Традиційна і електронна книга крізь призму проблеми популяризації книги й читання
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.35.2019.188809Ключові слова:
традиційна книга, електронна книга, книжкова культура, читання, популяризація читанняАнотація
Мета статті полягає у визначенні місця традиційної та електронної книг у процесі популяризації книги і читання. Основними методологічними принципами стали принципи аналізу та синтезу, які дали можливість визначити значення та місце культури читання як одного з компонентів інформаційної культури населення, розуміння необхідності створення умов для відродження інтересу до читання та піднесення його престижу. Крім того, застосовано статистичний метод для виявлення значення друкованих, електронних і аудіокниг серед інших форм дозвілля. Наукова новизна полягає в аналізі синтезу традиційної та новітньої форм книги для забезпечення поширення текстової комунікації. Висновки. Таким чином, традиційна і електронна книги, залишаючись незмінним джерелом знань, мають як переваги, так і вади. Зокрема, традиційна книга може сприйматися як витвір мистецтва для отримання естетичного задоволення, колекціонування, мати ексклюзивність і можливість отримати підпис автора, а також використовуватися без технічних пристосувань. Тоді як електронний текст не відчувається, а є виключно візуальним. Однак електронна книга також має низку переваг, пов’язаних зі створенням нових інформаційних ресурсів, що прискорює комунікативні процеси та надає можливість на якісно новому рівні організовувати процеси виробництва, зберігання і розповсюдження інформації. До того ж, завдяки таким технологіям, як анімаційність, компактність, багатовимірність трансляції інформації, емоційність впливу на сприйняття читача, зниженню затрат на видання, можливості авторів розміщувати матеріал без залучення видавництв і, зрештою, екологічності (допомагає запобігти вирубці лісів) інтерактивна книга може успішно конкурувати з інтернет-ресурсами та телебаченням, долучати дітей і молодь до активного та розвиваючого читання. Безперечним залишається те, що і традиційна, і електронна книги несуть пізнавальну, навчальну та розвивальну функції, використовуючи сучасні мультимедійні засоби задля поширення власних переваг. Тому не варто розглядати традиційну і електронну книги конкурентами, навпаки, слід зрозуміти, що всі форми книги мають спільну мету – поширення та покращення культури читання. Отже, суспільство має налаштуватися на синтез традиційного і новітнього способів і форм поширення текстової комунікації. Разом із тим, світова тенденція свідчить про зниження інтересу до читання та зменшення частки населення, яке активно читає, що вважаємо загрозою для майбутнього країни, адже зростає дефіцит знань та конструктивних ідей. Тому необхідно створити умови для відродження інтересу до читання, підвищення якості та різноманіття прочитаної літератури в усіх галузях знань, обміну думками про прочитане, росту престижу читання як культурної цінності.
Посилання
Chytannia v Ukraini [Reading in Ukraine]. (2018). Ukrainian Reading and Publishing Data 2018. Retrieved from https://data.chytomo.com/chytannya-v-ukrayini/ [in Ukrainian].
Honcharova, N. (2019). Tekhnolohiia dopovnenoi realnosti v pidruchnykakh novoho pokolinnia [Technology of augmented reality in new generation’ textbooks]. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 22, 46-56 [in Ukrainian].
Ivanova, M., & Ivanov, Yu. (2018). Elektronna biblioteka ta pravo intelektualnoi vlasnosti [Electronic Library and Intellectual Property Law]. Bulletin of the Book Chamber, 3, 43-47 [in Ukrainian].
Kontseptsii derzhavnoi polityky shchodo rozvytku natsionalnoi vydavnychoi spravy ta populiaryzatsii chytannia na period do 2020 roku [Concepts of public policy for the development of national publishing and the promotion of reading for the period up to 2020]. № 111-r. dd. February 24 2016 (2016). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/111-2016-%D1%80 [in Ukrainian].
Korzhyk, N.A. (2018). Interaktyvna knyha yak suchasnyi vydavnychyi produkt [Interactive book as a modern publishing product]. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture. Series: Social Communications, 53, 49-58 [in Ukrainian].
Ostapova, I. (2003). Elektronna knyha i tradytsiina knyzhkova kultura [Electronic book and traditional book culture]. Bibliotechnyi visnyk, 5, 38-44 [in Ukrainian].
Patra, S. (n.d.) Buktreiler yak zasib reklamy knyhovydavnychoi produktsii [Booktrailer as a means of publishing products advertising]. Retrieved from https://uu.edu.ua/buktreileri [in Ukrainian].
Stepchenko, L. (2012). Chytannia v epokhu rozvytku elektronnykh resursiv: knyha chy Internet? [Reading in the Era of Electronic Media Development: A Book or the Internet?]. Naukovi pratsi Natsionalnoi biblioteky Ukrainy im. V.I. Vernadskoho, 33, 487-497 [in Ukrainian].
Teremko, V. (2012). Vydavnytstvo-XXI. Vyklyky i stratehii [Publishing House-21. Challenges and strategies]. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].
Vladimirska, R. (2014). Elektronna knyha v sehmenti prybutkovosti [An e-book in the profitability segment]. Bulletin of the Book Chamber, 6, 46-47 [in Ukrainian].
Vlasov, P., & Zhuravlova, I. (2013). Knyha drukovana i knyha elektronna: rozmova bibliotekaria z knyharem [The printed book and the electronic book: conversation between a librarian with a bookseller]. Bibliotechnyi visnyk, 3, 16-22 [in Ukrainian].
Zelinska, S.O. (2018). Mozhlyvosti vykorystannia tekhnolohii dopovnenoi realnosti v informatsiino-osvitnomu seredovyshchi VNZ [Possibilities of using augmented reality technologies in the information and educational environment of universities]. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu. Seriia "Pedahohika ta psykholohiia", 1 (7), 97-99 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Олена Олександрівна Каракоз
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.