СЦЕНІЧНЕ СЛОВО У ВІТЧИЗНЯНОМУ КІНЕМАТОГРАФІ 30-40-Х РОКІВ ХХ СТОЛІТТЯ: ІСТОРИКО-КУЛЬТУРНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.245523

Ключові слова:

сценічне слово, кінематограф, соціалістичний реалізм, історико- культурний аспект, монолог, індивідуалізація, інтонаційний малюнок, воєнний фільм

Анотація

Мета статті — висвітлити етапи еволюції українського сценічного слова в кінематографі 30–40-х рр. ХХ ст. в історико-культурному аспекті, а також проаналізувати особливості соціалістичного реалізму та його вплив на кінематограф. Методологія дослідження передбачає застосування історичного та культурологічного підходів. Метод історичної ретроспекції використано задля аналізу сценічного слова в акторських кінороботах досліджуваного періоду. Культурологічний метод залучено для дослідження впливу ідеологічних засад держави на соціокультурне і ментальне середовище через сценічне слово. Художньо-історичний метод дав змогу відтворити репетиційну роботу над створенням кінообразів, а також діяльність кінорежисерів зазначеного періоду в певних культурно-політичних реаліях. Наукова новизна. В статті окреслено значення впливу радянської ідеології на функціонування сценічного слова в українському кінематографі, зокрема в його інтонаційному вираженні. Висновки. Кінематограф — галузь культури, яка залежить від політичних процесів у країні і є ефективним засобом пропаганди ідей. На прикладі інтонаційного малюнку ролі та інших мовних засобів, якими користуються актори для створення кінообразу, проаналізовано, які політичні ідеї були актуальні у досліджуваний період. Визначено, що на авансцену мистецтва 30–40-х рр. ХХ ст. з появою звуку виходить позитивний герой. Утвердження нового героя потребувало використання конкретних мовно-виражальних засобів гри, які слугували принципам соціалістичного реалізму. Варто зауважити, що саме від конкретних дій влади залежить мовна ситуація в країні, а з огляду на те, що останнім часом джерелом дискусій стали зміни до Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», досліджувана тема є особливо актуальною.

Біографія автора

Анастасія Миколаївна Біленька, Харківська державна академія культури

Аспірантка

Посилання

Barkar, U. Ya. (2014). Mova y kultura u vzaiemodii: pidkhody do vyrishennia problemy [Language and Culture in Interaction: Approaches to Solving the Problem]. International Humanitarian University Herald. Philology, 10(2), 182–184 [in Ukrainian].

Bybyk, S. P. (2013). Status usnoi praktyky v kontseptsii istorii ukrainskoi litearturnoi movy [The Status of Oral Practice in the Concept of the History of the Ukrainan Literary Language]. Linhvistyka, 1, 5–11 [in Ukrainian].

Chaplenko, V. (1955). Ukrainska literaturna mova (XVII–1917 r.) [Ukrainian literary language (XVII–1917)]. Ukrainian Technical Institute in New York [in Ukrainian].

Fradkin, L. Z. (1967). Vtoroe rozhdenie. Nekotorye voprosy ekranizatsii [The Second Birth. Some Questions of the Film Adaptation]. Iskusstvo [in Russian].

Ivanov, S. P. (1980). Kino. Polityka. Politychnyi film [Cinema. Policy. Political film]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Prykhodko, A. S. (2012). Istoriia ukrainskoho kinematohrafa XX stolittia [History of Ukrainian Cinema of the Twentieth Century]. Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Shevelov, Yu. (1998). Ukrainska mova v pershii polovyni dvadtsiatoho stolittia (1900–1941: stan i status [Ukrainian Language in the First Half of the Twentieth Century (1900–1941): Status and Status]. Ruta [in Ukrainian].

Vlasov, M. P. (1962). Geroi Dovzhenko i traditsii fol’klora [Hero Dovzhenko and Folklore Traditions]. Vsesoyuznyi gosudarstvennyi institut kinematografii [in Russian].

Zhukova, A. Ye., Kapelhorodska, N. M., Kryzhanivskyi, B. M., Lutaienko, V. S., Rybak- Akimov, V. V., Slobodian, V. R., Slobodian, M. I., & Shupyk, O. B. (1987). Istoriia ukrainskoho radianskoho kino. 1931–1945 [History of Ukrainian Soviet Cinema. 1931–1945] (Vol. 2). Naukova dumka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-29

Як цитувати

Біленька, А. М. (2021). СЦЕНІЧНЕ СЛОВО У ВІТЧИЗНЯНОМУ КІНЕМАТОГРАФІ 30-40-Х РОКІВ ХХ СТОЛІТТЯ: ІСТОРИКО-КУЛЬТУРНИЙ АСПЕКТ. Питання культурології, (38), 14–23. https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.245523

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ