ШОУ ЯК ФЕНОМЕН МАСОВОЇ КУЛЬТУРИ: СУТНІСНІ ОЗНАКИ Й ФУНКЦІЇ

Автор(и)

  • Альона Олегівна Кириченко Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-6237-832X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.245783

Ключові слова:

шоу, видовище, концертне шоу, масова культура

Анотація

Мета статті — аналітично осмислити визначення поняття «шоу», розкрити функції та сутнісні ознаки концертних шоу в сучасній масовій культурі. Методологія дослідження ґрунтується на системному підході (для розкриття взаємозв’язків між різними видами шоу, виявлення та концептуалізації їх функціональних характеристик); аналітичному та компаративному аналізі (для уточнення понятійного апарату). Наукова новизна одер- жаних результатів полягає у з’ясуванні сутнісних рис шоу як культурного продукту масо- вого суспільства, таких як публічність, масовість, видовищність, висока технологічність, орієнтація на глядача, краса, яка проявляється в стані артиста і зовнішньому антуражі. Висновки. Зазначено, що технічні відкриття, демократичні перетворення, урбаністичні процеси ХІХ−ХХ ст. стали основою створення нових соціально-економічних відносин, прояву нового типу культури — масової, що спричинило розвиток нових тенденцій в куль- турі та мистецтві. Проаналізовано багатозначність терміна «шоу» в культурологічному дискурсі: шоу може називатися телевізійна, радіопрограма, театральна вистава, масове видовище, модний показ. Визначено, що під концертним шоу розуміється концертна про- грама — сольна чи збірна, яка характеризується видовищністю, масовістю, яскравістю, технологічністю виражальних засобів. Сучасне шоу — це більше «як?», аніж «що?», тоб- то украй ефектно, помпезно, захопливо, різнобарвно, динамічно та оригінально, адже сучасний глядач прагне незабутніх вражень. Виокремлено основні функції шоу: гедоніс- тична, компенсаторна, комунікативна, інформативна та пізнавальна, функція емоційного регулювання. Наголошено на тому, що концертне шоу має сприяти розвитку творчого потенціалу аудиторії, розширювати світогляд, надавати нову інформацію. Найвищою ме- тою організаторів шоу можна вважати підвищення загальної культури суспільства.

Біографія автора

Альона Олегівна Кириченко , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Аспірантка

Посилання

Akopyan, K. Z. (2008). Shlyagerizatsiya shouiziruyushcheisya kul’tury [Chartbuster of Show Culture]. http://karen-akopyan.com/shlyager.html [in Russian].

Bodnarchuk, O. V. (2020). Kak sozdat’ grandioznoe shou [How to Create a Grand Show]. TAK vidavnitstvo [in Russian].

Bybyk, S. P., & Siuta, H. M. (2006). Slovnyk inshomovnykh sliv: tlumachennia, slovotvorennia ta slovovzhyvannia [Dictionary of Foreign Words: Interpretation, Word Formation and Word Usage]. Folio [in Ukrainian].

Cambridge Dictionary. (n.d.). Show. Retrieved September 8, 2021, from http://surl.li/altof [in English].

Dubovik, N. (2010). Shoutizatsiya sovremennoi kul’tury [Showtization of modern culture]. MІST: Mistetstvo, Istorіya, Suchasnіst’, Teorіya, (7), 224–233 [in Russian].

Horot, Ye. I., Kotsiuk, L. M., Malimon, L. K., & Pavliuk, A. B. (2011). Velykyi anhlo-ukrainskyi slovnyk [Large English-Ukrainian Dictionary]. Nova knyha; Ranok [in Ukrainian].

Khoruzhenko, K. M. (1997). Kul’turologiya [Culturology]: Encyclopedic Dictionary. Feniks [in Russian].

Korotaeva, I. V. (2008). Shou-programmy kak fenomen massovoi kul’tury [Show programmes as a phenomenon of mass culture]. Bulletin of Kazan State University of Culture and Arts, (1), 29–31 [in Russian].

Krypchuk, M. V. (2011). Problemy stvorennia masovoho teatralizovanoho vydovyshcha (pryntsypy khudozhnoho oformlennia [Problems of creating a mass theatrical spectacle (principles of decoration)]. Naukovì Zapiski Ternopìlʹsʹkogo Nacìonalʹnogo Pedagogìčnogo Unìversitetu Imenì Volodimira Gnatûka. Serìâ: Mistectvoznavstvo, (2), 163–168 [in Ukrainian].

Lisakovskii, I. N. (2002). Khudozhestvennaya kul’tura: terminy, ponyatiya, znacheniya [Artistic Culture: Terms, Concepts, Meanings]. RAGS [in Russian].

Nechvolod, L. I. (Comp.). (2007). Suchasnyi slovnyk inshomovnykh sliv [Modern Dictionary of Foreign Words] (N. V. Tuchyna, Ed.). Torsinh plius [in Ukrainian].

Radugin, A. A. (Ed.). (1997). Entsiklopedicheskii slovar’ po kul’turologii [Encyclopedic Dictionary of Cultural Studies]. Tsentr [in Russian].

Ratner, Ya. V. (1980). Esteticheskie problemy zrelishchnykh iskusstv [Aesthetic Problems of the Performing Arts]. Iskusstvo [in Russian].

Sechenov, A. (2021). Shou — eto zhizn’ [Show is Life]. PRINTLETO [in Russian].

Skrypka, A. O. (2010). Shou-tekhnolohii yak forma sotsialnoi komunikatsii [Show Technology as a Form of Social Communication] [Abstract of PhD Dissertation, V. N. Karazin Kharkiv National University] [in Ukrainian].

Stametov, V. V. (2008). Priroda shou kak massovoi psevdokommunikatsii [The Nature of the Show as Mass Pseudo-communication] [Abstract of PhD Dissertation, Derzhavin Tambov State University] [in Russian].

Vanchenko, T. P. (2013). Kul’turologicheskii analiz ponyatiya “ShOU” [Cultural analysis of the concept of “SHOW”]. Vestnik VGIK, (17), 76–84 [in Russian].

Zharkov, A. D. (2009). Prodyusirovanie i postanovka shou-programm [Production and Staging of Show Programmes]. MGUKI [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-29

Як цитувати

Кириченко , А. О. (2021). ШОУ ЯК ФЕНОМЕН МАСОВОЇ КУЛЬТУРИ: СУТНІСНІ ОЗНАКИ Й ФУНКЦІЇ. Питання культурології, (38), 109–119. https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.245783

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ