ВІРТУАЛЬНА, ДОПОВНЕНА І ЗМІШАНА РЕАЛЬНІСТЬ: СУТНІСТЬ ПОНЯТЬ ТА СПЕЦИФІКА ВІДПОВІДНИХ КОМП’ЮТЕРНИХ СИСТЕМ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.37.2021.237322Ключові слова:
віртуальна реальність, доповнена реальність, змішана реальність, комп’ютерна віртуальна реальність, комп’ютерні технологіїАнотація
Мета статті — розкрити сутність понять «віртуальна реальність», «доповнена реальність», «змішана реальність»; з’ясувати типологічні відмінності відповідних комп’ютерних систем. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні діалектичного методу, що дав змогу розкрити специфіку віртуальної / доповненої / змішаної реальностей крізь призму діалектики взаємодії техніки та людини. Наукова новизна полягає в розмежуванні понять «віртуальна реальність», «доповнена реальність», «змішана реальність» — ключових категорій імерсивних інформаційних технологій, неправомірність вживання яких як синонімів призводить до необґрунтованого використання специфічної лексики. Крім того, у статті розкрито сутність та головні відмінності між комп’ютерними VR-, AR-, XR-системами, що є вкрай важливим у межах української культурології — науки, яка наразі активно займається дослідженням безпрецедентних суспільних змін під впливом новітніх інформаційно-комунікаційних технологій. Висновки. Наявна в науці різноплановість думок вчених і практиків щодо питань типології віртуальної реальності, як і понять «віртуальна реальність», «доповнена реальність», «змішана реальність», пояснюється неправомірним ототожненням технологій віртуальної реальності кінця 1990-х рр. і сучасних розробок у цій сфері; відсутністю чітких критеріїв типології і відповідних методологічних підходів, що ускладнює процес класифікації видів віртуальної реальності; швидкими темпами розвитку VR-технологій, що провокує істотне відставання теорії від практики. Тим часом сфера досліджень віртуальної реальності продовжує невпинно розширюватися, триває інтеграція VR з різними сферами людського життя. VR- і AR-технології набувають популярності у культурних, освітніх, ігрових, бізнес-середовищах тощо. Порушена проблематика лише починає вивчатися в українській культурології, що спонукає до глибшого проникнення у сутність процесів, які відбуваються в культурі під впливом новітніх інформаційно- комунікаційних розробок.
Посилання
Azuma, R. T. (1997). A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6, 4, 355–385. http://www.cs.unc.edu/~azuma/ARpresence.pdf [in English].
Bauman, Z. (2008). Tekuchaya sovremennost’ [Liquid modernity] (S. A. Komarov, Trans. & Yu. V. Asochakov, Ed.). Piter [in Russian].
Datsyuk, S. (n.d.). Virtual’naya real’nost’ [A virtual reality]. Retrieved April 14, 2021 from http://www.uis.kiev.ua/~_xyz/vr_enc.html [in Russian].
Edwin. (n.d.). Kak rabotaet dopolnennaya real’nost’. Kak rabotayut veshchi [How Augmented Reality Works. How things work]. Retrieved April 14, 2021 from http://howitworks.iknowit.ru/paper1597.html [in Russian].
Giddens, A. (2005). Ustroenie obshchestva. Ocherk teorii strukturatsii [Organization of society. Essay on the theory of structuration] (2nd ed; I. Tyurina, Trans.). Akademicheskii proekt [in Russian].
IT-Enterprise. (n.d.). Tekhnologii i innovatsii. Dopolnennaya real’nost’ [Technology and innovation. Augmented reality]. Retrieved April 14, 2021 from https://www.it.ua/ru/knowledge-base/technology-innovation/dopolnennaja-realnost-ar [in Russian].
Joyce, K. (2018, March 1). AR, VR, MR, RR, XR: A Glossary To The Acronyms of the Future. VRfocus. https://www.vrfocus.com/2017/05/ar-vr-mr-rr-xr-a-glossary-to-the-acronyms-of-the-future/ [in English].
Kravtsov, A. A. (2016). Issledovanie i razrabotka informatsionnoi sistemy s tekhnologiei interaktivnoi vizualizatsii sredstvami dopolnennoi real’nosti [Research and development of an information system with the technology of interactive visualization by means of augmented reality] [Abstract of PhD Dissertation]. Kuban State Agrarian University, Krasnodar [in Russian].
Krueger, M. W. (1991). Artificial Reality: Past and Future. In S. K. Helsel & J. P. Roth (Eds.), Virtual Reality: Theory, Practice and Promise (pp. 19–26). Meckler [in English].
Lanier, J. (2010). You Are Not a Gadget: A Manifesto. Alfred A. Knopf. https://cmapspublic3.ihmc.us/rid=1MHHS4T68-C8ZML1-6DRW/YouAreNotAGadget-Jaron%20Lanier.pdf [in English].
Live Animations. (n.d.). Servisy [Services]. Retrieved April 14, 2021 from https://liveanimations.org/services/ [in Russian].
Luchynkina, A. I. (2014). Psykholohichni zakonomirnosti sotsializatsii osobystosti u virtualnomu prostori [Psychological regularities of socialization of the person in virtual space] [Abstract of DSc Dissertation]. G.S.Kostyuk Institute of Psychology, Kyiv [in Ukrainian].
Makeev, S. N., & Makeev, A. N. (2013). Genezis ponyatiya rasshirennoi real’nosti [Genesis of the Concept of Augmented Reality]. Uchebnyi eksperiment v obrazovanii, 4(68), 8–14 [in Russian].
Milgram, P., & Kishino, F. (1994). A Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays. IEICE Transactions on Information and Systems, E77-D, 12, 1321–1329 [in English].
Möhring, M., Lessig, C., & Bimber, O. (2004, November 2–5). Video See-Through AR on Consumer Cell-Phones. In ISMAR’04: International Symposium on Mixed and Augmented Reality, Proceedings of the 3rd IEEE/ACM (pp. 252–253). IEEE Computer Society. https://doi.org/10.1109/ISMAR.2004.63 [in English].
Openkov, M. Yu. (2001). Ot Dionisa do Deleza: filosofiya virtual’nosti [From Dionysus to Deleuze: Philosophy of Virtuality]. Vestnik Pomorskogo universiteta. Seriya: Gumanitarnye i sotsial’nye nauki, 1, 68–74 [in Russian].
Orekhov, S. I. (2002). Poisk virtual’noi real’nosti [Search for virtual reality] [Monograph]. Omsk State Pedagogical University [in Russian].
Smerichevskyi, E. F. (2002). Informatsiina tsyvilizatsiia: problema virtualnoi realnosti v suspilnomu rozvytku [Information civilization: problem of virtual reality in the social development] [Abstract of PhD Dissertation]. Donetskyi natsionalnyi universytet [in Ukrainian].
Voroiskii, F. S. (2003). Informatika. Novyi sistematizirovannyi tolkovyi slovar’ [Computer science. New systematized explanatory dictionary] (3rd ed.). FIZMATLIT [in Russian].
Zasiekin, A. A. (2012). Virtualne spilkuvannia yak chynnyk osobystisnykh zmin studentskoi molodi [Virtual communication as a factor of personal changes of student youth] [Abstract of PhD Dissertation]. Borys Hrinchenko Kyiv University [in Ukrainian].
Zhurba, M. A. (2014). Virtualna realnist: riznovektorni poshuky [Virtual reality: multi-vector searches]. Hileya: scientific bulletin, 86, 171–175 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Волинець Вікторія Олексіївна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.