GARTNER HYPE CYCLE ЯК МЕТОДИКА АНАЛІЗУ ЗАКОНОМІРНОСТЕЙ РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНО- КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

  • Юлія Василівна Трач Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0003-2963-0500

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.37.2021.236024

Ключові слова:

методика Gartner Hype Cycle; інформаційно-комунікаційні технології; закономірності розвитку інформаційно-комунікаційних технологій

Анотація

Мета статті — схарактеризувати Gartner Hype Cycle methodology як спробу виявлення закономірностей розвитку сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні загальнонаукової групи формально-логічних методів, таких як аналіз, синтез, абстрагування, а також системного і структурно-функціонального підходів. Наукова новизна полягає у тому, що у роботі розширено уявлення про методики аналізу тенденцій і закономірностей розвитку сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, звернено увагу на необхідність врахування даних наявних методик оцінювання стану розвитку ІКТ в гуманітарних дослідженнях для отримання більш обґрунтованих висновків. У статті акцентовано на необхідності всебічного і ґрунтовного аналізу з погляду гуманітаристики досягнень, тенденцій, закономірностей і перспектив розвитку інформаційно- комунікаційних технологій — одного з ключових чинників життєдіяльності сучасного суспільства. Подано класифікацію ІКТ, що ґрунтується на врахуванні видів і способів отримання та обробки інформації. Наведено детальний аналіз Gartner Hype Cycle methodology, звернено увагу на її недоліки. Висновки. Наголошено, що оскільки сфера інформаційних і комунікаційних технологій схильна до постійних змін і надзвичайно швидкого, а головне — непередбачуваного розвитку мало не щохвилини, то кожна зміна поколінь засобів інформаційної технології вимагає не просто навчання і підвищення кваліфікації, а й радикальної зміни мислення фахівців і користувачів, зміни обладнання тощо. Звернено увагу, що розробка та використання в численних сферах життєдіяльності людини NBIC-технологій зумовлює необхідність, по-перше, прийняття неминучості процесу застосування прогресивних технологій, якими б неймовірними і фантастичними не здавалися наслідки їх впровадження; по-друге, послідовного культурологічного осмислення й адекватного супроводу пов’язаних із цим процесом досягнень і ризиків.

Біографія автора

Юлія Василівна Трач , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Кандидат педагогічних наук, професор

Посилання

Bavyko, O. (2015). Struktura i tendentsii rozvytku rynku informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [The structure and tendencies of development of the market of information and communication technologies]. Trade and market of Ukraine, 38, 141–151 [in Ukrainian].

Chorna, O. V. (2012). Vykorystannia tsyklu nadochikuvan dlia vyiavlennia tendentsii rozvytku khmarnykh tekhnolohii [Using the cycle of expectations to identify trends in the development of cloud technologies]. In Khmarni tekhnolohii v osviti [Cloud technologies in education], Proceedings of the All-Ukrainian scientific-methodical Internet-seminar (pp. 3–6), Ukraina, Kryvyi Rih, Kyiv, Cherkasy, Kharkiv, December 21, 2012. Vydavnychyi viddil KMI [in Ukrainian].

Gartner. (n.d.). Gartner Hype Cycle. https://www.gartner.com/en/research/methodologies/ gartner-hype-cycle [in English].

Konnikov, E. A., & Konnikova, O. A. (2020). Issledovanie zhiznennogo tsikla "khaypa" v didzhital srede i vozmozhnostey ego monetizatsii [Research of the "hype" life cycle in the digital environment and the possibilities of its monetisation]. Bulletin of the Altai Academy of Economics and Law, 11, 50–59 [in Russian].

Mullany, М. (2016, December 7). 8 Lessons from 20 Years of Hype Cycles. Linkedin. https:// www.linkedin.com/pulse/8-lessons-from-20-years-hype-cycles-michael-mullany [in English].

Rinkon, P. (2019, Oktober 24). Google: "kvantovyi komp’iuter" perevershyv zvychaini [Google: "Quantum Computer" is superior to conventional ones]. BBC.News. Ukrainian. https:// www.bbc.com/ukrainian/features-50165223 [in Ukrainian]

Shevchenko, S. Yu. (2017). Tsikl "khayp" i chelovekoorientirovannye tekhnologii [Cycle of "hype" and human-oriented technologies]. In P. D. Tishchenko (Ed.), Konvergentsiya tekhnologiy i divergentsiya budushchego cheloveka. Rabochie tetradi po bioetike [Divergence of human future: the convergence of technologies their philosophical understanding and the ethical-legal regulation. Workbooks on Bioethics] (pp. 142– 152). Publishing house of the Moscow University for the Humanities [in Russian].

Stavytska, A. V. (2016). Potentsial rynku informatsiinykh tekhnolohii Ukrainy: realii ta perspektyvy [Potential of the information technology market of Ukraine: realities and prospects]. Black Sea Economic Studies, 12 (1), 39–43 [in Ukrainian]

Stavytska, A. V. (2017). Otsinka pozytsionuvannia krain na svitovomu rynku informatsiinykh tekhnolohii: statystychni vymiry indeksnoho analizu [Estimation of the positioning of countries on the world market of information technologies: statistical measurements of index analysis]. Scientific herald of the Uzhhorod national university. Series: International Economic Relations and the World Economy, 12(2), 126–130 [in Ukrainian].

Tadviser. (2019, February 1). Magicheskiy kvadrant Gartner Magic Quadrant (MQ) [Magic Quadrant Gartner Magic Quadrant (MQ)]. http://surl.li/ngqf [in English].

Tsykl nadochikuvan [The cycle of waiting]. (2019, May 12). In Wikipedia. http://surl.li/ngqt [in Ukrainian].

Voitko, S. V., & Sakalosh, T. V. (2007). Rynok informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii: struktura ta analiz [Market of information and communication technologies: structure and analysis]. Bulletin of the National University "Lviv Polytechnic", 594, 384–392 [in Ukrainian].

Volkova, V. N., Vasil’ev, A. Yu., Efremov, A. A., & Yur’ev, V. N. (2015). Klassifikatsiya informatsionnykh tekhnologiy [Classification of information technologies]. Otkrytoe obrazovanie. https://cyberleninka.ru/article/n/klassifikatsiya-informatsionnyhtehnologiy- 2 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-28

Як цитувати

Трач , Ю. В. (2021). GARTNER HYPE CYCLE ЯК МЕТОДИКА АНАЛІЗУ ЗАКОНОМІРНОСТЕЙ РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНО- КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ. Питання культурології, (37), 210–221. https://doi.org/10.31866/2410-1311.37.2021.236024

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ