УКРАЇНСЬКИЙ ПРОЄКТ КУЛЬТУРАЛЬНИХ СТУДІЙ: АДАПТАЦІЯ ФРАНЦУЗЬКОГО ДОСВІДУ

Автор(и)

  • Богдана Едуардівна Носенок Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-3034-9217

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221056

Ключові слова:

«культуральні дослідження», «культурологічні дослідження», гуманітаристика, історія культури, міждисциплінарність, соціальне знання

Анотація

Мета статті – виявити та схарактеризувати відмінності понять «культурний», «культурологічний» та «культуральний», а також окреслити основні методи культуральних досліджень у сучасній французькій соціальній науці. Методологія статті виходить із застосування міждисциплінарного та мультидисциплінарного підходів до досліджень у сфері культурології. Наукова новизна статті полягає в обґрунтуванні доречності застосування поняття «культуральні дослідження» на означення процесів, що розгортаються у межах французької гуманітаристики та пов’язуються виключно з теоретичними утвореннями у контексті соціальних наук та відмінності даного поняття від терміну «культурологічні дослідження». Поняття «культуральних досліджень» до поля української культурології вводиться вперше. Також вперше було здійснено уточнення місця та форм культурології у французькій гуманітаристиці. Висновки. Робота з джерельною базою та методологією є одним із пунктів, що є обов’язковим до виконання на шляху до розв’язання поставлених задач, головною з яких є формування корпусу основоположних для французької історії (у тому числі й історії культури) та історіографії праць (періоду з 1975 р. до сьогодення). На основі даного корпусу існує перспектива побудови альтернативного вітчизняного проєкту культуральних студій, зверненого до вектора французької історіографічної, історико-антропологічної та культурологічної проблематики у полі соціального знання. У статті наводяться аргументи, чому доречно вживати поняття «культуральні дослідження» у контексті проведення наукових розвідок стосовно французької гуманітаристики, зокрема сучасного періоду її розвитку.

Біографія автора

Богдана Едуардівна Носенок, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

Аспірантка

Посилання

Anheim, É. (2012). L’historiographie est-elle une forme d’histoire intellectuelle? La controverse de 1934 entre Lucien Febvre et Henri Jassemin [The historiography is the form of intellectual history? The controversy of 1934 between Lucien Febvre and Henri Jassemin]. Revue d’histoire moderne & contemporaine, 5(59-4bis), 105–130. https:// www.cairn.info/revue-d-histoire-moderne-et-contemporaine-2012-5-page-105.htm [in French].

Berk, P. (2015). Chto takoe kulturalnaia istoriia? [What is the cultural history?] (I. Polonskaia, Trans.). Vysshaia shkola ekonomiki [in Russian].

Duby, G. (1991). Razvitie istoricheskikh issledovanii vo Frantcii posle 1950 goda [The development of historical research in France after 1950]. In A. Ia. Gurevich (Ed.), Odissei. Chelovek v istorii. 1991. Kulturno-antropologicheskaia istoriia segodnia [Odysseus. A person in history. 1991. Cultural and anthropological history today] (pp. 48–59). Nauka [in Russian].

Dufays, J.-M. (1982). L’histoire de l’historiographie moderne activites internationales et tendances recentes de la recherche (1970–1984) [The history of modern historiography international activities and recent trends in research (1970–1984)]. BTNG-RBHC, XV, 3–4, 511–539.https://www.journalbelgianhistory.be/nl/system/files/ article_pdf/BTNG-RBHC%2C%2015%2C%201984%2C%203-4%2C%20pp%20 511-539.pdf [in French].

Ivashyna, O. O. (2008). Zahalna teoriia kultury [General theory of culture]. Vydavnychyi dim ”Kyievo-Mohylianska akademiia”[in Ukrainian].

Lysakov, P., & Etkind, A. (Eds.). (2006). Kulturalnye issledovaniia [Cultural studies]. Izdatelstvo Evropeiskogo universiteta v Sankt-Peterburge [in Russian].

Mogilnitckii, B. G. (2004). Istoriia na perelome: nekotorye tendentcii razvitiia sovremennoi istoricheskoi mysli [History on the fracture: some tendencies in the development of modern historical thought]. In B. G. Mogilnitckii, I. Iu. Nikolaeva, & L. P. Repina (Eds.), Mezhdistciplinarnyi sintez v istorii i sotcialnye teorii: teoriia, istoriografiia i praktika konkretnykh issledovanii [Interdisciplinary synthesis in history and social theories: theory, historiography and practice of case studies] (pp. 5–22). IVI RAN [in Russian].

Revel, J. (1979). Histoire et sciences sociales: les paradigmes des Annales. Annales. Economies, sociétés, civilizations,34(6), 1360–1376. https://www.cairn.info/revue-mil-neuf-cent-2007-1-page-101.htm [in English].

Revel, J. (n. d.). Mikroistoricheskii analiz i konstruirovanie sotcialnogo [Microhistorical analysis and construction of social]. Retrieved October 12, 2020, from http://yakov.works/libr_ min/17_r/ev/vel.html [in Russian].

Rubin, M. (2008). Cultural history I: what’s in a name? Making History.http://www.history.ac.uk/ makinghistory/resources/articles/cultural_history.html [in English].

Trubnikova, N. V. (2016). Frantcuzskaia istoricheskaia shkola “Annalov” [French Historical Annales School]. Kvadriga [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-28

Як цитувати

Носенок, Б. Е. (2020). УКРАЇНСЬКИЙ ПРОЄКТ КУЛЬТУРАЛЬНИХ СТУДІЙ: АДАПТАЦІЯ ФРАНЦУЗЬКОГО ДОСВІДУ. Питання культурології, (36), 137–146. https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221056

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ