Світоглядна сутність дозвілля у поглядах Епікура та Лоренцо Валли

Автор(и)

  • Ірина Владиславівна Петрова Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-8146-9200

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.35.2019.188802

Ключові слова:

дозвілля, гедонізм, античний світ, Ренесанс, гуманізм, Епікур, Валла

Анотація

Мета статті полягає у порівнянні думок та поглядів Епікура й Лоренцо Валли щодо світоглядної сутності дозвілля. Методологія дослідження заснована на використанні порівняльного методу, що дозволило обґрунтувати спільне та розбіжне у поглядах відомих мислителів на дозвілля. Новизна дослідження. Автором вперше у вітчизняній культурології здійснено аналіз поглядів Епікура та Валли на дозвілля в контексті його світоглядної сутності. Висновки. Доведено, що і Епікур, і Валла вбачали сенс людського життя у досягненні людиною найвищого блага на землі – щастя, яке ототожнюється філософами із дозвіллям та духовним спокоєм. На думку античного філософа, шлях до найвищого щастя полягає у «пасивному» пізнанні світу та примиренні зі смертю. Натомість, Лоренцо Валла, навпаки, обґрунтовує потребу людини в насолоді як такій, що забезпечує повноцінне сприйняття світу. На думку римського мислителя, доброчесність та розсудливість (у епікурейському значенні) не мають бути у пріоритеті по відношенню до насолоди, адже вони є лише засобом для досягнення задоволення. Якщо Епікур надає перевагу духовним насолодам, то Валла наголошує на єдності духовних і тілесних задоволень, висловлюючи щире співчуття про обмеженість людської чуттєвості. У Епікура бог – безсмертний, блаженний, розважливий гедоніст, який не втручається у земні справи; у Валли бог – творець земних та неземних благ, тому й любити його людина має як джерело цих благ. Згідно з епікуреїзмом, людина має присвятити себе дозвіллю як самопізнанню та саморозвитку. Ідеальне дозвілля ренесансного мислителя – це дозвілля не лише вчене, але й розважальне, що набуло відображення у сприйнятті земних радощів людського спілкування як незамінних для людського щастя.

Біографія автора

Ірина Владиславівна Петрова, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор культурології, професор

Посилання

Batkin, L.M. (1978). Italianskie gumanisty: stil zhizni i stil myshleniia [Italian humanists: lifestyle and thinking]. Moscow: Nauka [in Russian].

Batkin, L.M. (1995). Italianskoe Vozrozhdenie: problemy i liudi [Italian Renaissance: problems and people]. Moscow: Rossiiskii gosudarstvennyi gumanitarnyi universitet [in Russian].

Berk, P. (1994). Antropologiia italianskogo Vozrozhdeniia [Anthropology of the Italian Renaissance]. In A.Ia. Gurevich (Ed.), Odissei. Chelovek v istorii. Obraz drugogo v kulture [Odysseus. The man in history. The image of another in culture] (pp. 272-284). Moscow: Nauka [in Russian].

Bragina, L.M. (2002). Italianskii gumanizm epokhi Vozrozhdeniia. Idealy i praktika kultury [Italian Renaissance humanism. Ideals and practice of culture]. Moscow: Izdatelstvo MGU [in Russian].

Burkgardt, Ia. (2002). Kultura Italii v epokhu Vozrozhdeniia [Italian culture in the Renaissance]. Smolensk: Rusich [in Russian].

Dante, A. (2001). Bozhestvenna komediia [The Divine Comedy]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian].

Epicurus. (1955). Pisma i fragment [Letters and fragments]. In M.A. Dynnik (Ed.), Materialisty drevnei Gretcii [Materialists of ancient Greece] (pp. 180-236). Moscow: Gosudarstvennoe izdatelstvo politicheskoi literatury [in Russian].

Fois, M. (1969). Pensiero Cristiano Di Lorenzo Valla: Nel Quadro Storico Culturale del Suo Ambiente [Christian Thought by Lorenzo Valla: In the Historical Cultural Framework of His Environment]. Roma: Libreria editrice dell’Universita Gregoriana [in Italiano].

Garen, E. (1986). Problemy italianskogo Vozrozhdeniia [Issues of the Italian Renaissance]. Moscow: Progress [in Russian].

Gorfunkel, A.Kh. (1980). Filosofiia epokhi Vozrozhdeniia [Renaissance philosophy]. Moscow: Vysshaia shkola [in Russian].

Khomentovskaia, A.I. (1964). Lorentco Valla velikii italianskii gumanist [Lorenzo Valla – the great Italian humanist]. Moscow; Leningrad [in Russian].

Korelin, M. (1895a). Eticheskii traktat Lorentco Vally "Ob udovolstvii i ob istinnom blage"[The ethical treatise of Lorenzo Valla "On pleasure and true good"]. Voprosy filosofii i psikhologii, 4, 391-444 [in Russian].

Korelin, M. (1895b). Eticheskii traktat Lorentco Vally "Ob udovolstvii i ob istinnom blage" [The ethical treatise of Lorenzo Valla "On pleasure and true good"]. Voprosy filosofii i psikhologii, 5, 519-557 [in Russian].

Losev, A.F. (1978). Estetika Vozrozhdeniia [Aesthetics of the Renaissance]. Moscow: Mysl [in Russian].

Petrovskii, F.A. (Ed.). (1960). Grecheskaia epigramma [Greek epigram]. Moscow: Gosudarstvennoe izdanie khudozhestvennoi literatury [in Russian].

Sannikov, A.N. (2007). Stanovlenie samosoznaniia italianskogo gumanista Lorentco Vally [The formation of self-awareness of the Italian humanist Lorenzo Valla]. (Candidate’s thesis). Ivanovskii gosudarstvennyi universitet, Ivanovo [in Russian].

Seneka, L.A. (1996). Moralni lysty do Lutsiliia [Moral Letters to Lucilius]. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].

Shakhnovich, M.M. (2000). Khristianizatciia epikureizma v epokhu Vozrozhdeniia i rannego Novogo vremeni [The Christianization of Epicureanism in the Renaissance and Early Modern Times]. In Khristianskaia kultura na poroge tretego tysiacheletiia. Seriia: Symposium [Christian culture on the threshold of the third millennium. Series: Symposium], Proceedings of the Conference Title (Issue 5, pp. 21-28). St.-Petersburg: Sankt-Peterburgskoe filosofskoe obshchestvo [in Russian].

Shakhnovich, M.M. (n.d.). Epikureizm v evropeiskoi filosofii [Epicureanism in European Philosophy]. Retrieved from http://17v-euro-lit.niv.ru/17v-euro-lit/articles/shahnovich-epikureizm.htm [in Russian].

Skovoroda, H.S. (1994). Tvory [Writings] (Vol. 1). Kyiv: Oberehy [in Ukrainian].

Valla, L. (1962). O naslazhdenii [On Pleasure]. In Istoriia estetiki. Pamiatniki mirovoi esteticheskoi mysli [History of aesthetics. Monuments of world aesthetic thought] (Vol. 1, pp. 486-497). Moscow: Akademiia khudozhestv SSSR [in Russian].

Valla, L. (1970). O naslazhdenii [On Pleasure]. In Antologiia mirovoi filosofii [Anthology of World Philosophy] (Vol. 2, pp. 77-85). Moscow: Mysl [in Russian].

Valla, L. (1989). Ob istinnom i lozhnom blage; O svobode voli [On true and false good; On free will]. Moscow: Nauka [in Russian].

Voigt, G. (1884). Vozrozhdenie klassicheskoi drevnosti ili pervyi vek gumanizma [Revival of classical antiquity or the first century of humanism] (Vol. 1). Moscow: Tipografiia M. P. Shchepkina [in Russian].

Voigt, G. (1885). Vozrozhdenie klassicheskoi drevnosti ili pervyi vek gumanizma [Revival of classical antiquity or the first century of humanism] (Vol. 2). Moscow: Tipografiia M. P. Shchepkina [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-27

Як цитувати

Петрова, І. В. (2019). Світоглядна сутність дозвілля у поглядах Епікура та Лоренцо Валли. Питання культурології, (35), 149–158. https://doi.org/10.31866/2410-1311.35.2019.188802

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНІ ПРАКТИКИ