Антропологічний поворот як феномен рефлексії у моді ХХ–ХХІ століть

Автор(и)

  • Наталія Віталіївна Барна Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна», Ukraine https://orcid.org/0000-0002-5176-0136

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.35.2019.188780

Ключові слова:

мода, антропологічний поворот, семіотика, візуальний світ моди

Анотація

Мета статті – визначити соціокультурні детермінанти формування систем інтерпретації модної діяльності як фактора гармонізації глобалізаційних проблем сучасності. У дослідженні використано компаративний та системний підходи, що допомогло визначити моду як систему змін та інновацій у контексті антропологічної проблематики. Такі філософські методи, як трансцендентальний, допомагають з’ясувати, наскільки можливі зміни модних інновацій за доби глобалізації; яким чином стають наявними самі зміни (феноменологічний метод); як один цикл модних інновацій перетворюється на інший. Метод культурно-історичної реконструкції допомагає визначити модні артефакти як феномен новітньої культури. Наукова новизна. Антропологічний поворот концентрує увагу на антропному вимірі моди, який свідчить про антропологічну обумовленість модного теоцентризму та теріоморфізму. Висновки. Доведено, що в теорії сучасної естетичної думки, мистецтвознавстві, культурології визначають три повороти: антропологічний, семіотичний та візуальний. Так сталося, що ці повороти розводять у часові, і вважається, що антропологічний передував семіотичному. Проблема дискурсу, тексту, знаку трансформує проблему людини, яка була гостро позначена на межі ХІХ–ХХ століть, у площину мовних адеквацій. Антропологічний поворот відображує сьогоднішню ситуацію, яка презентує надмірну, більше того, надзвичайно екстравагантну реальність візуалізації світу, новий оптикум, паноптичний універсум, який дає можливість масмедіа, рекламі, віртуальній реальності демонструвати, презентувати, розширювати світ інформації настільки, що людина майже весь час перебуває у поліваріантному просторі багатовимірного світу екрана. Екран стає настільки дійовим і активним, що фактично усуває проблеми тілесності та ідентичності як онтологічного предикату. В контексті статті визначаються онтологічні трансформації в моді ХХ століття крізь призму культурних практик сьогодення.

Біографія автора

Наталія Віталіївна Барна, Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна»

Доктор філософських наук, професор

Посилання

Barna, N. (2015). Dyzain u konteksti khudozhnoi kultury XX–XXІ stolit [Design in the context of the art culture of the 20th-21st centuries] [Monograph]. Kyiv: University of "Ukraine" [in Ukrainian].

Barthes, R. (2003). Sistema mody. Stati po semiotike kultury [Fashion system. Articles on the semiotics of culture] (S.N. Zenkina, Trans.). Moscow: Izdatelstvo imeni Sabashnikovykh [in Russian].

Favorskii, V.A. (1966). O risunke. O kompozitcii [On drawing. On composition]. Frunze: Kyrgyzstan [in Russian].

Florenskii, P.A. (1914). Stolp i utverzhdenie istiny: opyt pravoslavnoi teoditcei v dvenadtcati pismakh [The pillar and affirmation of truth: the experience of the Orthodox theodicy in twelve letters]. Moscow: Put [in Russian].

Legenkii, Iu.G. (2003). Filosofiia modi XX stoletiia [The philosophy of fashion of the twentieth century]. Kyiv: Kyiv National University of Culture and Arts.

Losev, A.F. (1960). Predshestvenniki neoplatonizma [Predecessors of neoplatonism]. In S.I. Sobolevskii, M.E. Grabar-Passek, & F.A. Petrovskii (Eds.), Istoriia grecheskoi literatury [History of Greek Literature] (Vol. 3, pp. 374-379). Moscow: Akademiia nauk SSSR [in Russian].

Peccei, A. (1985). Chelovecheskie kachestva [Human qualities] (O.V. Zakharova, Trans.). Moscow: Progress [in Russian].

Pigulevskii, V.O. (2015). Zhanry massovoi kultury i graficheskii dizain [Genres of Mass Culture and Graphic Design]. In V.O. Pigulevskii, & A.V. Ovrutckii (Eds.). Vizualnye kommunikatcii v reklame i dizaine [Visual Communications in Advertising and Design] (pp. 91-121) (2nd ed.). Kharkov: Gumanitarnyi tcentr [in Russian].

Savchuk, V. (2013). Mediafilosofiia. Pristup realnosti [Media Philosophy. Reality’s attack]. St. Petersburg: Izdatelstvo RKhGA [in Russian].

Shmit, F.I. (1919). Iskusstvo: ego psikhologiia, ego stilistika, ego evoliutciia [Art: its psychology, its stylistics, its evolution]. Kharkov: Knigoizdatelstvo "Soiuz" Kharkovskago Kreditnago Soiuza Kooperativov [in Russian].

Sorokin, P.A. (1992). Chelovek. Tcivilizatciia. Obshchestvo [Man. Civilization. Society]. Moscow: Politizdat [in Russian].

Teilhard de Chardin, P. (2012). Fenomen cheloveka [Human phenomenon]. Moscow: AST [in Russian].

Usmanova, A. (2007, October 6). Vizualnye issledovaniia kak issledovatelskaia paradigma [Visual research as a research paradigm]. Retrieved from https://web.archive.org/web/20071006101629/http://viscult.ehu.lt/article.php?id=108 [in Russian].

Vernadskii, V.I. (2004). Biosfera i noosfera [Biosphere and noosphere]. Moscow: Airi-Press [in Russian].

Zhegin, L.F. (1970). Iazyk zhivopisnogo proizvedeniia [The language of the painting]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-27

Як цитувати

Барна, Н. В. (2019). Антропологічний поворот як феномен рефлексії у моді ХХ–ХХІ століть. Питання культурології, (35), 11–20. https://doi.org/10.31866/2410-1311.35.2019.188780

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ