СОЦІАЛЬНИЙ АСПЕКТ ВИНИКНЕННЯ БЛЮЗУ ЯК ПРОВІДНОГО ЯВИЩА АФРОАМЕРИКАНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ ХІХ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

  • Яніна Олексіївна Журба Центр культури та мистецтв Дніпровського району м. Києва, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-0263-3966

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.245712

Ключові слова:

афроамериканська культура ХІХ ст., блюз, передумови виникнення блюзу, соціальний аспект

Анотація

Мета статті — виявити та дослідити соціальний аспект виникнення блюзу як провідного явища афроамериканської культури ХІХ ст. Методологічна база дослідження ґрунтується на застосуванні універсальних наукових методів — системного аналізу, порівняння та узагальнення, що забезпечило різнопланове вивчення об’єкта і предмета дослідження. Наукова новизна роботи полягає в тому, що соціальний аспект виникнення блюзу як провідного явища афроамериканської культури ХІХ ст. вперше висвітлено в контексті культурології. Висновки. В дослідженні визначено, що соціальний аспект відіграє провідну роль в процесі виникнення блюзу. Історичні умови стали причиною формування специфічних характеристик соціальних процесів, що мали вагоме значення в контексті буття афроамериканської спільноти ХІХ ст. на території США. Встановлено, що саме зміни в соціальному просторі, які відбулися після офіційного скасування рабства, стали каталізатором народження нових форм в афроамериканській культурі. Специфіка зазначених соціальних процесів полягала в особливостях ресоціалізації афроамериканців у суспільстві США, соціальній ізоляції, що великим чином утискала явище соціальної творчості в афроамериканському середовищі, аспекті перманентного опору та боротьби афроамериканців за свої права в американському соціумі, що сприяв збереженню сталості характерних елементів афроамериканської культури. Зазначені характеристики сприяли виділенню афроамериканської культури на тлі культури США, а надалі й світової культури. Саме цей аспект необхідно визначити як головну причину широкомасштабного розповсюдження та впливу явищ афроамериканської культури, зокрема блюзу, на появу та становлення панівного пласту музичної культури, який визначається як неакадемічна музика ХХ ст.

Біографія автора

Яніна Олексіївна Журба , Центр культури та мистецтв Дніпровського району м. Києва

Керівник Школи джазу Володимира і Яни Журби

Посилання

Alekseeva, A. A. (2018). Istoki vozniknoveniya blyuza i ego rasprostranenie [The origins of the blues and its spread]. Studencheskaya nauka i XXI vek, 2–2, 14–16 [in Russian].

Andreeva, G. M. (2001). Sotsial’naya psikhologiya [Social Psychology]. Aspekt Press [in Russian].

Bykhovskii, K. B. (2004). Muzyka v sovremennykh sotsial’nykh diskursakh: printsipy i osnovnye vektory kul’turologicheskogo analiza [Music in Contemporary Social Discourses: Principles and Main Vectors of Culturological Analysis] [Extended abstract of candidate’s thesis, Moscow Pedagogical State University] [in Russian].

Collier, D. L. (1984). Stanovlenie dzhaza [The Rise of Jazz]. Raduga [in Russian].

Dokuchaeva, M. N. (2020, March 10). Muzykal’nyi fenomen blyuza [The musical phenomenon of the blues]. In L. M. Artamonova, V. I. Ionesov, & M. V. Kurmaev (Eds.), Natsional’noe kul’turnoe nasledie Rossii: regional’nyi aspect [National Cultural Heritage of Russia: Regional Aspect], Proceedings of the VIII All-Russian Scientific and Practical Conference, Samara (pp. 256–260). Samara State Institute of Culture [in Russian].

Efimov, A. V. (1958). Ocherki istorii SShA 1492–1870 [Essays on the History of the United States 1492–1870]. Uchpedgiz [in Russian].

Horlacha, M., Kremenia, V., & Rybalka, V. (2000). Filosofiia [Philosophy]. Konsum [in Ukraine].

Konen, V. D. (1984). Rozhdenie dzhaza [The Birth of Jazz]. Sovetskii kompozitor [in Russian].

Kovalenko, T. M. (2009). Tvorchist i kreatyvnist — rysy maibutnikh fakhivtsiv u vyshchii ekonomichnyi osviti [Creativity — the features of future professionals in higher economic education]. Visnyk NTUU “KPI”. Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika, 3(27), 2, 35–41 [in Ukraine].

Kovalev, V. G. (2015). Tipy sotsial’nogo vzaimodeistviya i sotsial’noe tvorchestvo [Types of social interaction and social creativity]. Vestnik Moscow City Teachers’ Training University. Series Philosophical Sciences, 2(14), 30–41 [in Russian].

Kovalev, V. G. (2016). Rol’ iskusstva v sotsial’nom tvorchestve [The role of art in social creativity]. Pedagogy of Art, 2, 25–30 [in Russian].

Lysikova, N. P. (2015). Osnovnye kharakteristiki i vzaimosvyazi narodnoi kul’tury [The main characteristics and relationships of folk culture]. Izvestiya of Saratov University. Philosophy. Psychology. Pedagogy, 15(4), 32–37 [in Russian].

Nepomnyashchikh, E. A. (2014). Yazyk i kul’tura segodnya [Language and culture today]. Proceedings of Irkutsk State Technical University, 6(89), 271–275 [in Russian].

Ovchinnikov, E. (1994). Istoriya dzhaza [Jazz History]. https://ale07.ru/music/notes/song/jazz/ovchinnikov2.htm [in Russian].

Perinskaya, N. A. (2005). Resotsializatsiya [Re-socialisation]. Knowledge. Understanding. Skill, 4, 161–162 [in Russian].

Serdiuk, I. L. (2006). Sotsialna tvorchist yak ob’iekt diialnosti osobystosti [Social creativity as an object of specialisation]. Humanities Bulletin of Zaporizhzhe State Engineering Academy, 26, 84–93 [in Ukraine].

Shushardzhan, S. V. (2005). Rukovodstvo po muzykal’noe terapii [Music therapy guide]. Meditsina [in Russian].

Smelser, N. J. (1994). Sotsiologiya [Sociology]. Feniks [in Russian].

Sterns, M. Istoriya dzhaza [Jazz History]. Studfile.net. https://studfiles.net/preview/5147165/page:5/ [in Russian].

Vorob’ev, D. N. (2017). Deyatel’nost’ organizatsii “Niagara” i poyavlenie negrityanskogo protestnogo dvizheniya v SShA (1905–1909) [The activities of the organisation “Niagara” and the emergence of the Negro protest movement in the United States (1905–1909)]. The Bryansk State University Herald, 4(34), 50–57 [in Russian].

Vorob’ev, D. N. (2018). Natsional’naya afroamerikanskaya liga: na zare negrityanskogo protestnogo dvizheniya v SShA (1887–1894) [National African American League: At the Dawn of the Negro Protest Movement in the United States (1887–1894)]. Izvestiya of Saratov University. History. International Relations, 18(1), 84–89 [in Russian].

Yakovleva, E. A., & Kubasova, E. T. (2011). Kontsept “dzhaz” i ego stanovlenie v sovremennom russkom yazyke: problema sootnesennosti muzyki i rechi [The concept of “jazz” and its formation in the modern Russian language: the problem of correlation between music and speech]. Bulletin of Bashkir University, 16(1), 65–68 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-29

Як цитувати

Журба , Я. О. (2021). СОЦІАЛЬНИЙ АСПЕКТ ВИНИКНЕННЯ БЛЮЗУ ЯК ПРОВІДНОГО ЯВИЩА АФРОАМЕРИКАНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ ХІХ СТОЛІТТЯ. Питання культурології, (38), 97–108. https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.245712

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ