ФУНКЦІОНУВАННЯ ТА ЗБЕРЕЖЕННЯ УКРАЇНСЬКИХ НАРОДНИХ ІНСТРУМЕНТІВ НА ТЕРИТОРІЇ СЛОВАЧЧИНИ

Автор(и)

  • Ольга Романівна Фабрика-Процька Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Івано-Франківськ, Україна https://orcid.org/0000-0001-5188-1491

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221050

Ключові слова:

історія, народний музичний інструментарій, Словаччина, виконавство, музичний фольклор

Анотація

Мета статті – узагальнити питання функціонування українського народного музичного інструментарію на території Словацької Республіки та виявити сфери побутування в наш час для подальших досліджень. Головним принципом є комплексний підхід до вирішення поставлених завдань. Методологія дослідження полягає у використанні теоретичного, історичного, культурологічного, мистецтвознавчого підходів, що дало змогу розкрити взаємодію тенденцій, репрезентованих явищами полікультурності, а також виявити взаємозв’язок між етносами, регіонами та країнами нині. Стаття ґрунтується на методологічних принципах історичного підходу до аналізу мистецьких явищ. Самовдосконалюючись та пристосовуючись до нових форм побутування, народна інструментальна, вокальна та танцювальна культура русинів-українців Східної Словаччини значною мірою у сучасному суспільному житті є складовою мистецького процесу. Наукова новизна дослідження полягає у спробі комплексного узагальнення побутування та функціонування українського народного музичного інструментарію на території Словаччини у історичному аспекті. Висновки. На характер розповсюдження та використання українського народного музичного інструментарію на території Словацької Республіки впливає побутування обрядодій у середовищі русинів-українців; розвиток фольклорного руху; залучення народного інструментарію до академічної, популярної, рокової та інших стилів музики; сценічна культура (аматорська і професійна) та ін. Серед чинників, що впливають на побутування народного музичного інструментарію, слід назвати: академічний; соціальний (на рівнях поширення і побутування); культурологічний, що розкриває рівень поширення масової культури, вплив естрадної популярної та рокової музики; етнічно-національний, який випливає з етнічних чи національних традицій музикування.

Біографія автора

Ольга Романівна Фабрика-Процька, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Івано-Франківськ

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Chyzhmar, I. (1972). Muzychni instrumenty [Musical Instruments]. MUK [in Ukrainian].

Chyzhmar, I. (1974). Narodni kapely. Narodnyi kalendar na rik 1974 [Folk chapels. People’s calendar for the year 1974]. VUL [in Ukrainian].

Chyzhmar, I. (2009). Narodny spivanky, muzyka i tantsi rusyniv Vykhodnoi Slovakii [Folk Songs, Music and Dance of the Ruthenians of the Original Slovakia]. Vydav etnohraf Ivan Chyzhmar [in Slovakian].

Dutchak, V. (2018). Narodnyi muzychnyi instrumentarii hutsuliv, boikiv, lemkiv, rusyniv: komparatyvna kharakterystyka, dynamika rozvytku i suchasnoi reprezentatsii [Folk musical instruments of Hutsuls, Boyks, Lemkos, Ruthenians: comparative characteristics, dynamics of development and modern representation]. In M. Smigel, B. Halczak, R. Drozd, S. Dudra, & O. Kozakevych (Eds.), Lemkovia, Bojkovia, Rusini – dejiny, sucasnost, materialna a duchovna kultura [Lemkovia, Bojkovia, Ruthenians – deeds, modernity, material and spiritual culture], VI Medzinarodne Karpatske Sympozium k 70. Ukrajincov zo Slovenska to the USSR and the act of “Visla” in Poland in 1947 (T. 7, d. 2, s. 240–251). Belianum [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2019). Narodno-instrumentalne mystetstvo na pohranychchi Ukrainy ta krain Yevropy: tradytsiia, innovatsiia, vzaiemovplyvy [Folk and instrumental art on the border of Ukraine and European countries: tradition, innovation, mutual influences]. In R. Lipelt (Ed.), Na Pograniczach. Z odleglej I bliskiej przeszlosci. Studia o stosunkach kulturowych [In the Borderlands. From the distant and near past. Studies on cultural relations] (Vol. 12, pp. 113–126). Panstwowa Wyzsza Szkola Zawodowa im. Jana Grodka w Sanoku [in Ukrainian].

Elschek, O. (1992). Systematika hudobných nástrojov [Systematics of musical instruments]. Slovenská hudba, 18(3), 396–440 [in Slovakian].

Hanudelova, N. (2009a). Nazvy tradytsiinykh dukhovykh instrumentiv Zakarpattia na kartakh Zahalnokarpatskoho dialektolohichnoho atlasu. Etnomuzykoznavchyi aspekt [Names of traditional wind instruments of Transcarpathia on the maps of the All-Carpathian dialectological atlas. Ethnomusicological aspect]. In Ukrajinistika v slovanskom kontexte na začiatku nového tisícročia [Ukrainian studies in the Slavic context at the beginning of the new millennium] (s. 201–210). Filozoficka fakulta Prešovskej univerzity [in Ukrainian].

Hanudelova, N. (2009b). Tradytsiini obertonovi fleity v systemi instrumentalnoi kultury Zakarpattia ta Slovachchyny. Porivnialnyi aspekt [Traditional overtone flutes in the system of instrumental culture of Transcarpathia and Slovakia. Comparative aspect]. In Ukrainskyi narodnyi instrumentarii: istoriia, teoriia i metody doslidzhennia [Ukrainian folk instruments: history, theory and research methods], Proceedings of the International Scientific and Practical Conference dedicated to the 40th anniversary of the collection of Ukrainian folk musical instruments at the Museum of Theater, Music and Cinematography of Ukraine (pp. 86–90). DAKKKIM [in Ukrainian].

Hanudelova, N. (2010). Tradytsiini muzychni instrumenty Zakarpattia u khrystyianskykh obriadakh ta viruvanniakh [Traditional musical instruments of Transcarpathia in Christian rites and beliefs]. Naukovyi zbirnyk Muzeiu ukrainskoi kultury u Svydnyku, 25, 237–240 [in Ukrainian].

Hanudelova, N. (2011). Tradytsiini pastushi aerofony Zakarpattia (systemno-typolohichne doslidzhennia) [Traditional shepherds aerophones of Transcarpathia (system-typological research)] [Abstract of PhD Dissertation, Institute for Art Studies, Folklore and Ethnology] [in Ukrainian].

Hanudelova, N. (2012). Pryvatna kolektsiia hutsulskykh muzychnykh instrumentiv Mikhala Smetanky (selo Brutovtsi, Slovachchyna): vypadkovist chy zakonomirnist? [Private collection of Hutsul musical instruments by Michal Smetanka (Brutovtsi village, Slovakia): coincidence or regularity?]. Materialy do ukrainskoi etnolohii, 11, 165–167 [in Ukrainian].

Huliaieva, N. (2007). Deiaki paraleli v instrumentalnii muzytsi Ukrainy i Slovachchyny [Some parallels in the instrumental music of Ukraine and Slovakia]. Naukovyi zbirnyk muzeiu ukrainskoi kultury u Svydnyku, 24, 230–236 [in Ukrainian].

Khai, M. (2007). Muzychno-instrumentalna kultura ukraintsiv (folklorna tradytsiia) [Musical and instrumental culture of Ukrainians (folklore tradition)] [Monograph]. Institute for Art Studies, Folklore and Ethnology [in Ukrainian].

Khai, M. (2011a). Muzychno-instrumentalna kultura ukraintsiv (folklorna tradytsiia) [Musical and instrumental culture of Ukrainians (folklore tradition)] [Monograph]. Kolo [in Ukrainian].

Khai, M. (2011b). Ukrainska instrumentalna muzyka usnoi tradytsiia [Ukrainian instrumental music of oral tradition] [Monograph]. Kolo [in Ukrainian].

Matsiievskyi, I. (2012). Muzychni instrumenty hutsuliv [Musical instruments of the Hutsuls]. Nova knyha [in Ukrainian].

MuzikMuzeu. (n. d.). História múzea [History of the museum]. https://muzikmuzeum.sk/o-nas/ [in Slovakian].

Pasichniak, L. (2002). Troista muzyka v narodno-instrumentalnomu mystetstvi Ukrainy XX stolittia [Triple music in folk instrumental art of Ukraine of the twentieth century]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Seriia “Mystetstvoznavstvo”, 4, 133–144 [in Ukrainian].

Pasichniak, L. (2003). Udoskonalennia narodnoho instrumentariiu yak peredumova aktyvizatsii akademichnoho instrumentalnoho ansamblevoho vykonavstva Ukrainy XX stolittia [Improvement of folk instruments as a prerequisite for activating the academic instrumental ensemble performance of Ukraine in the twentieth century]. Naukovi zapysky Ternopilskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu im. V. Hnatiuka. Seriia “Mystetstvoznavstvo”, 2(11), 82–91 [in Ukrainian].

Pasichniak, L. (2007). Akademichne narodno-instrumentalne ansambleve mystetstvo Ukrainy XX st.: istoryko-vykonavskyi aspekt [Academic folk-instrumental ensemble art of Ukraine of the 20th century: historical-performing aspect] [PhD Dissertation, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University] [in Ukrainian].

Smetanka, M. (n. d.). O MuzikMuzeu [About the Music Museum]. https://muzikmuzeum.sk/o-nas/ [in Slovakian].

Yaremko, B. (1986). Muzychni instrumenty Hutsulshchyny [Musical instruments of Hutsul region]. Narodna tvorchist ta etnohrafiia, 5, 53–59 [in Ukrainian].

Yaremko, B. (1987). Hutsulshchyna [Hutsul region] [Historical and ethnographic publication]. Naukova dumka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-28

Як цитувати

Фабрика-Процька, О. Р. (2020). ФУНКЦІОНУВАННЯ ТА ЗБЕРЕЖЕННЯ УКРАЇНСЬКИХ НАРОДНИХ ІНСТРУМЕНТІВ НА ТЕРИТОРІЇ СЛОВАЧЧИНИ. Питання культурології, (36), 90–98. https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221050

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ