ПОНЯТТЯ КУЛЬТУРНОГО ТУРИЗМУ ТА ЙОГО КЛАСИФІКАЦІЇ

Автор(и)

  • Михайло Михайлович Шевелюк Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6178-6455

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221051

Ключові слова:

культурний туризм, туризм, культура, туристська діяльність, турист

Анотація

Мета статті – проаналізувати наявні визначення поняття «культурний туризм» та його класифікації. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні теоретичних методів гуманітарних досліджень. Наукова новизна полягає у культурологічному аналізі наявних визначень поняття «культурний туризм» та характеристиці особливостей класифікації. Висновки. Звернено увагу на труднощі у визначенні поняття «культурний туризм», пов’язані з необхідністю початкового аналізу похідних понять: «культура» і «туризм». Попри поширене розуміння культури як сукупності матеріальних і духовних цінностей, накопичених суспільством на певному етапі його розвитку, а також діяльності з їх створення, освоєння, збереження і поширення, у контексті цього дослідження з усіх наявних визначень терміна «культура» запропоновано використовувати підхід, згідно з яким її можна розглядати як процес виробництва цінностей і як продукт, тобто самі цінності. Це дає обґрунтовані підстави розглядати туризм як форму освоєння культурних продуктів. Наголошено на відсутності єдиного загальноприйнятого визначення термінів «туризм» і «культурний туризм», а також класифікації останнього на офіційному рівні та в науковому середовищі. Підкреслено, що різноманітність тлумачень цих понять пов’язана з неможливістю уніфікувати формулювання багатогранного явища, при вивченні яких слід враховувати не лише різні контексти, що залежать від виконуваних туризмом / культурним туризмом функцій, а й специфіку дотичних до туризму галузей і сфер діяльності. Зроблено висновок, що у понятті культурного туризму необхідна вказівка на мотивацію туристів як невід’ємну частину культурного туризму. За критерієм цілей поїздки запропоновано виокремлювати види культурного туризму (історичний, релігійний, подієвий, екологічний, етнокультурний, розважальний). Підкреслено, що виокремлення інших критеріїв класифікації вимагає подальшого дослідження і детального обґрунтування, що дасть можливість відобразити широту і багатогранний характер поняття «культурний туризм», його суть і масштабність.

Біографія автора

Михайло Михайлович Шевелюк, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірант

Посилання

Bondarenko, M. P. (2012). Teretychni zasady rozvytku industrii turyzmu [Theoretical foundations of the tourism industry]. Economic Journal XXI, 3–4, 19–22 [in Ukrainian].

Chernenko, V. A., & Kolpashchikova, T. Yu. (2012). Razvitie kul’turno-poznavatel’nogo turizma v Severo-Zapadnom federal’nom okruge Rossiiskoi Federatsii [Development of cultural and educational tourism in the North-West Federal District of the Russian Federation]. Izdatel’stvo SPbGUSE [in Russian].

Dragicevic-Sesic, M., & Stojkovic, B. (2012). Kul’tura: menedzhment, animatsiya, marketing [Culture: management, animation, marketing]. Tigra [in Russian].

Dychkovskyi, S. (2019). Kulturnyi turyzm yak sfera realizatsii dozvillievykh tekhnolohii ta virtualnoho dosvidu [Cultural tourism as a sphere of realization of leisure technologies and virtual experience]. Bulletin of the National Academy of Management of Culture and Arts, 3, 89–95 [in Ukrainian].

Flier, A. Ya. (1998). Kul’tura [Culture]. In Kul’turologiya XX vek [Cultural studies of the 20th century] (p. 337). Universitetskaya kniga [in Russian].

Genisaretskii, O., & Podunova, I. (1987). Dosug i tvorchestvo v kul’turnom turizme [Leisure and creativity in cultural tourism]. Gosudarstvennaya biblioteka SSSR im. Lenina [in Russian].

Gerasimenko, V. G. (2013). Rynky turystychnykh posluh: stan i tendentsii rozvytku [Markets of tourist services: the state and trends of development] [Monograph]. Astroprint [in Ukrainian].

Hnatkovych, O. D., & Nazarova, S. V. (2018). Suchasni tendentsii rozvytku kulturnoho turyzmu [Modern tendencies of development of cultural tourism]. In Naukova dumka suchasnosti i maibutnoho [Scientific thought of the present and the future], Proceedings of the 23rd All-Ukrainian Practical and Cognitive Conference (pp. 24–26). Dnipro, October 25–31, 2018. Naukove myslennia [in Ukrainian].

International Council on Monuments and Sites. (1999). International Cultural Tourism Charter. file:///C:/Users/STESHE~1/AppData/Local/Temp/ICOMOS%20International%20 Cultural%20Tourism%20Charter%201999.pdf [in English].

Kabushkin, N. I. (2002). Menedzhment turizma [Tourism Management]. Novoe Znanie [in Russian].

Kolosinska, M. I. (2011). Doslidzhennia teoretychnykh pidkhodiv do vyznachennia katehorii "turyzm" [Research of theoretical approaches to determining the category of "tourism"]. Economics. Management. Innovations. Series: Economic Sciences, 2. http://nbuv.gov.ua/j-pdf/eui_2011_2_22.pdf [in Ukrainian].

Krasnaya, S. A. (2006). Kul’turnyi turizm: prosvetitel’skaya sushchnost’ i faktory razvitiya [Cultural tourism: educational essence and development factors] [Abstract of PhD Thesis, Moskovskii gosudarstvennyi universitet kul’tury i iskusstv] [in Russian].

Krasnova, Yu. A., & Antonova, A. V. (2014). Poniattia ta yurydychni oznaky turyzmu v Ukraini [Understanding and legal signs of tourism in Ukraine]. Science Bulletin of the National University of Bioresources and Natural History of Ukraine, 197(3), 132–140 [in Ukrainian].

Kvartal’nov, V. A. (2001). Turistika [Tourism]. Sovetskii sport [in Russian].

Kyfiak, V. F. (2015). Rozvytok turyzmu yak odyn zi stsenariiv pokrashchennia sotsialno-ekonomichnoho stanu Chernivetskoi oblasti [Development of tourism as one of the scenarios for improving the socio-economic condition of Chernivtsi region]. Bulletin of the Chernivtsi Trade and Economic Institute KNTEU, 2(58), 67–81 [in Ukrainian].

Liubitseva, O. O. (2005). Rynok turystychnykh posluh [Rinoks of tourist services]. Alterpres [in Ukrainian].

Loiko, O. T. (2007). Turizm i gostinichnoe khozyaistvo [Tourism and hotel industry]. Izdatel’stvo Tomskogo politekhnicheskogo universiteta [in Russian].

Malska, M. P., Khudo, V. V., & Tsybukh, V. І. (2004). Osnovy turystychnoho biznesu [The basics of tourist business]. Tsentr navchalnoi literatury [in Ukrainian].

Moshnyaga, E. V. (2008). Kontseptual’noe prostranstvo mezhkul’turnoi kommunikatsii v turizme [Conceptual space of intercultural communication in tourism]. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennog universiteta. Seriya 18: Sotsiologiya i politologiya, 4, 5–19 [in Russian].

Richards, G. (Ed.). (1996). Cultural Tourism in Europe. ATLAS. http://www.tram-research.com/ cultural%20tourism%20in%20europe.PDF [in English].

Soloviov, D. I. (2011). Vdoskonalennia poniatiinoho aparatu teoretychnoho zabezpechennia funktsionuvannia turystychnoi sfery [In full understanding of the theoretical safety of the apparatus of the tourist sphere]. Bulletin of the Berdyansk University for Management and Business, 4(16), 82–88 [in Ukrainian].108

Verkhovna Rada of Ukraine. (1995). Pro turyzm [On Tourism]. Law of Ukraine of 15.09.1995, № 324 / 95-VR. http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-28

Як цитувати

Шевелюк, М. М. (2020). ПОНЯТТЯ КУЛЬТУРНОГО ТУРИЗМУ ТА ЙОГО КЛАСИФІКАЦІЇ. Питання культурології, (36), 99–109. https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221051

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ