МЕДІАКУЛЬТУРА: СУТНІСНІ ОСОБЛИВОСТІ І ФУНКЦІЇ

Автор(и)

  • Марина Віталіївна Лисинюк Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-0870-2176
  • Олег Олегович Голобородько Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0009-0003-4276-8819

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221042

Ключові слова:

культура, медіакультура, інформаційне суспільство

Анотація

Мета статті – розкрити сутнісні особливості та функції медіакультури. Розвиток сучасного суспільства нерозривно пов’язаний з інформаційно-комунікаційними технологіями, тому актуальним є визначення сутнісних особливостей і специфічних ознак медіакультури. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні методу адаптивно-діяльнісної культурології в комплексі з міждисциплінарним підходом, що дало змогу розкрити сутність, функції та структуру медіакультури. Наукова новизна полягає в культурологічному дослідженні діалектики взаємодії та взаємовпливу медіакультури як феномена інформаційного суспільства і процесів інформатизації початку ХХІ ст. Висновки. Визначено, що стрижнем всієї медійної культури є екранна та аудіовізуальна культура, які часто конкурують між собою. Відзначено, що медійна культура як соціокультурний феномен може трактуватися в широкому (соціальне середовище, що активно комунікує за допомогою символічного обміну) і вузькому (механізм культурної діяльності, що актуально проявляється в кожному когнітивному акті) розумінні. Виокремлено функції медіакультури: інформативна, комунікативна, нормативна, релаксаційна, креативна, інтеграційна, посередницька. Доведено взаємозв’язок медіакультури з культурою в традиційному розумінні останньої, а також зв’язок і взаємозалежність з іншими системами реальності. Вказано на особливості функціонування медіакультури в сучасному інформаційному просторі, її поліфункціональність, вплив на всі сфери життєдіяльності, зокрема схарактеризовано негативні впливи досліджуваного феномена і їх наслідки. Зазначено, що основним механізмом формування та відтворення медіакультури є медіаосвіта, яка повинна сприяти виявленню і реалізації творчого потенціалу особистості, виробленню аналітичного ставлення до явищ і фактів дійсності. Йдеться про формування «людини медіакультури», про актуалізацію антропологічної концепції медіакультури, що забезпечить спадкоємність традицій існування в культурі на рівні особистості.

Біографії авторів

Марина Віталіївна Лисинюк, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор філософії (культурологія)

Олег Олегович Голобородько, Київський національний університет культури і мистецтв

Асистент кафедри операторської майстерності та фотомистецтва

Посилання

Aigina, T. E. (1993). Kompleksnyi podkhod k vospitaniyu informatsionnoi kul’tury starshikh shkol’nikov [An integrated approach to the education of the information culture of senior schoolchildren] [Abstract of PhD Dissertation, Bishkek] [in Russian].

Bignell, J. (2001). Postmodern Media Culture. Edinburg University Press [in English].

Eliner, I. G. (2010). Razvitie mul’timediinoi kul’tury v informatsionnom obshchestve [Development of multimedia culture in the information society] [Abstract of DSc Dissertation, Sankt-Peterburgskii gosudarstvennyi universitet kul’tury i iskusstv] [in Russian].

Fedorov, A. V. (2004). Mediaobrazovanie i mediagramotnost’ [Media Education and Media Literacy]. Kuchma [in Russian].

Kellner, D. (1995). Media Culture: Cultural Studies, Identity and Politics Between the Modern and Postmodern. Routledge. https://doi.org/10.1177/000169939603900213 [in English].

Kirillova, N. B. (2005). Mediakul’tura kak integrator sredy sotsial’noi modernizatsii [Media culture as an integrator of the social modernization environment] [Doctoral Dissertation, Rossiiskii institut kul’turologii] [in Russian].

Konovalova, N. A. (2004). Razvitie mediakul’tury studentov pedagogicheskogo vuza [Development of media culture of students of Pedagogical Higher Education Institution] [PhD Dissertation, Vologodskii gosudarstvennyi pedagogicheskii universitet] [in Russian].

Kumelashvili, N. U. (2011). Istoriya mediakul’tury: samoopredelenie ot drevnosti do Novogo vremeni [The history of media culture: self-determination from antiquity to modern times]. Kul’tura i tsivilizatsiya, 1, 8–26 [in Russian].

Kuznetsova, E. I. (2010). Medial’nost’ i mediakul’tura kak faktory dinamiki sotsial’noi sredy [Mediality and media culture as factors of the dynamics of the social environment] [Abstract of DSc Dissertation, Nizhegorodskii gosudarstvennyi universitet im. N. A. Dobrolyubova] [in Russian].

Lasswell, H. D. (1948). The Structure and Function of Communication in Society. In L. Bryson (Ed.), The Communication of Ideas. The Institute for Religious and Social Studies. http:// www.twirpx.com/file/365721/ [in English].

Lazarsfeld, P. F., & Merton, R. K. (1975). Mass Communication, Popular Taste and Organized Social Action. In W. Schramm (Ed.), Mass Communications (pp. 229–250). University of Illinois Press [in English].

Levit, S. Ya. (Ed.). (1998). Kul’turologiya XX vek [Cultural studies of the 20th century] [Encyclopedia]. Universitetskaya kniga [in Russian].

McLuhan, H. M. (2004). Sredstvo samo est’ soderzhanie [The Medium is the Message]. In Informatsionnoe obshchestvo [Information society] (pp. 341–348). ACT [in Russian].

McQuail, D. (2010). Teoriia masovoi komunikatsii [Theory of mass communication] (O. Vozna, H. Stashkiv, Trans.). Litopys [in Ukrainian].

Naidonova, L. A. (2007). Perspektyvy rozvytku mediaosvity v konteksti bolonskoho protsesu: protsesualna model media kultury [Prospects for the development of media education in the context of the Bologna process: a procedural model of media culture]. In Bolonskyi protses i vyshcha osvita v Ukraini ta Yevropi: problemy y perspektyvy [The Bologna Process and Higher Education in Ukraine and Europe: Problems and Prospects] (pp. 162–168) [in Ukrainian].

Orokhovska, L. A. (2015). Mediakultura u dzerkali filosofii istorii [Media culture in the mirror of the philosophy of history] [Monohraph]. Tsentrodruk [in Ukrainian].

Pocheptsov, G. (2013). Merlin, Supermen i Garri Potter: konstruirovanie nematerial’nogo v massovoi kul’ture [Merlin, Superman and Harry Potter: the construction of the intangible in popular culture]. Spadshchina [in Russian].

Pugach, O. I. (2000). Formirovanie informatsionnoi kul’tury uchashchikhsya obshcheobrazovatel’nykh shkol kak faktor gumanizatsii obrazovaniya [Formation of information culture of students of secondary schools as a factor in the humanization of education] [PhD Dissertation, Samarskii universitet] [in Russian].

Tarde, G. (1969). On Communication and Social Influence: Selected Papers. University of Chicago Press [in English].

Toffler, A. (1999). Tret’ya volna [Third Wave]. AST [in Russian].

Vozchikov, V. A. (2007). Filosofiya obrazovaniya i mediakul’tura informatsionnogo obshchestva [Philosophy of Education and Media Culture of the Information Society] [Abstract of DSc Dissertation, Rossiiskii gosudarstvennyi pedagogicheskii universitet im. A.I. Gertsena] [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-28

Як цитувати

Лисинюк, М. В., & Голобородько, О. О. (2020). МЕДІАКУЛЬТУРА: СУТНІСНІ ОСОБЛИВОСТІ І ФУНКЦІЇ. Питання культурології, (36), 38–48. https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221042

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ