ВІДНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ХУДОЖНІХ ПРОМИСЛІВ УКРАЇНИ В 1940-Х РОКАХ: АДМІНІСТРАТИВНО- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.245544Ключові слова:
художні промисли, артіль, майстер, художня промисловість, виробництво, УкрхудожпромАнотація
Мета статті — з’ясувати особливості відродження і розвитку Укрхудожпромради у воєнні та повоєнні роки. На сучасне українське суспільство впливають світові глобалізаційні процеси з тенденцією до нівеляції місцевих особливостей побуту, культури, мистецтва, тому актуальності набувають питання відродження, розвитку національних традиційних промислів. Методологія дослідження ґрунтується на аналізі адміністративно- ділових документів районних, обласних та державного рівнів; використанні методів накопичення і систематизації фактологічного матеріалу та топологічного розгляду. Аналітичний та дедуктивний методи використані для підбиття підсумків на основі попередньо отриманих архівних тверджень, матеріалів і спогадів учасників подій. Наукова новизна. Уперше в історіографії досліджено розвиток і становлення Укрхудожпрому. Порушено малодосліджену тему, пов’язану з діяльністю цього підприємства, яке виготовляло й реалізовувало вироби народних художніх промислів на теренах України та за її межами. Висновки. Проаналізовано адміністративно-організаційні заходи, спрямовані на відновлення зруйнованих підприємств, їх реорганізацію. Держава була зацікавлена у зростанні прибутку, виробничих потужностей і надавала фінансову підтримку для будівництва нових корпусів, цехів, виготовлення обладнання, сприяючи розвитку художньої промисловості України. З’ясовано, що на базі артілей за участю Укрхудожпрому створювалися виробничі об’єднання й фабрики, надаючи можливість продукувати випуск товарів ексклюзивного та масового виробництва. Виявлено, що окрім товарів, необхідних у повсякденному житті, усі виробництва Укрхудожпрому створювали суто мистецькі твори, які були настільки художньо високі, що їх експонували у музеях та демонстрували на всесоюзних й міжнародних виставках і ярмарках. Тобто артіль була не лише виробничим підприємством, а й творчою, мистецькою майстернею.
Посилання
Antonovych, Ye. A., Zakharchuk-Chuhai, R. V., & Stankevych, M. Ye. (1993). Dekoratyvnoprykladne mystetstvo [Arts and Crafts]. Svit [in Ukrainian].
Butnyk-Siverskyi, B. (1971). Ukrainskyi radianskyi souvenir [Ukrainian Soviet Souvenir]. Naukova dumka [in Ukrainian].
Holubets, O. (1991). Lvivska keramika [Lviv Ceramics]. Naukova dumka [in Ukrainian].
Karas, A. (2008). Krolevetske tkatstvo [Krolevets Weaving]. Redaktsiino-vydavnychyi viddil Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka [in Ukrainian].
Kara-Vasylieva, T. V. (1993). Ukrainska vyshyvka [Ukrainian Embroidery]. Mystetstvo [in Ukrainian].
Kara-Vasylieva, T. V. (1998). Ukrainskyi kylym [Ukrainian Carpet]. IMFE im. M. T. Rylskoho NAN Ukrainy [in Ukrainian].
Kara-Vasylieva, T. V., & Chehusova, Z. A. (2005). Dekoratyvne mystetstvo Ukrainy XX stolittia: u poshukakh “velykoho styliu” [Decorative Art of Ukraine of the 20th Century: in Search of “Great Style”]. Lybid [in Ukrainian].
Novytska, M. (1948). Tematychnyi kylym Radianskoi Ukrainy [Thematic carpets of the Soviet Ukraine]. Visnyk Akademii Arkhitektury URSR, 4, 24–32 [in Ukrainian].
Petriakova, F. (1985). Khudozhestvennyi farfor Ukrainy (konets XVIII–XX st.) [Artistic Porcelain of Ukraine (the End of the 18th – 20th Centuries)]. Naukova dumka [in Russian].
Poshyvailo, I. (2000). Fenomenolohiia honcharstva: semiotyko-etnolohichni aspekty [Phenomenology of Pottery: Semiotic and Ethnological Aspects]. Ukrainske narodoznavstvo [in Ukrainian].
Prychepii, Ye. M., & Prychepii, T. I. (2009). Vyshyvka Skhidnoho Podillia [Embroidery of Eastern Podillya]. Rodovid-Oranta [in Ukrainian].
Shevchenko, Ye. (1997). Narodna derevoobrobka v Ukraini [Folk Woodworking in Ukraine]. Artaniia [in Ukrainian].
Shkolna, O. V. (2011). Farfor-faians Ukrainy XX stolittia: infrastruktura haluzi, promyslova ta ekonomichna polityka, orhanizatsiino-tvorchi protsesy [Porcelain and Faience of Ukraine of the 20th Century: Industry Infrastructure, Industrial and Economic Policy, Organisational and Creative Processes] (Book 1). Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
Skrypnyk, H. (Ed.). (2011). Istoriia dekoratyvnoho mystetstva Ukrainy [History of the Decorative Arts of Ukraine] (Vol. 4). Naukova dumka [in Ukrainian].
Taranushchenko, S. (1968). Kylymy [Carpets]. In P. H. Yurchenko, P. M. Popov, & P. M. Zholtovskyi (Eds.), Istoriia ukrainskoho mystetstva [History of Ukrainian Art] (Vol. 3: Mystetstvo druhoi polovyny XVII–XVIII stolittia [Art of the Second Half of the 17th – 18th Centuries]) (pp. 364–371). Holovna redaktsiia Ukrainskoi radianskoi entsyklopedii [in Ukrainian].
Varyvonchyk, A. (2014). Istoriia Poltavskoho vyrobnycho-khudozhnoho ob’iednannia im. Klary Tsetkin [History of the Poltava Production and Art Association named after Clara Zetkin]. Topical Problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture, 33, 3–11 [in Ukrainian].
Varyvonchyk, A. (2018). Khudozhni promysly Ukrainy: geneza, istorychna evoliutsiia, suchasnyi stan ta tendentsii [Arts and Crafts of Ukraine: Genesis, Historical Evolution, Current State and Trends]. Vydavnytstvo Lira-K [in Ukrainian].
Yamborko, O. (2019). Ukrainskyi tematychnyi kylym 1930–1960-kh rr. yak mystetska praktyka sotsrealizmu [Ukrainian thematic carpet 1930-1960s as an artistic practice of socialist realism]. The Ethnology Notebooks, 1(145), 57–65 [in Ukrainian].
Zakharchuk-Chuhai, R. V. (1988). Ukrainska narodna vyshyvka. Zakhidni oblasti URSR [Ukrainian Folk Embroidery. Western Regions of the USSR]. Naukova dumka [in Ukrainian].
Zapasko, Ya. P. (1973). Ukrainske narodne kylymarstvo [Ukrainian Folk Carpet Weaving]. Mystetstvo [in Ukrainian].
Zhuravel-Zmieieva, L. (2020). Istorychni transformatsii khudozhnoho tekstyliu u kliuchi suchasnoho kontseptualnoho mystetstva [Historical transformations of artistic textiles in the key of modern conceptual art]. In Мodern Culture Studies and Art History: An Experience of Ukraine and EU [Collective monograph] (pp. 117–137). Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-588-72-3.07 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Варивончик Анастасія Віталіївна, Бондар Ігор Савич, Швець Ірина Владиславівна, Подволоцька Олена Станіславівна

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.