ІНТЕГРАЦІЯ ТУРИЗМУ В ПРОЦЕСИ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

  • Степан Іванович Дичковський Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Київ, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-4771-4521

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221054

Ключові слова:

інформаційне суспільство, культурний туризм, культурологічне мислення, глобалізаційні процеси, культурологічні методи

Анотація

Мета статті – дослідити інтеграцію туризму в процеси трансформації сучасного суспільства і культури. Методологія дослідження передбачає застосування історичного, бібліографічного та аналітичного методів. Наукова новизна роботи полягає в обґрунтуванні доцільності та необхідності аналізу феномена туризму на соціально-філософському та філософсько- культурологічному рівні. Висновки. Туризм постає як інноваційний феномен глобального суспільства та має вирішальне значення в творенні сучасної цивілізації, оскільки впливає на формування культурної, економічної, соціальної, інформаційної, наукової, просторових моделей організації людської діяльності. Можна стверджувати, що туризм інтегрує найважливіші процеси трансформації сучасного суспільства й культури. Таким чином, туристичну діяльність можна розглядати як культурологічну. А отже, управління цією сферою вимагає не тільки знань економічних законів, а і їхнього культурологічного осмислення. Водночас сучасні дослідження ще не визначили сутнісні ознаки туризму як інституту, що знаходиться на перетині культури та економіки. Туризм як глобальний культурний феномен відображає процеси створення, трансляції і відтворення поведінкових стратегій, що реалізуються туристами в кожній історичній епосі. Множинність культурних смислів в практиках сучасного туризму пов’язана зі збільшенням інтенсивності просторової мобільності в умовах наростання темпів глобальних цивілізаційних процесів, «стиснення» географічного простору завдяки зростанню швидкості подорожей, прискорення віртуалізації всіх сфер суспільного життя під впливом цифрових технологій; з інноваційними змінами у способі та стилі життя, що прискорюють трансформації соціокультурних стереотипів, типів споживання і моделей комунікації. Для сучасного туриста актуальним стає задоволення індивідуальних потреб в освоєнні культурних цінностей під час подорожі, пошук нового досвіду бачення світу, розвиток творчих здібностей, що обумовлює появу чисельних туристичних практик, орієнтованих на інтерактивну поведінку.

Біографія автора

Степан Іванович Дичковський, Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Київ

Кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Antonenko, V. H. (2002). Mistse mizhnarodnoho turyzmu u vzaiemodii i vzaiemozbahachenni kultur [The place of international tourism in the interaction and mutual enrichment of cultures]. In Turyzm u XXI stolitti: hlobalni tendentsii i rehionalni osoblyvosti [Tourism in the 21st century: global trends and regional features], Proceedings of the II International Scientific and Practical Conference. Kyiv, October 10–11, 2001 (pp. 47–54). Kyiv University of Tourism, Economics and Law [in Ukrainian].

Attali, J. (1991). Millennium: winner sandlosersin the coming world order. Random House [in English].

Bauman, Z. (1993). Postmodern Ethics. Routledge.

Blyumenkrants, M. V. (2007). V poiskakh imeni i litsa. Fenomenologіya sovremennogo landshafta [In search of names and faces. Phenomenology of the modern landscape]. Voprosy filosofii, 1, 47–60 [in Russian].

Budko, M. V., & Bortnykov, Ye. H. (2009). Kulturozberezhnyi i kulturotvorchyi potentsial turystychnoi diialnosti [Culture-preserving and cultural potential of tourist activity]. Visnyk DITB. Seriia: Ekonomika, orhanizatsiia ta upravlinnia pidpryiemstvamy turystychnoi industrii ta turystychnoi haluzi v tsilomu, 13, 334–338 [in Russian].

Liubarets, V. V. (2017). Kulturolohiia turyzmu [Culturology of tourism]. In A. Ye. Konverskyi (Ed.), Dni nauky filosofskoho fakultetu – 2017 [Days of science of the Faculty of Philosophy – 2017], Proceedings of the International Scientific Conference, Kyiv, April 25–26, 2017 (Pt. 4, pp. 152–154). Vydavnycho-polihrafichnyi tsentr "Kyivskyi universytet" [in Ukrainian].

Minich, I. M. (2002). Sotsialni chynnyky i funktsii infrastruktury turyzmu: sotsiolohichnyi analiz [Social factors and functions of tourism infrastructure: a sociological analysis] [Abstract of PhD Dissertation, Instytut sotsiolohii NAN Ukrainy] [in Ukrainian].

Pearce, D. G., & Butler, R. W. (Eds.). (1999). Contemporary Issues in Tourism Development Routledge. Routledge. https://doi.org/10.1002/jtr.254 [in English].

Rakhuba, Ye. S. (2010). Sotsiokulturne znachennia turyzmu [Social and cultural significance of tourism]. Ukrainian Culture: the Past, Modern Ways of Development, 16(2), 258–269 [in Ukrainian].

Shymanska, V. V. (2011). Turyzm yak sotsialno-ekonomichne yavyshche: imperatyvy rozvytku [Tourism as a social and economic phenomenon: imperative development]. Ekonomika. Upravlinnia. Innovatsii. Seriia: Ekonomichni nauky, 2, 6–12 [in Ukrainian].

Sobol’, T. V. (2012). Problema formirovaniya sotsial’noi identichnosti v usloviyakh global’nikh obshchestvennykh izmenenii [The problem of formation of social identity in the conditions of global social changes]. Philosophy & Cosmology, 211–231. https:// cyberleninka.ru/article/n/problema-formirovaniya-sotsialnoy-identichnosti-v-usloviyah-globalnyh-obschestvennyh-izmenen [in Russian].

Sokolova, M. V. (2007). Turizm kak kul’turno-istoricheskii fenomen [Tourism as a cultural and historical phenomenon] [Doctoral Dissertation, Moskovskii gosudarstvennyi universitet kul’tury i iskusstv] [in Russian].

Solianyk, S. F. (2010). Turyzm yak sotsioetychnyi chynnyk suspilnoho zhyttia [Tourism as a socioethical factor of public life] [Abstract of PhD Dissertation, Natsionalnyi pedahohichnyi universytet im. M. P. Drahomanova] [in Ukrainian].

Usovskaya, E. A. (2017). Ustanovki nomadizma v kul’ture postmoderna [Attitudes of nomadism in the culture of postmodernism]. Vesti Instituta sovremennykh znanii imeni A. M. Shirokova, 2, 98–101 [in Russian].

Vats, I. (2018, October 1). Turizm kak zerkalo mira, v kotorom proiskhodyat global’nye izmeneniya [Tourism as a mirror of a world in which global change is taking place]. https://100dorog.ru/guide/articles/6970462/ [in Russian].

Voronkova, V. H. (2010). Rozvytok turyzmu yak sotsialnoho i kulturnoho yavyshcha v umovakh hlobalizatsii ta kros-kulturnoi komunikatsii [Development of tourism as a social and cultural phenomenon in the context of globalization and cross-cultural communication]. Scientific Notes of KUTEL. Series: Philosophi Sciences, 8, 23–35 [in Ukrainian].

Zmeul, A. A. (2004). Muzei v kul’turnom prostranstve goroda (kompleksnyi analiz na primere Nizhnego Novgoroda 1985–2003) [Museums in the cultural space of the city (complex analysis on the example of Nizhny Novgorod 1985–2003)] [PhD Dissertation, Rossiiskii institut kul’turologii] [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-28

Як цитувати

Дичковський, С. І. (2020). ІНТЕГРАЦІЯ ТУРИЗМУ В ПРОЦЕСИ КУЛЬТУРИ. Питання культурології, (36), 110–119. https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221054

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ