ВІДНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ХУДОЖНІХ ПРОМИСЛІВ УКРАЇНИ В 1940-Х РОКАХ: АДМІНІСТРАТИВНО- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Анастасія Віталіївна Варивончик Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-4455-1109
  • Ігор Савич Бондар Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0001-8972-0941
  • Ірина Владиславівна Швець Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0003-1508-6364
  • Олена Станіславівна Подволоцька Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0001-6992-6635

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.245544

Ключові слова:

художні промисли, артіль, майстер, художня промисловість, виробництво, Укрхудожпром

Анотація

Мета статті — з’ясувати особливості відродження і розвитку Укрхудожпромради у воєнні та повоєнні роки. На сучасне українське суспільство впливають світові глобалізаційні процеси з тенденцією до нівеляції місцевих особливостей побуту, культури, мистецтва, тому актуальності набувають питання відродження, розвитку національних традиційних промислів. Методологія дослідження ґрунтується на аналізі адміністративно- ділових документів районних, обласних та державного рівнів; використанні методів накопичення і систематизації фактологічного матеріалу та топологічного розгляду. Аналітичний та дедуктивний методи використані для підбиття підсумків на основі попередньо отриманих архівних тверджень, матеріалів і спогадів учасників подій. Наукова новизна. Уперше в історіографії досліджено розвиток і становлення Укрхудожпрому. Порушено малодосліджену тему, пов’язану з діяльністю цього підприємства, яке виготовляло й реалізовувало вироби народних художніх промислів на теренах України та за її межами. Висновки. Проаналізовано адміністративно-організаційні заходи, спрямовані на відновлення зруйнованих підприємств, їх реорганізацію. Держава була зацікавлена у зростанні прибутку, виробничих потужностей і надавала фінансову підтримку для будівництва нових корпусів, цехів, виготовлення обладнання, сприяючи розвитку художньої промисловості України. З’ясовано, що на базі артілей за участю Укрхудожпрому створювалися виробничі об’єднання й фабрики, надаючи можливість продукувати випуск товарів ексклюзивного та масового виробництва. Виявлено, що окрім товарів, необхідних у повсякденному житті, усі виробництва Укрхудожпрому створювали суто мистецькі твори, які були настільки художньо високі, що їх експонували у музеях та демонстрували на всесоюзних й міжнародних виставках і ярмарках. Тобто артіль була не лише виробничим підприємством, а й творчою, мистецькою майстернею.

Біографії авторів

Анастасія Віталіївна Варивончик , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Доктор мистецтвознавства, доцент

Ігор Савич Бондар , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Заслужений працівник культури України, доцент

Ірина Владиславівна Швець , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Кандидат біологічних наук

Олена Станіславівна Подволоцька , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Старший викладач

Посилання

Antonovych, Ye. A., Zakharchuk-Chuhai, R. V., & Stankevych, M. Ye. (1993). Dekoratyvnoprykladne mystetstvo [Arts and Crafts]. Svit [in Ukrainian].

Butnyk-Siverskyi, B. (1971). Ukrainskyi radianskyi souvenir [Ukrainian Soviet Souvenir]. Naukova dumka [in Ukrainian].

Holubets, O. (1991). Lvivska keramika [Lviv Ceramics]. Naukova dumka [in Ukrainian].

Karas, A. (2008). Krolevetske tkatstvo [Krolevets Weaving]. Redaktsiino-vydavnychyi viddil Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka [in Ukrainian].

Kara-Vasylieva, T. V. (1993). Ukrainska vyshyvka [Ukrainian Embroidery]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Kara-Vasylieva, T. V. (1998). Ukrainskyi kylym [Ukrainian Carpet]. IMFE im. M. T. Rylskoho NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Kara-Vasylieva, T. V., & Chehusova, Z. A. (2005). Dekoratyvne mystetstvo Ukrainy XX stolittia: u poshukakh “velykoho styliu” [Decorative Art of Ukraine of the 20th Century: in Search of “Great Style”]. Lybid [in Ukrainian].

Novytska, M. (1948). Tematychnyi kylym Radianskoi Ukrainy [Thematic carpets of the Soviet Ukraine]. Visnyk Akademii Arkhitektury URSR, 4, 24–32 [in Ukrainian].

Petriakova, F. (1985). Khudozhestvennyi farfor Ukrainy (konets XVIII–XX st.) [Artistic Porcelain of Ukraine (the End of the 18th – 20th Centuries)]. Naukova dumka [in Russian].

Poshyvailo, I. (2000). Fenomenolohiia honcharstva: semiotyko-etnolohichni aspekty [Phenomenology of Pottery: Semiotic and Ethnological Aspects]. Ukrainske narodoznavstvo [in Ukrainian].

Prychepii, Ye. M., & Prychepii, T. I. (2009). Vyshyvka Skhidnoho Podillia [Embroidery of Eastern Podillya]. Rodovid-Oranta [in Ukrainian].

Shevchenko, Ye. (1997). Narodna derevoobrobka v Ukraini [Folk Woodworking in Ukraine]. Artaniia [in Ukrainian].

Shkolna, O. V. (2011). Farfor-faians Ukrainy XX stolittia: infrastruktura haluzi, promyslova ta ekonomichna polityka, orhanizatsiino-tvorchi protsesy [Porcelain and Faience of Ukraine of the 20th Century: Industry Infrastructure, Industrial and Economic Policy, Organisational and Creative Processes] (Book 1). Intertekhnolohiia [in Ukrainian].

Skrypnyk, H. (Ed.). (2011). Istoriia dekoratyvnoho mystetstva Ukrainy [History of the Decorative Arts of Ukraine] (Vol. 4). Naukova dumka [in Ukrainian].

Taranushchenko, S. (1968). Kylymy [Carpets]. In P. H. Yurchenko, P. M. Popov, & P. M. Zholtovskyi (Eds.), Istoriia ukrainskoho mystetstva [History of Ukrainian Art] (Vol. 3: Mystetstvo druhoi polovyny XVII–XVIII stolittia [Art of the Second Half of the 17th – 18th Centuries]) (pp. 364–371). Holovna redaktsiia Ukrainskoi radianskoi entsyklopedii [in Ukrainian].

Varyvonchyk, A. (2014). Istoriia Poltavskoho vyrobnycho-khudozhnoho ob’iednannia im. Klary Tsetkin [History of the Poltava Production and Art Association named after Clara Zetkin]. Topical Problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture, 33, 3–11 [in Ukrainian].

Varyvonchyk, A. (2018). Khudozhni promysly Ukrainy: geneza, istorychna evoliutsiia, suchasnyi stan ta tendentsii [Arts and Crafts of Ukraine: Genesis, Historical Evolution, Current State and Trends]. Vydavnytstvo Lira-K [in Ukrainian].

Yamborko, O. (2019). Ukrainskyi tematychnyi kylym 1930–1960-kh rr. yak mystetska praktyka sotsrealizmu [Ukrainian thematic carpet 1930-1960s as an artistic practice of socialist realism]. The Ethnology Notebooks, 1(145), 57–65 [in Ukrainian].

Zakharchuk-Chuhai, R. V. (1988). Ukrainska narodna vyshyvka. Zakhidni oblasti URSR [Ukrainian Folk Embroidery. Western Regions of the USSR]. Naukova dumka [in Ukrainian].

Zapasko, Ya. P. (1973). Ukrainske narodne kylymarstvo [Ukrainian Folk Carpet Weaving]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Zhuravel-Zmieieva, L. (2020). Istorychni transformatsii khudozhnoho tekstyliu u kliuchi suchasnoho kontseptualnoho mystetstva [Historical transformations of artistic textiles in the key of modern conceptual art]. In Мodern Culture Studies and Art History: An Experience of Ukraine and EU [Collective monograph] (pp. 117–137). Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-588-72-3.07 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-29

Як цитувати

Варивончик , А. В., Бондар , І. С., Швець , І. В., & Подволоцька , О. С. (2021). ВІДНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ХУДОЖНІХ ПРОМИСЛІВ УКРАЇНИ В 1940-Х РОКАХ: АДМІНІСТРАТИВНО- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ АСПЕКТ. Питання культурології, (38), 24–38. https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.245544

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ