ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ В МИСТЕЦЬКИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Тетяна Іванівна Биркович Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-3276-2029
  • Анастасія Віталіївна Варивончик Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-4455-1109
  • Богдан Миколайович Мазур Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, Київ, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-6231-8941

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.37.2021.236008

Ключові слова:

освіта; мистецька освіта; професійна майстерність; творчі професії; мистецькі заклади вищої освіти

Анотація

Мета статті — з’ясувати особливості навчання студентів професійної майстерності в закладах вищої освіти мистецького профілю в умовах реформування, що безпосередньо впливає на майбутнє мистецької освіти в Україні. Методологію дослідження визначають загальнонаукові теоретичні методи аналізу, синтезу й абстрагування, що дало змогу вивчити специфіку навчання студентів професійної майстерності в мистецьких закладах вищої освіти та здійснити переосмислення їхньої ролі й місця і в освітній системі, і в суспільстві загалом. Наукова новизна дослідження визначається осмисленням теоретичних і практичних особливостей навчання студентів професійної майстерності в мистецьких закладах вищої освіти, що пов’язано із затвердженням стандартів вищої освіти із культурно-мистецьких спеціальностей та відповідності міжнародним стандартам із збереженням фундаментальних мистецьких вітчизняних традицій. Висновки. Встановлено, що під час навчання студентів професійної майстерності в закладах вищої освіти мистецького профілю необхідно враховувати соціальні зміни, науковий прогрес, їхню роль і місце в освітній системі чи навпаки — деструктивні перетворення в суспільстві та його інституціях, які також впливають на формування свідомості й підсвідомості студента й викладача. Виявлено, що у фаховій підготовці студентів у мистецьких закладах вищої освіти ключове місце відводиться педагогічним нововведенням у культурно-мистецьких освітніх процесах (самоосвітній, дослідницький, управлінський, психологічний тощо). Сутність цих процесів полягає передусім у зміні ставлення студента до процесу навчання та осмисленні свого місця в мистецькій галузі. Важливе значення для професійної підготовки студентів має самостійна робота, що як специфічна форма освітньої діяльності потребує самовдосконалення, розширення світогляду, поглиблення знань, планування та ін., оскільки саме зацікавлення студентом певною спеціальністю спрямовує його на оволодіння професійною майстерністю.

Біографії авторів

Тетяна Іванівна Биркович , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Доктор наук з державного управління, професор

Анастасія Віталіївна Варивончик , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Доктор мистецтвознавства, доцент

Богдан Миколайович Мазур , Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, Київ, Україна

Народний художник України, доцент

Посилання

Banit, O. V. (n.d.). Psykholoho-pedahohichni chynnyky profesiinoi maisternosti vykladachiv hrafichnoho dyzainu v vyshchykh navchalnykh zakladakh mystetskoho profiliu [Psychological and pedagogical factors of pedagogical professional skills of graphic design teachers in higher education in arts profile]. https://core.ac.uk/download/ pdf/32305367.pdf [in Ukrainian].

Feicher, O. O. (2018). Zarubizhnyi dosvid korolivstva Shvetsii u pobudovi systemy upravlinnia vyshchymy navchalnymy zakladamy mystetskoi osvity [Foreign experience of the Kingdom of Sweden in building a management system for higher education in art education]. Kyiv National University of Culture and Arts’ Bulletin. Series: Management of Socio-Cultural Activity, 1, 64–77 [in Ukrainian].

Konovets, S. (2011). Osoblyvosti profesiinoi pidhotovky vchyteliv obrazotvorchoho mystetstva u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Features of professional training of teachers of fine arts in higher educational institutions]. Bulletin of Lviv National Academy of Arts, 22, 36–47 [in Ukrainian].

Ministry of Culture of Ukraine. (2015, Juli 24). Systema kulturno-mystetskoi osvity [The system of cultural and artistic education]. http://mincult.kmu.gov.ua/control/uk/publish/ article?art_id=244933672&cat_id=244931901 [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2017, Juni 1). Metodychni rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity [Methodical recommendations for the development of higher education standards]: Order (№ 600 (as amended by the order of the Ministry of Education and Science of Ukraine from 30.04.2020 r. № 584)). http://edu-mns.org.ua/ img/news/8982/Metodichni_rekomendaciji_2020_z_Nakazom.pdf [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2020, October 15). Pro zatverdzhennia Umov pryiomu na navchannia dlia zdobuttia vyshchoi osvity v 2021 rotsi [On approval of the Terms of admission to higher education in 2021]: Order (№ 1274). https://mon.gov. ua/storage/app/media/vishcha-osvita/vstup-2021/Nakaz%201274.pdf [in Ukrainian].

Otych, O. M. (2014). Osnovy pedahohichnoi maisternosti vykladacha profesiinoi shkoly [Fundamentals of Pedagogical Skills of a Vocational School Teacher]. Imeks-LTD [in Ukrainian].

Shcholokova, O. P. (2007). Modernizatsiia fakhovoi mystetskoi osvity u konteksti suchasnykh humanistychnykh idei [Modernization of professional art education in the context of modern humanistic ideas]. Scientific journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 14. Theory and methodology of arts education, 4(9), 11–14 [in Ukrainian].

Verkhovna Rada of Ukraine. (2017, September 5). Pro osvitu [About Education]: Law of Ukraine (№ 2145-VIII). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Voievidko, L. M. (2015). Komponenty fakhovoi pidhotovky studentiv mystetskykh spetsialnostei [Components of professional training of students of art specialties]. Pedagogical Education: Theory and Practice, 18, 326–331 [in Ukrainian].

Ziaziun, I. A., Bazylevych, N. H., Dmytrenko, T. H., Kryvonos, I. F., Malakanova, L. V., Pyvovar, N. M., Tarasevych, N. M., Tkachenko, A. V., Ukrainets, L. F., & Shpeta O. H. (2008). Pedahohichna maisternist [Pedagogical Skills]. Bohdanova A. M. [in Ukrainian].

Ziaziun, I. A., Filipchuk, H. H., Otych, O. M., Semenoh, O. M., Lobach, O. O., Solomakha, S. O., Sotska, H. I., Flehontova, N. M., Vovk, M. P., Shumilova, I. F., Kotyrlo, T. V., Omelchenko, A. I., Hryshchenko, Yu. V., Filipchuk, N. O., Trynus, O. V., Dubinets, I. V., Holik, O. B., Kutova, O. M., & Tkachova, N. P. (2013). Uchytel mystetskykh dystsyplin u dyskursi pedahohichnoi maisternosti [Teacher of Art Disciplines in the Discourse of Pedagogical Skills]. Berdyansk State Pedagogical University [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-28

Як цитувати

Биркович , Т. І., Варивончик , А. В., & Мазур , Б. М. (2021). ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ В МИСТЕЦЬКИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Питання культурології, (37), 103–113. https://doi.org/10.31866/2410-1311.37.2021.236008

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ