КОНЦЕПЦІЯ «МІСЦЬ ПАМ’ЯТІ» П’ЄРА НОРА В КОНТЕКСТІ ДОСЛІДЖЕНЬ ПРО КОЛЕКТИВНУ ПАМ’ЯТЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221044

Ключові слова:

П’єр Нора, «місця пам’яті», колективна пам’ять, культурна пам’ять, історична пам’ять

Анотація

Мета статті – осмислити основні аспекти концепції «місць пам’яті» П. Нора в контексті наукових теорій про колективну пам’ять; з’ясувати передумови появи названої концепції; проаналізувати зв’язок концепції П. Нора про «місця пам’яті» з дослідженнями про колективну пам’ять. Методологія дослідження базується на застосуванні таких методів: джерелознавчого – для виявлення історичних передумов появи концепції «місць пам’яті»; аналізу – для встановлення зв’язків концепції П. Нора з дослідженнями про колективну пам’ять; систематизації – для осмислення розвитку основних теорій концепту пам’яті; порівняльно- зіставного – для розгляду основних понять пам’яті (інформативної, історичної, колективної, соціальної). Наукова новизна. Уперше досліджено феномен співвідношення пам’яті та історії в руслі суттєвих трансформацій сучасного світу і пов’язаних із ними екзистенціальними потребами людства. Виявлено ключові аспекти поняття «колективна пам’ять», яка, за теорією М. Хальбвакса, є запорукою ідентичності суспільства, вирізняючись безперервним розвитком і множинністю. Висновки. З’ясовано, що одним із вимірів колективної / соціальної пам’яті є пам’ять про історичне минуле, або його символічна репрезентація. Доведено, що історична пам’ять – не лише один з головних каналів передачі досвіду і відомостей про минуле, а й найважливіший складник самоідентифікації індивіда, соціальної групи та суспільства загалом. Проаналізовано передумови, що привели до зміни співвідношення між історією і пам’яттю та спонукали П. Нора запропонувати свою концепцію «місць пам’яті» (lieux de memoire). Вивчено концепт пам’яті в контексті гуманітарного дискурсу, адже, за спостереженнями П. Нора, останні роки ми живемо в «меморіальну епоху». Причину початку «меморіальної епохи» історик вбачає в демократизації історії, коли поняття ідентичності зазнало сенсової інверсії: з індивідуального стаючи колективним.

Біографія автора

Євгеній Олександрович Іщенко, Київський міжнародний університет

Кандидат філологічних наук, доцент

Посилання

Adorno, T. (2005). Chto znachit “prorabotka proshlogo” [The Meaning of Working Through the Past]. Neprikosnovennyi zapas, 2(40–41). http://magazines.russ.ru/nz/2005/2/ado4. html [in Russian].

Artog, F. (2008). Poryadok vremeni, rezhimy istorichnosti [Orders of Time and Regimes of Historicity]. Neprikosnovennyi zapas, 3(59). https://magazines.gorky.media/ nz/2008/3/poryadok-vremeni-rezhimy-istorichnosti.html [in Russian].

Assman, A. (2018). Dlinnaya ten’ proshlogo: memorial’naya kul’tura i istoricheskaya politika [The Long Shadow of the Past: Memorial Culture and Historical Politics]. Novoe literaturnoe obozrenie [in Russian].

Assman, Ya. (2004). Kul’turnaya pamyat’. Pis’mo, pamyat’ o proshlom i politicheskaya identichnost’ v vysokikh kul’turakh drevnosti [Cultural memory. Writing, memory of the past and political identity in the high cultures of antiquity]. Yazyki slavyanskoi kul’tury [in Russian].

Eliade, M. (2014). Aspekty mifa [Aspects of myth]. Akademicheskii prospect [in Russian].

Etkind, A. (2016). Krivoe gore (pamyat’ o nepogrebennykh) [Crooked Mountain (memory of the unburied)]. Novoe literaturnoe obozrenie [in Russian].

Filippova, E. I. (2011). Istoriya i pamyat’ v epokhu gospodstva identichnostei (Interv’yu s deistvitel’nym chlenom Frantsuzskoi Akademii istorikom P’erom Nora) [History and memory in the epoch of the dominating identities (Interview with Pierre Nora, historian and member of the French Academy)]. Etnograficheskoe obozrenie, 4, 75– 84 [in Russian].

Halbwachs, M. (2005). Kollektivnaya i istoricheskaya pamyat’ [Collective and historical memory]. Neprikosnovennyi zapas, 2(40–41), 8–27. https://magazines.gorky.media/ nz/2005/2/kollektivnaya-i-istoricheskaya-pamyat.htm [in Russian].

Halbwachs, M. (2007). Sotsial’nye ramki pamyati [Social framework of memory] (S. N. Zenkin, Tpans.). Novoe izdatel’stvo [in Russian].

Hutton, P. (2004). Istoriya kak iskusstvo pamyati [History as an art of memory]. Vladimir Dal’ [in Russian].

Jung, C. G. (2015). Arkhetip i simvol [Archetype and symbol]. Kanon+ [in Russian].

Namer, G. (1994). Postface [Afterword]. In M. Halbwachs, Les cadres sociaux de la mеmoire [Social frameworks of memory]. Albin Michel [in English].

Nora, P. (Ed.). (1999). Frantsiya-pamyat’ [France-memory]. Izdatel’stvo Sankt-Peterburgskogo universiteta [in Russian].

Nora, P. (2005). Vsemirnoe torzhestvo pamyati [World commemoration]. Neprikosnovennyi zapas, 2(40–41). https://magazines.gorky.media/nz/2005/2/vsemirnoe-torzhestvo-pamyati.htm [in Russian].

Yates, F. (1997). Iskusstvo pamyati [The art of memory]. Fond podderzhki nauki i obrazovaniya “Universitetskaya kniga” [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-28

Як цитувати

Іщенко, Є. О. (2020). КОНЦЕПЦІЯ «МІСЦЬ ПАМ’ЯТІ» П’ЄРА НОРА В КОНТЕКСТІ ДОСЛІДЖЕНЬ ПРО КОЛЕКТИВНУ ПАМ’ЯТЬ. Питання культурології, (36), 49–59. https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221044

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ