ЕВОЛЮЦІЙНІ ПРОЦЕСИ В КОНТЕКСТІ ДЖАЗОВОЇ МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ США 40-Х РОКІВ ХХ СТОЛІТТЯ: КУЛЬТУРОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.245707Ключові слова:
джазова музична культура, музичний стиль bebop, самоактуалізація, ера Modern JazzАнотація
Мета статті — виявити та дослідити характерні особливості джазової музичної культури США 40-х рр. ХХ ст. в культурологічному аспекті. Методологія дослідження передбачає використання методу системного аналізу. Крім того, застосовано методи узагальнення та порівняння. Наукова новизна. В статті вперше в українській культурології висвітлене питання еволюційних процесів в джазовій музичній культурі США 40-х рр. ХХ ст. Висновки. Унаслідок проведеного дослідження виявлені трансформаційні процеси, що відбулися в контексті джазової музичної культури США 40-х рр. ХХ ст. Зауважено, що саме в цей хронологічний проміжок були закладені провідні тенденції ери сучасної джазової культури. Причини вказаних еволюційних зрушень знаходяться в галузі соціології та психології. Провідну позицію займає процес самоактуалізації, причини специфічного протікання якого знаходяться серед соціального буття афроамериканської спільноти вказаного періоду. Особливості процесу самоактуалізації призвели до змін традицій джазового виконавства: кристалізації сольної імпровізації, значного зменшення учасників ансамблю, переосмислення функції ритм-секції, трансформації сценічного образу джазмену, що склало провідну концепцію виконавства ери Modern Jazz. Зазначено, що підсилювальним чинником кристалізації особливостей процесу самоактуалізації в межах психологічного портрета афроамериканського індивіда 40-х рр. на території США став феномен креативності, який в джазовій культурі завжди займав домінуючу позицію. В цей період також відбулося закладення фундаменту світової професійної джазової освіти, що стало традиційним для ери сучасної джазової культури. Встановлено, що окреслені аспекти стали причиною зміщення джазової музичної культури з масової до простору культури елітарної, в якому світова джазова музична культура знаходиться і сьогодні.
Посилання
Buyanova, N. B., & Litvinenko, Yu. A. (2016). Samoaktualizatsiya muzykanta v sotsiume [Self-actualisation of a musician in society]. Chelovecheskii Capital, 12(96), 27–30 [in Russian].
Danchenko, V. (Comp.). (2002). Psikhosintez: teoriya i praktika [Psychosynthesis: Theory and Practice]. PSYLIB [in Russian].
Fadevnina, A. A., & Komurdzhi, R. Z. (2018). Pervootkryvateli i vozniknovenie dzhaza kak vida muzykal’nogo iskusstva [Discoverers and the emergence of jazz as a form of musical art]. Krymskie Dialogi: Kul’tura, Iskusstvo, Obrazovanie, 4(12), 86–88 [in Russian].
Kharsenyuk, O. N. (2020). Bibop kak stil’ kardinal’nogo obnovleniya dzhazovogo yazyka [Bebop as a cardinal update style jazz language]. Eurasian Union of Scientists, 6(73), 19–22 [in Russian].
Kornev, P. K. (2009). Dzhaz kak istochnik novatsii v iskusstve XX veka [Jazz as a source of innovations in the 20th century art]. Izvestia: Herzen University Journal of Humanities & Sciences, 99, 334–339 [in Russian].
Kubasova, E. T. (2012). Lingvokul’turnyi tipazh “Dzhazmen” [The linguocultural personality “Jazzman”]. Vestnik Bashkirskogo Universiteta, 17(1), 285–290 [in Russian].
Lubyanaya, E. V. (2020). Dzhazovoe fortepiano v kontekste innovatsii bibopa [Jazz piano in the context of bebop innovation]. South-Russian Musical Antholog, 2, 136–141 [in Russian].
May, R. (Ed.). Ekzistentsial’naya psikhologiya. Ekzistentsiya [Existential Psychology. Existence] (N. Zanadvorov, Yu. Ovchinnikova, Trans.). Aprel’ Press; EKSMO-Press [in Russian].
Mikhailova, A. S., & Timofeeva, E. N. (2017). Ob istorii stanovleniya dzhazovogo obrazovaniya v Amerike [About the history of the formation of jazz education in America]. In O. N. Shirokov, L. A. Abramova, E. V. Kuznetsova, & T. V. Yakovleva (Eds.), Nauchnye issledovaniya: teoriya, metodika i praktika [Scientific research: Theory, Methodology and Practice], Proceedings of the III International Scientific and Practical Conference (Vol. 1, pp. 134–136). TsNS “Interaktiv plyus” [in Russian].
Mukhtarova, A. Kh. (2017). Problema samoaktualizatsii lichnosti v issledovaniyakh zarubezhnykh uchenykh [The problem of personality self-actualisation in the studies of foreign scientists]. Innovatsionnaya Nauka, 8, 66–67 [in Russian].
Newton, F. (1975). The Jazz Scene (The Roots of Jazz). Da Capo Press [in English].
Nikiforova, V. A. (2018). Bibop v sovremennom vokale [Bebop in modern vocal]. In Natsional’noe kul’turnoe nasledie Rossii: regional’nyi aspect [National Cultural Heritage of Russia: Regional Aspect], Proceedings of the VI All-Russian scientificpractical conference in the framework of the VII All-Russian competition-festival of performers and ballet masters of folk dance named after Gennady Vlasenko, March 29, 2018 (pp. 512–520). Samarskii gosudarstvennyi institut kul’tury [in Russian].
Peshev, D. F. (2015). Klassifikatsiya afroamerikanskikh muzykal’nykh zhanrov severnoi Ameriki: istoriya voprosa [Classification of African American Music Genres in North America: Background]. Sovremennye Naukoemkie Tekhnologii, 12(5), 924–928 [in Russian].
Sel’chenok, K. V. (Comp.). (2000). Gumanisticheskaya i transpersonal’naya psikhologiya [Humanistic and Transpersonal Psychology]. Kharvest; ACT [in Russian].
Shak, F. M. (2011). Vliyanie rasovoi spetsifiki na khudozhestvennye protsessy sovremennogo dzhazovogo iskusstva [Influence of racial specificity on the artistic processes of contemporary jazz art]. Kul’turnaya Zhizn’ Yuga Rossii, 3(41), 8–10 [in Russian].
Shapiro, N., & Khentoff, N. (2005). Poslushai, chto ya tebe rasskazhu [Listen to What I’m going to Tell You] (Yu. Vermenich, Trans.). Sibirskoe universitetskoe izdatel’stvo [in Russian].
Tikhonova, M. A., & Tsuker, A. M. (2015). Muzykal’no-stilevye osobennosti bibopa v tvorchestve Charli Parkera i “Dizzi” Gillespi [Musical and stylistic features of bebop in the works of Charlie Parker and “Dizzy” Gillespie]. Art History: Theory, History, Practice, 3(13), 41–44 [in Russian].
Wilson, J. (2016). Opisyvaya “sovetskii Yug”: otzvuki postrabovladel’cheskoi Ameriki v etnograficheskikh zametkakh Lengstona Kh’yuza o Srednei Azii [Writing the “Soviet South”: Inflections of Post-Slavery America in Langston Hughes’ Ethnography of Central Asia]. NLO, № 5. http://magazines.russ.ru/nlo/2016/5/opisyvaya-sovetskijyug-otzvuki-postrabovladelcheskoj-ameriki-v.html [in Russian].
Zabelina, A. V. (2013). Problema samoaktualizatsii lichnosti [The problem of personality selfactualisation]. Gumanitarnye Vedomosty of TSPU im. L. N. Tolstogo, 3(7), 26–32 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Журба Володимир Валерійович
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.