«Теорія трьох парадигм» та доля релігії в культурі постмодерну

Автор(и)

  • Владислав Юрійович Єрьомін Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Україна https://orcid.org/0000-0002-0278-9274

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.35.2019.188782

Ключові слова:

парадигма, Премодерн, Модерн, Постмодерн, Логос, логоцентризм, «слабка теологія», «Нью Ейдж»

Анотація

Мета статті – виявити вектори і стратегії трансформації релігії в культурі Постмодерну в контексті «теорії трьох парадигм». Методологія дослідження полягає в поєднанні загальнонаукових та спеціальних культурологічних методів. Власне, метод парадигмального аналізу дозволив описати три глобальні парадигми європейської культури, виявивши їх онтологічні підстави. За допомогою генетичного підходу вдалося простежити зародження і розвиток ідеології Постмодерну і феномену «Нью Ейдж» як специфічної форми постмодерністської релігійності. Застосування компаративного методу дозволило виявити спільні сенсові структури у філософії Постмодерну і його «релігійній програмі». Аксіологічний підхід допоміг зрозуміти характер змін системи цінностей, що відбуваються при переході культури з однієї парадигми в іншу. Наукова новизна роботи полягає у застосуванні «теорії трьох парадигм» до вивчення глибинних шарів європейської культури, а також у введенні методу парадигмального аналізу в арсенал методів сучасної культурології. Висновки. Встановлено, що логіка зміни описаних парадигм може бути оцінена з двох протилежних позицій. Із точки зору постмодерністів, вона розглядається як прогресивна і означає звільнення людської екзистенції (тілесності, чуттєвості, уяви і творчості) від усього ірраціонального та жорстокого, що було пов’язано з логоцентричною природою попередніх парадигм. Із точки зору традиціоналістів, ця логіка регресивна і відображає поступове видалення з чуттєвої і матеріальної «площини» культурного універсуму його сенсової і духовної «вісі» – Логосу. При цьому зазначено, що трансформація релігії в сучасному інформаційному і глобалізованому суспільстві є закономірним продовженням сенсових векторів третьої парадигми. Також відзначено парадоксальний і антиномічний характер парадигми Постмодерну, який полягає у вільному та ігровому поєднанні гетерогенних явищ – науки і релігії, раціоналізму та містики, догматів різних віровчень і вільної фантазії людини.

Біографія автора

Владислав Юрійович Єрьомін, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля

Аспірант

Посилання

Derrida, Zh. (2000). O grammatologii [About grammar]. Moscow: Ad Marginem.

Dugin, A. (2009). Postfilosofiia. Tri paradigmy v istorii mysli [Post-philosophy. Three paradigms in the history of thought]. Moscow: Evraziiskoe Dvizhenie [in Russian].

Caputo, J. (2006). The Weakness of God: A Theology of the Event. Bloomington: Indiana University Press [in English].

Guenon, R. (2008). Simvolika kresta [The symbolism of the cross] (T.M. Fadeev, Trans.). Retrieved from http://www.koob.pro/genon/simvolika_kresta [in Russian].

Kliman, S.V. (2013). Novoe miroponimanie (ili "Niu Eidzh") kak krizis kultury "postkhristianskogo" obshchestva [New world view (or "New Age") as a crisis of the culture of "post-Christian" society]. Totallogy-XXI. Postneklasichni doslidzhennia, 29, 208-248 [in Russian].

Klizovskii, A.I. (2011). Osnovy miroponimaniia Novoi Epokhi [Fundamentals of the New Age worldview]. Moscow: Eksmo [in Russian].

Kosorukova, Yu., & Bednenko, G. (2011). Ideologiia i sovremennaia kultura "Niu Eidzh" kak krizis post-khristianskoi tcivilizatcii [Ideology and modern culture "New Age" as a crisis of post-Christian civilization] Retrieved from http://pryahi.indeep.ru/history/new_age.html [in Russian].

Losev, A.F. (1997). Imia: izbrannye raboty, perevody, besedy, issledovaniia, arkhivnye materialy [Name: Selected works, translations, conversations, research, archival materials]. St. Petersburg: Aleteiia [in Russian].

Malkina, S.M. (2006). Kritika metafiziki i logotcentrizma kak osnova interpretativnykh strategii dekonstruktcii [Criticism of metaphysics and logocentrism as the basis of interpretative deconstruction strategies]. Izvestiia Saratovskogo universiteta. Seriia: Filosofiia. Psikhologiia. Pedagogika, 6, 1/2, 18-21 [in Russian].

Plato. (2015). Gosudarstvo [The State] (A.N. Yegunov, Trans.). Moscow: Akademicheskii proekt [in Russian].

Rorty, R., & Vattimo, G. (2005). What is religion’s future after metaphysics? In S. Zabala (Ed.), The future of religion (pp. 55-81). New York: Columbia University Press [in English].

Samedov, E. (2017). O postmoderne v religii [About postmodern in religion]. Voprosy filosofii, 10, 206-210 [in Russian].

Yeryomin, V. (2018). Concepts of the unity of religions in the teachings of New Age and the traditionalism of R. Guénon. In Traditional and new religiosity: the past and future, Proceedings of the 4th International Conference (pp. 2-19). Veliko Gradište, Serbia, April 27–28, Belgrade: Srebrno jezero [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-27

Як цитувати

Єрьомін, В. Ю. (2019). «Теорія трьох парадигм» та доля релігії в культурі постмодерну. Питання культурології, (35), 34–46. https://doi.org/10.31866/2410-1311.35.2019.188782

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ