Практики рекреаційного дозвілля в просторі «життєвого світу»
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.35.2019.188806Ключові слова:
рекреаційно-дозвіллєві практики, «життєвий світ», повсякденність, буденність, «віртуальний життєвий світ»Анотація
Мета статті полягає у визначенні особливостей реалізації практик рекреаційного дозвілля у просторі життєвого світу та з’ясуванні ступеня ефективності їхнього освоєння. Методологія дослідження зумовлена необхідністю застосування культурологічного, мікросоціологічного та філософського підходів для аналізу сфери дозвілля і рекреації в рамках «життєвого світу». Мікросоціологічний підхід дозволяє розглянути інтеракцію (рекреаційно-дозвіллєвої взаємодії індивідів) як основи цілісності життєвого світу. Філософський – вплив виду і змісту рекреаційно- дозвіллєвих практик на формування «життєвого світу», людського буття, особистості в цілому. У зв’язку з цим одним із основних методологічних завдань культурології постає з’ясування межі ефективності реалізації рекреаційно-дозвіллєвих практик в організації повсякденного життя та конструюванні «життєвого світу». Наукова новизна полягає в концептуальному дослідженні особливостей реалізації практик рекреаційного дозвілля у просторі життєвого та віртуального світів шляхом критичного аналізу соціокультурних трансформацій, пов’язаних із впровадженням інформаційно-комунікативних технологій. Висновки. Отже, особливістю реалізації практик рекреаційного дозвілля у просторі «життєвого світу» є здатність останніх до наповнення повсякденного простору змістовністю та гармонією з навколишнім світом. «Віртуальна реальність» розкривається у повсякденній комунікації, якій властиві «гнучкі», розширені можливості вибудовування уявлень і способів самопрезентацій. У той же час не варто забувати, що дозвілля при надмірному перебуванні у просторі «віртуального життєвого світу» за відсутності критичного мислення породжує незадоволеність і перетворюється на «беззмістовне», «небезпечне» проведення часу, вороже сутності людини. Вільний час замість того, щоб протистояти негативним тенденціям сучасності, з точністю до навпаки породжує відчуття туги і самотності, а також невпевненості у своїх власних силах.
Посилання
Arora, P. (2019). Pereosmyslenie dosugovykh tcifrovykh setei s pomoshchiu globalnykh gorodov: metaforicheskii vzgliad [Re-imagining Digital Leisure Networks Through Global Cities: A Metaphorical View]. Logos, 29(1), 85-130 [in Russian].
Habermas, Y. (2001). Moralnoe soznanie i kommunikativnoe deistvie [Moral consciousness and communicative action] (D.V. Sklyadnev, Trans.) (2nd ed). St. Petersburg: Nauka [in Russian].
Habermas, Y. (2011). Mezhdu naturalizmom i religiei. Filosofskie stati [Between naturalism and religion. Philosophical Articles] (M.B. Skuratov, Trans.). Moscow: Ves mir [in Russian].
Honore, C. (2019). Bez suety: kak perestat speshit i nachat zhit [Without fuss. How to stop hurrying and start living]. Moscow: Alpina Pablisher [in Russian].
Husserl, E. (2013). Krizis evropeiskikh nauk i transtcendentalnaia fenomenologiia: vvedenie v fenomenologicheskuiu filosofiiu [The crisis of European science and transcendental phenomenology: an introduction to phenomenological philosophy] (D.V. Kuznitcyn, Trans.). St.Petersburg: Nauka [in Russian].
Lafarge, P. (2011). Pravo na len. Religiia kapitala [The right to laziness. Capital religion]. Moscow: URSS [in Russian].
Nikolaeva, Zh.V. (2016). Slow life. Novaia filosofiia nespeshnosti [Slow life. A new philosophy of leisure]. Observatory of Culture, 1(1), 24-30. https://doi.org/10.25281/2072-3156-2016-1-1-24-30 [in Russian].
Pivovarova, A. (2019). Pochemu byt chaildfri – eto normalno [Why it is normal to be childfree]. Retrieved from https://lifehacker.ru/childfree/ [in Russian].
Rozenberg, N.V. (2008). "Zhiznennyi mir" kak kulturno-istoricheskii mir povsednevnosti v fenomenologii E. Gusserlia ["The Life World" as a Cultural and Historical World of Everyday Life in Phenomenology of Husserl]. Vestnik Tambovskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriia: Gumanitarnye nauki, 8 (64), 251-255 [in Russian].
Schutz, A. (1988). Struktura povsednevnogo myshleniia [The structure of everyday thinking]. Sociological Studies, 2, 120-136 [in Russian].
Schutz, A. (2004). Izbrannoe: mir, svetiashchiisia smyslom [Favorites. A world luminous with meaning] (V.G. Nikolaev, Trans.). Moscow: ROSSPEN [in Russian].
Sydorovska, Ye.A. (2018). "Zhyttievyi svit" liudyny yak determinanta kulturno-dozvillievoi diialnosti ["Lifeworld" of a man as a determinant of cultural and leisure activities]. (PhD Dissertation). Kyiv National University of Culture and Arts, Kyiv [in Ukrainian].
Vyzhletcov, G.P. (2000). Aksiologiia kultury v sisteme kulturfilosofskogo znaniia [Axiology of culture in the system of cultural philosophical knowledge]. Vestnik Novgorodskogo gosudarstvennogo universiteta, 16, 32-36 [in Russian].
Zaluzhna, A.E. (2012). Zhyttievyi svit liudyny yak smyslovyi universum kultury: moralno-estetychni vymiry [Life World as the Semantic Universe of Human Culture: Moral and Aesthetic Dimensions]. (Doctor’s thesis). Natsionalna akademiia kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, Kyiv [in Ukrainian].
Zhigunova, G.V. (2015). Povsednevnost kak sotcialnyi fenomen [Everyday life as a social phenomenon]. Modern Research of Social Problems, 8 (52), 56-71. https://doi.org/10.12731/2218-7405-2015-8-4 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Оксана Олександрівна Шибер
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.