Типи міжпоколінної комунікації як механізму соціокультурної спадкоємності

Автор(и)

  • Марія Володимирівна Макарова Київський університет імені Бориса Грінченка, Україна https://orcid.org/0000-0001-7543-0361

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.35.2019.188810

Ключові слова:

міжпоколінна комунікація, діалог поколінь, культура, постфігуративне суспільство, кофігуративне суспільство, префігуративне суспільство

Анотація

Мета статті. Охарактеризувати сутність комунікації між різними поколіннями в процесі розвитку суспільства, обумовленої її специфікою та відмінностями від усіх інших видів соціальних комунікацій. Адже ні професійна, ні міжособистісна, ні педагогічна, ні масова комунікації не є такою ж мірою джерелом історичного розвитку. Методологія дослідження полягає у застосуванні загальнонаукових методів і підходів, зокрема діалектичного, що дає можливість розглянути соціальні та комунікативні процеси в їх органічній цілісності, проаналізувати сутність комунікації між різними поколіннями в конкретно-історичних соціальних системах. З’ясувати, як одночасно з розвитком суспільства відбувається видозміна міжпоколінної комунікації, а також виявити суперечності в просторі останньої. Актуальність дослідження продиктована тим, що між поколіннями формується простір нерозуміння, взаємного відторгнення, неприйняття, виникає «зона мовчання». Наукова новизна полягає у виявленні сутності комунікації у різних типах суспільств за типологією М. Мід та М. Петрова. Висновки. З’ясовано, що процеси міжпоколінної комунікації відбуваються в суспільстві, як правило, спонтанно, в залежності від його типу, структури влади, соціально-економічних відносин та ін. Виявлено, що незабезпечення міжпоколінної комунікації зв’язку між минулим, теперішнім і майбутнім стає умовою появи певних деструктивних елементів, оскільки орієнтація тільки на теперішнє та специфіка сучасної соціалізації вносять розрив у діалог поколінь. Доведено, що в умовах кризи суспільного розвитку міжпоколінний комунікативний простір починає формуватися в процесі соціалізації поколінь. Тому для напрацювання способів запобігання розриву спадковості в культурі постає необхідність в особливій увазі до дослідження конфліктів у міжпоколінній комунікації.

Біографія автора

Марія Володимирівна Макарова, Київський університет імені Бориса Грінченка

Кандидат культурології, доцент

Посилання

Dunaev, R.A. (2016). M. K. Petrov: problema sotciokoda i dialog pokolenii [M.K. Petrov: the problem of socio-code and the dialogue of generations]. In Nasledie M. K Petrova: filosofiia, kulturologiia, naukovedenie, regionalistika [Heritage of M.K. Petrov: Philosophy, Cultural Studies, Science of Science, Regional Studies] (pp. 202-204). Belgorod: Belgorodskii gosudarstvennyi institut iskusstv i kultury [in Russian].

Feuer, L.S. (1969). The Conflict of Generation. The Character and Significance of Student Movements (3rd ed.). New York: Basic Books [in English].

McLuhan, M. (1994). Understanding Media: The Extensions of Man. New York: The MIT Press [in English].

Mead, M. (1988). Kultura i mir detstva [Culture and the world of childhood] (Iu. A. Aseev, Trans.). Moscow: Nauka [in Russian].

Ortega y Gasset, J. (2016). Vosstanie mass [Revolt of the masses] (A. Geleskul, Trans.). Moscow: AST [in Russian].

Parakhonskii, B.A. (1989). Kommunikatciia i kulturnaia sreda [Communication and cultural environment]. Voprosyi filosofii, 7, 24-27 [in Russian].

Petrov, M.K. (1991). Iazyk, znak, kultura [Language, sign, culture]. Moscow: Nauka [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-27

Як цитувати

Макарова, М. В. (2019). Типи міжпоколінної комунікації як механізму соціокультурної спадкоємності. Питання культурології, (35), 206–214. https://doi.org/10.31866/2410-1311.35.2019.188810

Номер

Розділ

СОЦІОКУЛЬТУРНА ДІЯЛЬНІСТЬ