КУЛЬТУРНО-ДОЗВІЛЛЄВИЙ ЦЕНТР ЯК ІННОВАЦІЙНИЙ ЗАКЛАД ОСОБИСТІСНОГО РОЗВИТКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221074

Ключові слова:

дозвілля, культурно-дозвіллєвий центр, дозвіллєва діяльність, молодь, особистісний розвиток

Анотація

Мета статті – виявлення особливостей діяльності культурно-дозвіллєвих центрів як інноваційних закладів у системі глобалізованого суспільства. Структурами, які визначають динаміку розвитку суспільства та культурного простору в організації дозвілля є культурно-дозвіллєві центри. Від дозвіллєвої діяльності залежить фізичний, соціальний, духовний розвиток особистості, тому актуальним вважаємо визначення та прогнозування культурних запитів населення, що, своєю чергою, підвищує темпи розвитку індустрії дозвілля. Методологія дослідження полягає в застосуванні емпіричних методів дослідження, з допомогою яких розкрито та проаналізовано дозвіллєву діяльність в українському соціумі. Наукова новизна. Вперше досліджено організацію культурно-дозвіллєвих закладів для особистісного розвитку людини. Висновки. Дозвіллєва діяльність стимулює розвиток творчої індивідуальності, створює умови для виявлення та задоволення свободи вибору дозвіллєвих потреб та інтересів. Доведено, що для збереження культурної ідентичності варто розширити перелік послуг в культурно-дозвіллєвій сфері, адже саме в ній найбільше проявляються народні звичаї, свята, фольклор, традиції, обряди. І якщо враховувати побажання відвідувачів, то можна досягти високого інтелектуального рівня, покращити психологічний, моральний, фізичний стан людини. Наголошено, що ефективне використання вільного часу сприяє формуванню всебічно розвинених, соціально активних та ініціативних особистостей, а також є способом зближення інтересів різних соціальних груп і народів. Вказано на методи та засоби, що допомагають залучити аудиторію у процес діяльності в умовах дозвілля (гра, театралізація, змагання, метод рівноправного духовного контакту, критика, імітація); на необхідність мотивації та різноманітності. Остання залежить від морального та культурного рівня особи і може бути соціально корисною, нейтральною чи асоціальною.

Біографія автора

Ольга Юріївна Шмаюн, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірантка

Посилання

Belokon’, V. I. (2004). Kul’turno-dosugovaya deyatel’nost’ [Cultural and leisure activities]. Melitopol’skoe uchilishche kul’tury. https://cutt.ly/BhW3war [in Ukrainian].

Bieletska, I. V. (2012). Osoblyvosti molodizhnoho dozvillia na suchasnomu etapi [Features of youth leisure at the present stage]. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. Pedagogical Sciences, 22(8), 220–229 [in Ukrainian].

Bocheliuk, V. Y., & Bocheliuk, V. V. (2006). Dozvillieznavstvo [Leisure studies]. Tsentr navchalnoi literatury [in Ukrainian].

Hrytsenko, O. (Ed.). (2011). Bahatokulturnist i osvita. Perspektyvy zaprovadzhennia zasad polikulturnosti v systemi serednoi osvity Ukrainy [Multiculturalism and education. Prospects for the introduction of the principles of multiculturalism in the system of secondary education in Ukraine]. Ukrainian Center for Cultural Research [in Ukrainian].

Kirsanov, V. V. (2002). Psykholoho-pedahohichna diahnostyka [Psychological and pedagogical diagnosis]. Alterpres [in Ukrainian].

Kiseleva, T. G., & Krasil’nikov, Yu. D. (2005). Osnovy sotsial’no-kul’turnoi deyatel’nosti [Fundamentals of social and cultural activities]. Profizdat [in Russian].

Kravchenko, O. V. (2004). Kreatyvnyi potentsial rekreatyvnoi diialnosti [Fundamentals of social and cultural activities]. Vse o turyzme. http://tourlib.net/statti_ukr/kravchenko17.htm [in Ukrainian].

Oliinyk, H. (2017). Teoretychni osnovy formuvannia kulturno-dozvillievoi diialnosti studentskoi molodi [Theoretical principles of the formation of cultural and recreational activity of students]. Social Work and Education, 3(2), 136–145 [in Ukrainian].

Petrova, I. V. (2005). Dozvillia v zarubizhnykh krainakh [Leisure in foreign countries]. Kondor [in Ukrainian].

Petrova, I. V. (2011). Kulturno-dozvillievi praktyky naselennia suchasnoi Ukrainy: tendentsii ta priorytety [Cultural and leisure practices of the population of modern Ukraine: trends and priorities]. Culture and Contemporaneity, 1, 108–112 [in Ukrainian].

Shemet, L. V. (1995). Pedahohichni umovy osvoiennia folkloru ditmy u hrupovykh formakh dozvilnoi diialnosti [Pedagogical conditions for the development of folklore by children in group forms of leisure activities] [Abstract of PhD Dissertation, Kyivskyi derzhavnyi instytut kultury] [in Ukrainian].

Streltsov, Yu. A. (2000). Svobodnoe vremy [Free time]. Klub, 1, 29–35 [in Russian].

Tsymbaliuk, N. M. (1997). Sotsialno-pedahohichni problemy udoskonalennia kulturno-dozvillievoi diialnosti v zakladakh kultury Ukrainy: teoriia, metodolohiia, praktyka [Socio-pedagogical problems of improving cultural and leisure activities in cultural institutions of Ukraine: theory, methodology, practice]. Kyivskyi derzhavnyi instytut kultury [in Ukrainian].

Tsymbaliuk, N. M. (2001). Sotsiolohiia dozvillia [Sociology of leisure]. Derzhavna akademiia kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [in Ukrainian].

Volovyk, A. F., & Volovyk, A. V. (1999). Pedahohika dozvillia [Pedagogy of leisure]. Kharkiv State Academy of Culture [in Ukrainian].

Zharkov, A. D., & Nikolaeva, T. N. (1989). Organizatsiya kul’tprosvet raboty [Organization of cultural work]. Prosveshchenie [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-28

Як цитувати

Шмаюн, О. Ю. (2020). КУЛЬТУРНО-ДОЗВІЛЛЄВИЙ ЦЕНТР ЯК ІННОВАЦІЙНИЙ ЗАКЛАД ОСОБИСТІСНОГО РОЗВИТКУ. Питання культурології, (36), 260–268. https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221074

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ