КУЛЬТУРНА ПАМ’ЯТЬ МІСТ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221046Ключові слова:
пам’ять, мистецтво пам’яті, культурна пам’ять, публічний простір, містоАнотація
Мета статті – обґрунтування значущості культурної пам’яті як чинника культурного розвитку міст. Методологія дослідження базується на використанні таких методів: пошуковий, порівняльний, аналіз і синтез, що дозволило виявити трансформацію тлумачення культурної пам’яті у різних часових проміжках. Наукова новизна роботи полягає в тому, що в ній вперше проаналізовано еволюцію розуміння громадськістю поняття «культурна пам’ять». В статті доведено, що «пам’ять», «мистецтво пам’яті», «культурна пам’ять» є об’єктом зацікавлення у кожній з культурних епох. Античні мислителі є першовідкривачами культури пам’яті. Проте, поняття «культурна пам’ять» з’являється у науковому обігу лише наприкінці ХХ ст. у дослідженнях Я. Ассмана. Під культурною пам’яттю розуміють сферу буття; простір у поєднанні з культурною інфраструктурою; середовище збереження системи культурних цінностей, що наявні у публічному просторі. Висновки. Виявлено, що культурна пам’ять має вагомий вплив на побудову ідентичності і громадян, і міста. Завдяки збереженню і «прочитанню» культурної пам’яті у просторі міста відбувається зв’язок суспільства з минулим, усвідомлення цінностей, моделей поведінки громадськості у різних історичних періодах. Обґрунтовано, що культурна пам’ять є невід’ємною складовою міського простору. Відіграючи роль «діалогу» між минулим і сьогоденням, культурна пам’ять відображає цінності суспільства за допомогою «культурного коду міста». Найбільш змістовно культурна пам’ять виявляється у культурі меморіалізації: пам’ятниках, меморіальних комплексах, пам’ятних спорудах, надписах, демонструючи світоглядні особливості певного історичного періоду. Однак, процес глобалізації має негативний вплив на культурну пам’ять у місті, спричиняючи асиміляцію культурних цінностей. Акцентування на збереженні, примноженні і просуванні об’єктів культурної пам’яті у містах є значущим та сприятиме осмисленню власної ідентичності і вдосконаленню соціокультурного розвитку територій.
Посилання
Assmann, J. (2004). Kul’turnaya pamyat’. Pis’mo, pamyat’ o proshlom i politicheskaya identichnost’ v vysokikh kul’turakh drevnosti [Cultural memory. Writing, memory of the past and political identity in the high cultures of antiquity] (M. M. Sokol’skaya, Trans.). Yazyki slavyanskoi kul’tury [in Russian].
Ciceronis, M. T. (1972). Tri traktata ob oratorskom iskusstve [Three treatises on oratory] (F. A. Petrovskii, Trans., Vol. 2). Nauka [in Russian].
Evlampiev, I. I. (2016). Ideya muzeya v kontekste evropeiskoi modeli kul’tury i ee postmodernistskoe otritsanie [The idea of museum in the context of european model of culture and its postmodern denial]. International journal of cultural research, 3(24). http://www.intelros.ru/pdf/Int_culture_researsh_mag/2016_03/ijcr_3-24-2016_ evlampiev%20103-114.pdf [in Russian].
Gurevich, A. (1990). Srednevekovyi mir: kul’tura bezmolvstvuyushchego bol’shinstva [Medieval world: the culture of the silent majority]. Iskusstvo [in Russian].
Haidai, O. (2018). Kamianyi hist. Lenin u tsentri Ukrainy [Stone guest. Lenin in the center of Ukraine] (2nd ed.). K.I.S. [in Ukrainian].
Holyk, R. (2017, August 14). Pamiat kultury na rozdorizhzhiakh nauky: problemy teorii [Memory of culture at the crossroads of science: problems of theory]. Ukraina moderna. https:// uamoderna.com/demontazh-pamyati/holyk-collective-memory [in Ukrainian].
Kravchenko, O. (2019). Kulturni transformatsii mista u postindustrialnu dobu [Cultural transformations of the city in the post-industrial age] [PhD Dissertation, National Aviation University] [in Ukrainian].
Quintilianus, M. F. (1834). Dvenadtsat’ knig ritoricheskikh nastavlenii [Twelve books of rhetorical instruction] (A. Nikol’skii, Trans., Pt. 1). Imperatorskaya Rossiiskaya Akademiya. http://ancientrome.ru/antlitr/t.htm?a=1295581698 [in Russian].
Ragozina, T. (2017). Kul’turnaya pamyat’ versus istoricheskaya pamyat’ [Cultural memory versus historical memory]. Science. Arts. Culture, 3(15), 12–21 [in Russian].
Shipilov, S. (2018). Srednevekovaya khronika kak forma reprezentatsii kul’turnoi pamyati [Medieval Chronicle as a form of representation of cultural memory]. Vestnik Of Moscow State Linguistic University. Humanities, 10(803), 288–293 [in Russian].
Svyatoslavs’kii, A. (2011). Sreda obitaniya kak sreda pamyati: k istorii otechestvennoi memorial’noi kul’tury [Habitat as a memory environment: on the history of Russian memorial culture] [Abstract of DSc Dissertation, Moscow Pedagogical State University] [in Russian].
Tolkacheva, V. (2019). Transformatsiya soderzhaniya kul’turnoi pamyati v virtual’nom prostranstve [Transformation of the content of cultural memory in the virtual space] [Abstract of PhD Dissertation, National Research Tomsk Polytechnic University] [in Russian].
Vakhshtain, V. (2018). Kollektivnaya pamyat’ kak resurs kontseptualizatsii publichnykh i privatnykh prostranstv v megapolise [Collective memory as a resource for conceptualising public and private spaces in a metropolis]. Retrieved April 9, 2020, from https://cutt.ly/YhzsDRs [in Russian].
Verbytska, P. (2018). Kulturna pamiat yak chynnyk konstruiuvannia identychnosti v umovakh transformatsii ukrainskoho suspilstva [Cultural memory as a factor of identity construction in the conditions of Ukrainian society transformation]. Historical and Cultural Studies, 5(1). http://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2019/ apr/16428/5.pdf [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Марина Анатоліївна Отрішко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.