ЗМІСТ ПОНЯТЬ «ВІЗУАЛЬНА ГРАМОТНІСТЬ» І «ВІЗУАЛЬНА КУЛЬТУРА»
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.32.2016.155725Ключові слова:
візуальна грамотність, візуальна культура, візуальні дослідженняАнотація
Мета статті – виявлення змісту понять візуальних досліджень «візуальної культури» та «візуальної грамотності». У дослідженні використано метод інтерпретації, що дало змогу з’ясувати сутність досліджуваних об’єктів, в яких однаковою мірою присутні й духовні, і матеріальні, і художні форми предметності. Наукова новизна – розкрито сутність візуальної культури та візуальної грамотності як нових об’єктів соціогуманітарного знання. Результати та висновки – немає чітко означених і окреслених визначень щодо змісту понять «візуальна грамотність», «візуальна культура», «візуальна компетентність», «інформаційна компетентність», «медіаграмотність», «медіакультура», «медіакомпетентність».
Наведено процеси візуальної грамотності: вивчення психологічних процесів, що залучаються до процесу візуального сприйняття; використання технологій створення візуальних повідомлень; вивчення інтелектуальних методів, що дають змогу інтерпретувати, розуміти візуальну інформацію (за Ю. О. Аверкіним). Наведено базові елементи моделі візуальної компетентності (за Л. Г. Масімовою). Наголошено, що усвідомлення феномена візуальності може підвищувати керованість технічною візуальною культурою, яка вже стала невід’ємною частиною науки, суспільного життя, масового дозвілля, а також візуальною грамотністю, необхідність формування якої обумовлена соціальним замовленням суспільства, сформульованим у вигляді положення про необхідність розвитку інформаційної й комунікативної компетентностей. Визначили, що культурологічне дослідження даної проблематики передбачає звернення до історико-культурних аспектів питань побутування візуальної культури і формування візуальної грамотності, розгляд даних категорій як соціокультурних феноменів, а також всебічне вивчення історії й теорії медіа, візуальних мистецтв, візуального дизайну та інших сфер, пов’язаних з виробництвом і споживанням візуальних змістів.Посилання
Averkin, Yu. (2010). The development of visual literacy of design students during lectures on photography, D.Ed. Moscow State Humanitarian University named after M. A Sholokhov.
Bal, M. (2012). Visual essentialism and the suject of visual research. Logos. [Logos], no. 1, pр. 212–249.
Dubovaya, N. (2017). Visual culture in the aspect of modernity. Available at: [Accessed 10 May 2017].
Vdovina, T. (2017). Visual Research: Basic Methodological Approaches. Available at: [Accessed 10 May 2017].
Zorin, S. (2002). The formation of visual culture. Glazov.
Kalnitskaya, N. (2006). The development of visual literacy of high school students in the process of teaching. D.Ed. Omsk State Technical University.
Kryshtaleva, M. (2014). Visual research: genealogy and culturological potential. Available at: [Accessed 10 May 2017].
Malkovskaya, I.A. (2008). Visual culture: the problem of self-identity. Available at: [Accessed 10 May 2017].
Masimova, L. (2015). Visual Literacy in the system of media education. Available at: [Аccessed 10 May 2017].
Pavlova, O. (2015). Visual culture as a field of liquidity of Art Noveau. Available at: [Accessed 10 May 2017].
Polyudova, E. (2012) Visual culture and contemporary art education. Available at: [Accessed 10 May 2017].
Rozin, V. (2009). Visual culture and perception: how a person sees and understands the world. Moscow: LIBROKOM.
Fedorenko, S. (2014). Literacy as a complex phenomenon in higher education in the US. Available at: [Accessed 10 May 2017].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Юлія Василівна Трач
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.