ВЗАЄМОДІЯ МИСТЕЦТВ ТА АКТУАЛЬНИХ ПРАКТИК У ПОЕТИЧНИХ ЕКСПЕРИМЕНТАХ 90-Х РОКІВ ХХ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.247167Ключові слова:
актуальні практики, митці, репрезентація тексту, арт-практики, синтез мистецтв, фестивалі, медійністьАнотація
Мета статті — виявити взаємодію мистецтв та митців у нових формах репрезентації тексту через актуальні практики поетичних експериментів. Завданнями визначено: в теоретичному плані — розглянути культурно-мистецькі експерименти 90-х рр. XX століття, створені на основі мови як символічної знакової та звукової системи, у практичному — дослідити роль особистості в естетичному періоді. Методи дослідження: використано когнітивно-комунікативний підхід дискурсивного аналізу, в якому готові тексти розглядаються через відтворення у соціальному просторі. Фокальний метод сенсаційної історії дозволив зосередитися на медійних постатях (поетах) та подіях. Наукова новизна. Автор розглядає проблематику поетичних експериментів 90-х років ХХ ст., головним чином залучаючи джерела візуального мистецтва та культурології. Висновки. Доведено, що наприкінці ХХ сторіччя відбулася зміна ціннісних орієнтирів мистецької сфери з автономних на деконструктивні та експериментальні. Відзначено активізацію арт- практик: перформансу, хепенінгу, стріт-арту та інших синтетичних форм, що залучали до дискурсу альтернативні простори та широку аудиторію; обʼєднували в ролі виконавців поетів, художників, театралів, рок-музикантів. Сфера впливу культурно-мистецьких діячів стала важливою складовою пострадянської культури Західної України, повʼязаної з ерою фестивалів. Підтверджено, що популярності набули мовні ігри, реалізовані, в тому числі, через візуальність. У поетичних перформансах, поезооперах відзначено артистизм авторів, домінування дії над текстом, інтерпретацію тексту відповідно до аудиторії, залучення інших медіа, активну комунікацію із глядачем, карнавальність культури. Маргінальні форми літературного стріт-арту стали соціальним явищем, особистісним бунтарством, протестним актом та антидискурсом, що захоплювали найширші верстви учасників. Колаборація поезії з рок-музикою поєднувала зірковість авторів із мистецьким та політичним бунтом, декларуючи серед найширшої аудиторії свято емоційної та фізичної свободи.
Посилання
Andreichyk, M. (2018). Intelektual yak heroi ukrainskoi prozy 90-kh rokiv XX stolittia [The Intellectual as Hero in 1990s Ukrainian Fiction]. Pyramidа [in Ukrainian].
Andrukhovych, Yu. (2007). Taiemnytsia. Zamist romanu [Secrecy. Instead of a Novel]. Folio [in Ukrainian].
Andrukhovych, Yu. (2020, November 20). Ne trol, a tril [Not a Troll, but a Trill]. Zbruch. https://zbruc.eu/node/101690 [in Ukrainian].
Andrukhovych, Yu. (2020, October 19). I shche raz pro kokhannia [And once again about love]. Facebook. https://www.facebook.com/csm.if.ua/posts/1745897885576067 [in Ukrainian].
Andryczyk, М. (2002). Bu-Ba-Bu: Poetry and Performance. Journal of Ukrainian Studies, 27(1/2), 257–272 [in English].
Babii, N. P. (2020). Kulturno-mystetski chasopysy Zakhidnoi Ukrainy: vid vydannia "Underground" do alternatyvnoi presy [Cultural and art magazines in Western Ukraine from the Underground to alternative press]. The Culturology Ideas, 18, 120– 131 [in Ukrainian].
Izdryk, Yu. (1996). Stanislav: tuha za nespravzhnim [Stanislav: longing for the unreal]. Plieroma. Proekt "Deloskyi nyrets", (1–2), 21–34 [in Ukrainian].
Korol, M. (2003). Chas dostyhloho kaminnia. Zorovi virshi [The Time of the Ripe Stone. Visual Poems]. Lileia-NV [in Ukrainian].
Kostyrko, V. (2017, January, 2). Hryzim zalizo bo my ne liudy [We Gnaw Iron Because we are not Human]. Prostory. https://prostory.net.ua/en/20-publikatsii/mlp/mystetstvo/86-trafarety-pochatku-1990kh-rokiv-ta-zhurnal-samvydav-kremniuk [in Ukrainian].
Luchuk, I. (2011). Performens yak skladova mystetstva poetychnoho Nazara Honchara [Performance as part of Nazar Honchar’s poetic art]. Naukovyi Visnyk Uzhhorodskoho Universytetu. Seriia: Filolohiia. Sotsialni Komunikatsii, (26), 83–87 [in Ukrainian].
Pochynok, Y. (2015). "Kamo hriadeshy?": dekilka sliv pro ukrainsku eksperymentalnu poeziiu ["Where are you going?": A few words about Ukrainian experimental poetry. Word and Time, (5), 28–35 [in Ukrainian].
Tepshych, A. (2017). Movna hra yak dominanta postmodernoho dyskursu (na materiali prozovykh tvoriv predstavnykiv stanislavskoho fenomena) [Language Game as a Dominant of Postmodern Discourse (on the Material of Prose Works of Representatives of the Stanislav Phenomenon)]. Nilan-LTD [in Ukrainian].
Tsentr miskoi istorii. (2017). Festyval "Vyvykh" Rozmova z Vlodkom Kaufmanom i Serhiiem Proskurneiu ["Dislocation" Festival. Conversation with Vlodko Kaufman and Serhiy Proskurna]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=OJJlOvJtB5g&feature=emb_title&ab_channel=CenterforUrbanHistory [in Ukrainian].
Vyshnia, O. (2014, March 14). Ivan Luchuk: LuHoSad — tse marhinalne yavyshche [Ivan Luchuk: LuHoSad is a Marginal Phenomenon]. Varianty. https://varianty.lviv.ua/18457-ivan-luchuk-luhosad-tse-marhinalne-yavyshche [in Ukrainian].
Yeshkiliev, V. (2020, January 14). Postmodernizm buv zipsovanyi (chy to travmovanyi) rodovoiu brekhneiu… [Postmodernism was Corrupted (or Traumatised) by Tribal Lies…]. Facebook. https://www.facebook.com/vl.jeshkilev/posts/3825776107478759 [in Ukrainian].
Yeshkiliev, V. (n.d.). Bu-Ba-Bu. "Pleroma" — chasopys z problem kulturolohii, teorii mystetstva, filosofii, 3. Hlosariinyi korpus. Biblioteka Yi. http://www.ji.lviv.ua/ji-library/pleroma/gkav.htm [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Бабій Надія Петрівна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.