Їжа та кухня в системі ціннісно-ментальних символів культури

Автор(и)

  • Олена Павлівна Плюта Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-8515-8218

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.35.2019.188812

Ключові слова:

національна кухня, їжа, ціннісно-ментальні символи, символічні коди культури

Анотація

Мета статті – виявити ціннісно-ментальні символи національної культури, такі як їжа та кухня. У дослідженні використані методи аналізу і синтезу, за допомогою яких розглянуто кулінарні символи як результат духовної діяльності людини, що впливає на соціокультурні процеси і транслює соціокультурний досвід людства. Для розуміння символічного характеру процесу, який відображає перехід від споживання речей до споживання знаків, було також використано методи формалізації та абстрагування, що дозволило визначити значення кулінарії як носія символічних кодів певної культури. Наукова новизна полягає в уточненні положення про семантику складників національної кухні, а також закономірностей трансляції інформації, закодованої в атрибутах сфери харчування, яке дає змогу вести мову про їх здатність до архетипізації та набуття якостей національно-ментальних символів. Висновки. Таким чином, кулінарний символ є результатом духовної діяльності людини, який впливає на соціокультурні процеси і транслює соціокультурний досвід поколінь і людства в цілому. Отже кулінарні символи як культурний феномен залучені до складного механізму утримання і міжпоколінної трансляції культурних цінностей. При цьому зміст цінностей співвіднесений з ідеалами тієї соціально-історичної епохи, в якій вони виникли. Усталені цінності є дійовими і в сучасному комунікативному процесі, вони впливають на розвиток соціокультурних життєзабезпечуючих практик, до яких відноситься і культура споживання їжі. Доведено, що істотні зміни в культурі харчування пов’язані із символізацією їжі, дослідження якої ускладнюється тим, що вона не створена спеціально для передавання повідомлень. З’ясовано, що сучасна практика споживання свідчить про наявність тенденцій, пов’язаних із його символічним характером, що відображає перехід від споживання речей до споживання знаків.

Біографія автора

Олена Павлівна Плюта, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат культурології

Посилання

Aleksandrova-Ignateva, P.P. (2014). Prakticheskie osnovyi kulinarnogo iskusstva [The practical basis of culinary art]. Moscow: Eksmo [in Russian].

Berdiaev, N.A. (1995). O rabstve i svobode cheloveka. Opyit personalisticheskoy metafiziki [About human slavery and freedom. The experience of personalistic metaphysics]. Moscow: Respublika [in Russian].

Bourdieu, P. (2001). Prakticheskii smyisl [Practical meaning]. Moscow: Institut eksperimentalnoi sotciologii; St. Petersburg: Aleteiia [in Russian].

Dmytrenko, A. (2001). Symvolika medu v rodynnii obriadovosti ukraintsiv [Symbol of honey in the family ritual ceremonies of Ukrainians]. Etnichna istoriia narodiv Yevropy, 8, 26-30 [in Ukrainian].

Iurina, E.A. (2008). Leksiko-frazeologicheskoe pole kulinarnykh obrazov v russkom i italianskom iazykakh [The lexico-phraseological field of culinary images in the Russian and Italian languages]. Iazyk i kultura, 3, 83-93 [in Russian].

Kapkan, M.V. (2010). Fenomen gastronomicheskoi kultury: spetcifika form reprezentatcii (na primere Rossii XIX–XX vekov) [The phenomenon of gastronomic culture: the specifics of the forms of representation (on the example of Russia of the 19th – 20th centuries)]. (Extended abstract of candidate’s thesis). Uralskii gosudarstvennyi universitet imeni A. M. Gorkogo, Ekaterinburg [in Russian].

Kassirer, E. (2002). Filosofiia simvolicheskikh form [Philosophy of symbolic forms] (Vol. 1). Moscow; St. Petersburg: Universitetskaia kniga [in Russian].

Khlebnye poveria, traditcii, obychai [Bread beliefs, traditions, customs]. (n.d.). Retrieved from http://www.hlebopek.com/articles/hlebniye_poverja_tradicii_obiychai.html [in Russian].

Lakan, Zh. (1995). Funktciia i pole rechi i iazyka v psikhoanalize [Function and field of speech and language in psychoanalysis]. Moscow: Gnosis [in Russian].

Levi-Stros, K. (2001). Strukturnaia antropologiia [Structural anthropology]. Moscow: Eksmo- Press [in Russian].

Losev, A.F. (1995). Problema simvola i realistichnoe iskusstvo [The problem of the symbol and realistic art] (2nd ed.). Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Lotman, Iu.M. (1987). Simvol v sisteme kultury [Symbol in the system of culture]. Uchenye zapiski Tartuskogo gosudarstvennogo universiteta, 754, 10-21 [in Russian].

Lotman, Iu.M. (1992). Izbrannye stati [Featured Articles] (Vol. 1: Stati po semiotike i tipologii kultury [Articles on semiotics and typology of culture]). Tallin: Aleksandra [in Russian].

Lotman, Iu.M. (2010). Semiosfera. Kultura i vzryiv. Vnutri myislyaschih mirov. Stati. Issledovaniya. Zametki (1968–1992) [Semiosphere. Culture and explosion. Inside the thinking worlds. Articles. Research. Notes (1968–1992)]. St. Petersburg: Iskusstvo- SPB [in Russian].

Lotman, Iu.M., & Uspenskii, B.A. (1971). O semioticheskom mekhanizme kultury [On the semiotic mechanism of culture]. Uchenye zapiski Tartuskogo gosudarstvennogo universiteta, 5, 146-166 [in Russian].

Mamardashvili, M.K., & Piatigorskii, A.M. (1997). Simvol i soznanie. Metafizicheskie rassuzhdeniia o soznanii, simvolike i iazyke [Symbol and consciousness. metaphysical reasoning about consciousness, symbolism and language]. Moscow: Shkola “Iazyki russkoi kultury” [in Russian].

Montanari, M. (2009). Golod i izobilie. Istoriia pitaniia v Evrope [Hunger and abundance. The history of food in Europe]. St. Petersburg: Aleksandriia [in Russian].

Nikolenko, V.V. (2015). Hastronomichni determinanty suspilnoho zhyttia: sotsiolohichnyi vymir [Gastronomic determinant suspension of life: social history]. (Doctor’s thesis). Kharkivskyi natsionalnyi universytet imeni V.N. Karazina, Kharkiv [in Ukrainian].

Revel, J.-F. (2004). Kukhnia i kultura. Literaturnaia istoriia gastronomicheskikh vkusov ot Antichnosti do nashikh dnei [Cuisine and culture: The literary history of gastronomic tastes from Antiquity to the present day] (A. Lushchanov, Trans.). Ekaterinburg: U-Faktoriia [in Russian].

Severyniuk, V.M. (2014). Tematychnyi slovnyk populiarnykh ukrainskykh prysliviv ta prykazok z komentariamy [Thematic dictionary of popular Ukrainian proverbs and folksays with comments] (3rd ed.). Ternopil: “Navchalna kniga – Bogdan” [in Ukrainian].

Semenova, M. (2011). My – slaviane. Populiarnaia entciklopediia [We are Slavs. Popular encyclopedia]. St. Petersburg: Azbuka-klassika [in Russian].

Sokhan, I.V. (n.d.). Fast-fud kak aktualnaia gastronomicheskaia praktika potrebleniia [Fast food as an actual gastronomic practice of consumption]. Retrieved from http://ecsocman.hse.ru/data/2013/02/11/1251419346/Sokhan_2011_5.pdf [in Russian].

Sokhan, I.V. (2011). Osobennosti russkoi gastronomicheskoi kultury [Features of the Russian gastronomic culture]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta, 347, 61-68 [in Russian].

Spengler, O. (1993). Zakat Evropy [Sunset of Europe]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

White, L.A. (1996). Simvol: istok i osnova povedeniia cheloveka. Energiia i evoliutciia kultury [Symbol: the source and basis of human behaviour]. In Raboty L. A. White po kulturologii [L.A. White’s works on cultural studies] (pp. 79-96). Moscow: INION [in Russian].

Whitehead, A.N. (1999). Simvolizm, ego smysl i vozdeistvie [Symbolism, its meaning and impact]. Tomsk: Vodolei [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-27

Як цитувати

Плюта, О. П. (2019). Їжа та кухня в системі ціннісно-ментальних символів культури. Питання культурології, (35), 215–226. https://doi.org/10.31866/2410-1311.35.2019.188812

Номер

Розділ

СОЦІОКУЛЬТУРНА ДІЯЛЬНІСТЬ