ДОРОГА ЯК ЧАСТИНА КУЛЬТУРНОГО ЛАНДШАФТУ НОРВЕГІЇ: ЗМІНА СВІТОГЛЯДНОЇ ПАРАДИГМИ

Автор(и)

  • Олена Миколаївна Сом-Сердюкова Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-5196-545X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221058

Ключові слова:

туристична дорога, культурний ландшафт, дизайн, мистецтво, природа, середовище

Анотація

Мета статті – визначити тенденції, особливості та функції доріг Норвегії, що є частиною формування культурного ландшафту. Дослідження побудоване на міждисциплінарному підході та використанні таких методів, як: аналітичний, систематичний, інтерпретаційний, описовий та діахронний – для підкреслення соціально-історичного контексту та розкриття явища дороги як цивілізаційного феномена, де зустрічаються культура і природа у формі діалогу. Наукова новизна роботи полягає у тому, що в ній вперше у вітчизняній науці досліджено феномен Національних туристичних доріг Норвегії, як організаційного чинника культурного ландшафту. Висновки. В сучасній Норвегії до доріг висуваються вимоги: зручності, безпеки, комфорту, етики взаємодії учасників руху, пізнання культурного ландшафту, естетики, видовища. Їх значущість для суспільства активізується, акумулюється та актуалізується. Схарактеризовано найбільш виразні проєкти, приділено увагу їх специфіці та оригінальності. Унікальності природи запропоновані унікальні об’єкти дизайну та мистецтва, саме для підвищення її виразності. Проаналізовано різноманітні способи делікатного вторгнення у природу, які демонструють транзитивність культури на тлі вічності. Локальний та міжнародний туризм як форма дозвілля стрімко набирає обертів, а розвиток туристичних доріг стимулює інфраструктуру. Їх функція розуміється через екологію, інформацію, дизайн, мистецтво. Таке ставлення до доріг передбачає не прагматичний підхід, що домінував раніше. Зазначено, що зміни у суспільстві вплинули на розуміння функції дороги. На сучасному етапі її життєдіяльність забезпечується спеціалістами різного профілю та доводить необхідність її розуміння у синтезі логіки, естетики та емоції. Під час дослідження доведено значущість загальнодержавного проєкту Норвегії по удосконаленню та розширенню функції дороги. Визначено, що цей досвід за своїм значенням переростає межі національного проєкту.

Біографія автора

Олена Миколаївна Сом-Сердюкова, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Andersen, J., Hjeltnes, A., Larsen, J. K., Hølmebakk, S., & Rønning, S. (2016). Nasjonale turistveger [National tourist roads]. Press [in Norwegian].

Bengtsson, S., & Zetterström, J. (2011). Design by Nature.Orfeus publishing [in English].

Bull, T., & Norvik, H. (Red.). (2004). Norge – portrett av en nasjon [Norway – portrait of a nation]. Dinamo Forlag [in Norwegian].

Fitz, A., & Krasny, E. (2019). Critical Care. Architecture and Urbanism for a Broken Planet. MIT Press [in English].

Haabesland, A., & Vavik, R. (2000). Kunst og håndverk – hva og hvorfor [Arts and crafts – what and why]. Fagbokforlaget [in Norwegian].

Hessen, D. O. (2016). Landskap i endring [Landscape in change]. Pax forlag [in Norwegian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-28

Як цитувати

Сом-Сердюкова, О. М. (2020). ДОРОГА ЯК ЧАСТИНА КУЛЬТУРНОГО ЛАНДШАФТУ НОРВЕГІЇ: ЗМІНА СВІТОГЛЯДНОЇ ПАРАДИГМИ. Питання культурології, (36), 147–155. https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221058

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ