Aries, P. (1999). Rebenok i semeinaya zhizn’ pri Starom poryadke [The child and family life under the Old order]. Ekaterinburg: Izdatelstvo Uralskogo universiteta.

Mead, M. (1988). Kul’tura i mir detstva [Culture and the world of childhood]. Moscow: Nauka.

Postman, N. (1985). Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Show Business. New York : Penguin Books.

Postman, N. (1994). The Disappearance of Childhood: Redefining the Value of School. New York : Vintage Books.

Postman, N. (2000). The Humanism of Media Ecology. Proceedings of the Media Ecology Association, vol. 1, рр. 10–16.

Postman, N. (1993). Technopoly: The Surrender of Culture to Technology. New York : Vintage Books. Available at: <http://www.collier.sts.vt.edu/

/pdfs/technopoly-neil-postman.pdf> [Accessed: May 12, 2018].

Spengler, O. (2010). Zakat Zapadnogo mira [The Sunset of the Western World]. Moscow: Alfa kniga.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-07

Як цитувати

Trach, Y. (2018). «ТЕХНОПОЛІЯ» НЕЙЛА ПОСТМАНА ЯК КОНЦЕПЦІЯ ПРО ЗІТКНЕННЯ КУЛЬТУРИ І ТЕХНОЛОГІЙ. Питання культурології, (34), 64–72. https://doi.org/10.31866/2410-1311.34.2018.153844

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ