ДОЗВІЛЛЄВІ ПРАКТИКИ ОСОБИСТОСТІ У МЕДІАПРОСТОРІ: ПРОБЛЕМИ ІНФОРМАЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ БЕЗПЕКИ

Автор(и)

  • Оксана Володимирівна Матвієнко Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0001-5772-848X
  • Михайло Наумович Цивін https://orcid.org/0000-0003-0312-5805
  • Тетяна Василівна Новальська Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0003-3093-3998
  • Надія Анатоліївна Бачинська Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0003-3912-7108

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.247176

Ключові слова:

медіапростір, медіабезпека особистості, дозвіллєва практика, медіапедагогіка дозвіллєвої діяльності, медіапсихологія

Анотація

Мета статті — дослідити медіапростір та охарактеризувати основні підходи до інформаційно-психологічної безпеки в контексті медіавпливу у дозвіллєвих практиках особистості. Методологія дослідження полягає у використанні соціального та аксіологічного підходів, що дозволило розглядати поняття «медіапростір дозвілля» як соціально-психологічний феномен, який здійснює безпосередній вплив на психологію особистості. Наукова новизна. Проаналізовано поняття медіапростору, «агресивного» медіасередовища; запропоновано робоче визначення медіабезпеки особистості як основної складової інформаційно-психологічної безпеки; визначено зміст медіаосвіти. Висновки. Доведено, що людина, знаходячись у сформованому сучасними медіа просторі зазнає інформаційних впливів, які трансформують її поведінку, психіку, світосприйняття та подекуди здійснюють маніпулювання психологією. Наголошено на необхідності медіабезпеки особистості як основної складової інформаційно-психологічної захищеності у сучасних умовах, зважаючи на те, що молодь сьогодні є глобальною медіааудиторією, а використання медіа є важливою частиною дозвілля. Визначено, що одними із найважливіших складових інформаційно-психологічної безпеки є медіавиховання та медіаосвіта, завданням яких є формування у людини критичного мислення для свідомого споживання медіапродукції, адекватного оцінювання інформації та здатності протистояти зовнішній інформаційній агресії і пропаганді, деструктивним медіаінформаційним впливам. Інтеграція медіаосвіти у роботі з молоддю є не тільки природним кроком, а й потребою розвитку окремого напряму педагогіки дозвілля — медіапедагогіки дозвіллєвої діяльності.

Біографії авторів

Оксана Володимирівна Матвієнко , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Доктор педагогічних наук, кандидат технічних наук, професор

Михайло Наумович Цивін

Інститут дизайну, архітектури та журналістики, Київ, Україна

Тетяна Василівна Новальська , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Доктор історичних наук, професор

Надія Анатоліївна Бачинська , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Belinskaya, E. P. (2013). Informatsionnaya sotsializatsiya podrostkov: opyt pol’zovaniya sotsial’nymi setyami i psikhologicheskoe blagopoluchie [Informational socialisation in adolescents: experience of using social networks and psychological wellbeing] Psikhologicheskie Issledovaniya, 6(30), 5. http://psystudy.ru/index.php/num/2013v6n30/858-belinskaya30.html [in Russian].

Butyrina, M. V. (2012). Mediapsykholohiia: do pytannia formuvannia navchalnoi dystsypliny [Media psychology: to the question of formation of educational discipline]. Uchenye Zapiski Tavricheskogo Natsional’nogo Universiteta im. V. I. Vernadskogo. Seriya "Filologiya. Sotsial’nye Kommunikatsii", 25(64), 4(1), 85–90 [in Ukrainian].

Chursyn, N. N. (2016, May 12–13). Sistemy obrazovaniya i nauchnoi kommunikatsii v kontekste sotsial’noi informatiki [Education systems and scientific communication in the context of social informatics]. In M. V. Makarova (Ed.), Strukturni zminy u suspilstvi ta ekonomitsi pid vplyvom komunikatsii ta informatsii [Structural Changes in Society and the Economy Under the Influence of Communications and Information], Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. Poltava, Ukraine (pp. 44–48). Poltava University of Economics and Trade [in Russian].

Demidov, A. A. (2016). Razvitie neformal’nogo, informal’nogo i mediaobrazovaniya dlya tselei razvitiya kriticheskogo myshleniya i formirovaniya informatsionnoi bezopasnosti lichnosti [Development of non-formal, informal and media education for the development of critical thinking and formation of information security of the personality]. Upravlencheskoe Konsul’tirovanie, 2(86), 113–119 [in Russian].

Faturova, V. M. (2004). Internet-seredovyshche yak faktor psykholohichnoho rozvytku komunikatyvnoho potentsialu osobystosti [The Internet Environment as a Factor in the Psychological Development of the Communicative Potential of the Individual] [Abstract of PhD Dissertation, G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine] [in Ukrainian].

Fedorov, A. V. (2007). Razvitie mediakompetentnosti i kriticheskogo myshleniya studentov pedagogicheskogo vuza [Development of the Media Competence and Critical Thinking of Pedagogical University’s Students] [Monograph]. Izdatel’stvo MOO VPP YuNESKO "Informatsiya dlya vsekh". IPOS UNESCO IFAP https://www.researchgate.net/publication/278516436_Razvitie_mediakompetentnosti_i_kriticeskogo_ myslenia_studentov_pedagogiceskogo_vuza [in Russian].

Fedorov, A. V. (2012). Mediaobrazovanie [Media education]. In Bol’shaya rossiiskaya entsiklopediya [Big Russian Encyclopedia] (Vol. 17, p. 480). Bol’shaya rossiiskaya entsiklopediya [in Russian].

Kalyuzhnyi, K. A. (2015). Informatsionnaya sreda i informatsionnaya sreda nauki: sushchnost’ i naznachenie [Information environment and information environment of science: essence and purpose]. Upravleniye Naukoy i Naukometriya, (18), 7–23 [in Russian].

Kompantseva, L. F. (2007). Internet-komunikatsiia: kohnityvno-prahmatychnyi ta linhvokulturolohichnyi aspekty [Internet communication: cognitive-pragmatic and linguo-cultural aspects] [Abstract of DSc Dissertation, Potebnia Institute of Linguistics] [in Ukrainian].

Kovalenko, D. G. (2012). Formirovanie informatsionno-kommunikativnoi kul’tury molodezhi v sisteme vysshego obrazovaniya [Formation of Information and Communication Culture of Youth in the Higher Education System] [Abstract of PhD Dissertation, the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration] [in Russian].

Kovalenko, N. P., & Kovalenko, A. A. (2018, May 16). Informatsionnaya i kommunikatsionnaya manipulyatsiya i massovoe soznanie [Information and communication manipulation and mass consciousness]. In E. V. Fedosenko, & L. F. Uvarova (Eds.), Aktual’nye voprosy ekonomiki, prava, psikhologii i obrazovaniya [Actual Issues of Economics, Law, Psychology and Education], All-russian Scientific-practical Conference, (pp. 19–24). St.-Petersburg, Russia. https://www.elibrary.ru/item.asp?id=35374808 [in Russian].

Lytvyn, N. (2013, October 31 – November ). Professional’no orientirovannaya mediapsikhologiya v mediapodgotovke budushchikh redaktorov [Professionally oriented media psychology in the media training of future editors]. In I. V. Zhilavskaya (Ed.), Mediaobrazovanie 2013 [Media Education 2013]: Collected Works of the International forum Conference (pp. 294–303). Editorial and Publishing Center Sholokhov Moscow State University for Humanities [in Russian].

Matviienko, O. V., & Ostapenko, H. I. (2013). Komunikatyvna diialnist u merezhi Internet: teoretyko-metodolohichni pidkhody do analizu sotsializatsii studentskoi molodi [Communicative activity on the Internet: theoretical and methodological approaches to the analysis of socialisation of student youth]. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 41, 151–158 [in Ukrainian].

Mediaprostir. (2020, February 22). In Wikipedia. https://uk.wikipedia.org/wiki/Mediaprostir [in Ukrainian].

MediaSapiens. (2016, April 27). Kontseptsiia vprovadzhennia mediaosvity v Ukraini (nova redaktsiia) [The Concept of Introducing Media Education in Ukraine (New Edition)]. https://ms.detector.media/mediaosvita/post/16501/2016-04-27-kontseptsiyavprovadzhennya-mediaosvity-v-ukraini-nova-redaktsiya/ [in Ukrainian].

Meleshnikov, A. A. (2010). Vospriyatie lichnosti po fotografii pri obshchenii v Internet (na materiale saitov znakomstv) [Personality Perception from Photographs When Communicating on the Internet (Based on Dating Sites)] [Abstract of PhD Dissertation, Yaroslavl State University] [in Russian].

Monastyreva, O. V. (2010). Mediaprostranstvo: obzor predstavlenii i podkhodov k ponimaniyu [The Media Space: An Overview of Views and Approaches to Understanding]. Vestnik Amurskogo Gosudarstvennogo Universiteta, 50(40), 56–62 [in Russian].

Nazar, M. M. (2010). Internet-spilkuvannia yak chynnyk osobystisnykh zmin u yunatskomu vitsi [Internet Communication as a Factor of Personal Change in Adolescence] [Abstract of PhD Dissertation, G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine] [in Ukrainian].

Petrunko, O. V. (2010). Dity i media: sotsializatsiia v ahresyvnomu mediaseredovyshchi [Children and the Media: Socialisation in an Aggressive media environment] [Monograph]. Ukrpromtorservis [in Ukrainian].

Petrunko, O. V. (2011). Ahresyvne mediaseredovyshche: yakisnyi i zmistovyi dyskursy [Aggressive media environment: qualitative and semantic discourses]. Ridna Mova, (16), 36–43 [in Ukrainian].

Posokhova, V. V. (2006). Sotsialno-psykholohichni osoblyvosti formuvannia zhyttievykh planiv Internet-zalezhnoi molodi [Socio-psychological Features of the Formation of Life Plans of Internet-addicted Youth] [Abstract of PhD Dissertation, Institute for Social and Political Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine] [in Ukrainian].

Pronin, E. I., & Pronina, E. E. (2013). Mediapsikhologiya: noveishie informatsionnye tekhnologii i fenomen cheloveka [Media psychology: the latest information technologies and the human phenomenon]. Social Sciences and Contemporary World, (2), 151–162 [in Russian].

Radkevich, A. L. (2009). Sotsial’nye internet-praktiki kak ob “ekt sotsiologicheskogo analiza [Internet-based Social Practices as a Subject of Sociological Analysis]. Knowledge. Understanding. Skill, 3. http://www.zpu-journal.ru/e-zpu/2009/3/Radkevich/ [in Russian].

Ryzhkov, M. S. (2010). Rechevye strategii uchastnikov sinkhronnogo internet-diskursa (na materiale russko- i angloyazychnykh chatov) [Speech Strategies of Participants in a Synchronous Internet Discourse (Based on the Material of Russian and Englishlanguage Chats)] [Abstract of PhD Dissertation, Voronezh State University] [in Russian].

Shreider, Yu. A. (2008). Informatsionnye protsessy i informatsionnaya sreda [Information processes and information environment]. Nauchno-tekhnicheskaya Informatsiya. Seriya 2. Informatsionnye Protsessy i Sistemy, (9), 3–7 [in Russian].

Soloviova, I. I. (2007). Deviantnist osobystosti v umovakh komp’iuteryzatsii suspilstva: sotsialnofilosofskyi aspekt [Deviance of Personality in the Conditions of Computerisation of Society: Socio-philosophical Aspect] [Abstract of PhD Dissertation, South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky] [in Ukrainian].

Tofler, A. (1997). Futuroshok. http://psihdocs.ru/toffler-a-futuroshok-per-s-angl-spb-1997-464-s.html [in Russian].

Tsyhanov, V. V. (2016). Fenomen media-nenavysti v konteksti natsionalnoi bezpeky [The phenomenon of media hatred in the context of national security]. Strategic Panorama, (2), 84–89 [in Ukrainian].

Tsyvin, M. N., & Matviienko, O. V. (2015). Mediabezpeka osobystosti yak sotsialno-osvitnia problema [Media security of the individual as a socio-educational problem]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, (2), 195–200 [in Ukrainian].

Tuominen, S., & Kotilainen, S. (2012). Pedagogicheskie aspekty formirovaniya mediinoi i informatsionnoi gramotnosti [Pedagogical Aspects of the Formation of Media and Information Literacy]. Institute for Information Technologies in Education (IITE UNESCO) https://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214708.pdf [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-29

Як цитувати

Матвієнко , О. В., Цивін , М. Н., Новальська , Т. В., & Бачинська , Н. А. (2021). ДОЗВІЛЛЄВІ ПРАКТИКИ ОСОБИСТОСТІ У МЕДІАПРОСТОРІ: ПРОБЛЕМИ ІНФОРМАЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ БЕЗПЕКИ. Питання культурології, (38), 314–333. https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.247176

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ