ДОЗВІЛЛЄВІ ПРАКТИКИ ОСОБИСТОСТІ У МЕДІАПРОСТОРІ: ПРОБЛЕМИ ІНФОРМАЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ БЕЗПЕКИ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.247176Ключові слова:
медіапростір, медіабезпека особистості, дозвіллєва практика, медіапедагогіка дозвіллєвої діяльності, медіапсихологіяАнотація
Мета статті — дослідити медіапростір та охарактеризувати основні підходи до інформаційно-психологічної безпеки в контексті медіавпливу у дозвіллєвих практиках особистості. Методологія дослідження полягає у використанні соціального та аксіологічного підходів, що дозволило розглядати поняття «медіапростір дозвілля» як соціально-психологічний феномен, який здійснює безпосередній вплив на психологію особистості. Наукова новизна. Проаналізовано поняття медіапростору, «агресивного» медіасередовища; запропоновано робоче визначення медіабезпеки особистості як основної складової інформаційно-психологічної безпеки; визначено зміст медіаосвіти. Висновки. Доведено, що людина, знаходячись у сформованому сучасними медіа просторі зазнає інформаційних впливів, які трансформують її поведінку, психіку, світосприйняття та подекуди здійснюють маніпулювання психологією. Наголошено на необхідності медіабезпеки особистості як основної складової інформаційно-психологічної захищеності у сучасних умовах, зважаючи на те, що молодь сьогодні є глобальною медіааудиторією, а використання медіа є важливою частиною дозвілля. Визначено, що одними із найважливіших складових інформаційно-психологічної безпеки є медіавиховання та медіаосвіта, завданням яких є формування у людини критичного мислення для свідомого споживання медіапродукції, адекватного оцінювання інформації та здатності протистояти зовнішній інформаційній агресії і пропаганді, деструктивним медіаінформаційним впливам. Інтеграція медіаосвіти у роботі з молоддю є не тільки природним кроком, а й потребою розвитку окремого напряму педагогіки дозвілля — медіапедагогіки дозвіллєвої діяльності.
Посилання
Belinskaya, E. P. (2013). Informatsionnaya sotsializatsiya podrostkov: opyt pol’zovaniya sotsial’nymi setyami i psikhologicheskoe blagopoluchie [Informational socialisation in adolescents: experience of using social networks and psychological wellbeing] Psikhologicheskie Issledovaniya, 6(30), 5. http://psystudy.ru/index.php/num/2013v6n30/858-belinskaya30.html [in Russian].
Butyrina, M. V. (2012). Mediapsykholohiia: do pytannia formuvannia navchalnoi dystsypliny [Media psychology: to the question of formation of educational discipline]. Uchenye Zapiski Tavricheskogo Natsional’nogo Universiteta im. V. I. Vernadskogo. Seriya "Filologiya. Sotsial’nye Kommunikatsii", 25(64), 4(1), 85–90 [in Ukrainian].
Chursyn, N. N. (2016, May 12–13). Sistemy obrazovaniya i nauchnoi kommunikatsii v kontekste sotsial’noi informatiki [Education systems and scientific communication in the context of social informatics]. In M. V. Makarova (Ed.), Strukturni zminy u suspilstvi ta ekonomitsi pid vplyvom komunikatsii ta informatsii [Structural Changes in Society and the Economy Under the Influence of Communications and Information], Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. Poltava, Ukraine (pp. 44–48). Poltava University of Economics and Trade [in Russian].
Demidov, A. A. (2016). Razvitie neformal’nogo, informal’nogo i mediaobrazovaniya dlya tselei razvitiya kriticheskogo myshleniya i formirovaniya informatsionnoi bezopasnosti lichnosti [Development of non-formal, informal and media education for the development of critical thinking and formation of information security of the personality]. Upravlencheskoe Konsul’tirovanie, 2(86), 113–119 [in Russian].
Faturova, V. M. (2004). Internet-seredovyshche yak faktor psykholohichnoho rozvytku komunikatyvnoho potentsialu osobystosti [The Internet Environment as a Factor in the Psychological Development of the Communicative Potential of the Individual] [Abstract of PhD Dissertation, G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine] [in Ukrainian].
Fedorov, A. V. (2007). Razvitie mediakompetentnosti i kriticheskogo myshleniya studentov pedagogicheskogo vuza [Development of the Media Competence and Critical Thinking of Pedagogical University’s Students] [Monograph]. Izdatel’stvo MOO VPP YuNESKO "Informatsiya dlya vsekh". IPOS UNESCO IFAP https://www.researchgate.net/publication/278516436_Razvitie_mediakompetentnosti_i_kriticeskogo_ myslenia_studentov_pedagogiceskogo_vuza [in Russian].
Fedorov, A. V. (2012). Mediaobrazovanie [Media education]. In Bol’shaya rossiiskaya entsiklopediya [Big Russian Encyclopedia] (Vol. 17, p. 480). Bol’shaya rossiiskaya entsiklopediya [in Russian].
Kalyuzhnyi, K. A. (2015). Informatsionnaya sreda i informatsionnaya sreda nauki: sushchnost’ i naznachenie [Information environment and information environment of science: essence and purpose]. Upravleniye Naukoy i Naukometriya, (18), 7–23 [in Russian].
Kompantseva, L. F. (2007). Internet-komunikatsiia: kohnityvno-prahmatychnyi ta linhvokulturolohichnyi aspekty [Internet communication: cognitive-pragmatic and linguo-cultural aspects] [Abstract of DSc Dissertation, Potebnia Institute of Linguistics] [in Ukrainian].
Kovalenko, D. G. (2012). Formirovanie informatsionno-kommunikativnoi kul’tury molodezhi v sisteme vysshego obrazovaniya [Formation of Information and Communication Culture of Youth in the Higher Education System] [Abstract of PhD Dissertation, the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration] [in Russian].
Kovalenko, N. P., & Kovalenko, A. A. (2018, May 16). Informatsionnaya i kommunikatsionnaya manipulyatsiya i massovoe soznanie [Information and communication manipulation and mass consciousness]. In E. V. Fedosenko, & L. F. Uvarova (Eds.), Aktual’nye voprosy ekonomiki, prava, psikhologii i obrazovaniya [Actual Issues of Economics, Law, Psychology and Education], All-russian Scientific-practical Conference, (pp. 19–24). St.-Petersburg, Russia. https://www.elibrary.ru/item.asp?id=35374808 [in Russian].
Lytvyn, N. (2013, October 31 – November ). Professional’no orientirovannaya mediapsikhologiya v mediapodgotovke budushchikh redaktorov [Professionally oriented media psychology in the media training of future editors]. In I. V. Zhilavskaya (Ed.), Mediaobrazovanie 2013 [Media Education 2013]: Collected Works of the International forum Conference (pp. 294–303). Editorial and Publishing Center Sholokhov Moscow State University for Humanities [in Russian].
Matviienko, O. V., & Ostapenko, H. I. (2013). Komunikatyvna diialnist u merezhi Internet: teoretyko-metodolohichni pidkhody do analizu sotsializatsii studentskoi molodi [Communicative activity on the Internet: theoretical and methodological approaches to the analysis of socialisation of student youth]. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 41, 151–158 [in Ukrainian].
Mediaprostir. (2020, February 22). In Wikipedia. https://uk.wikipedia.org/wiki/Mediaprostir [in Ukrainian].
MediaSapiens. (2016, April 27). Kontseptsiia vprovadzhennia mediaosvity v Ukraini (nova redaktsiia) [The Concept of Introducing Media Education in Ukraine (New Edition)]. https://ms.detector.media/mediaosvita/post/16501/2016-04-27-kontseptsiyavprovadzhennya-mediaosvity-v-ukraini-nova-redaktsiya/ [in Ukrainian].
Meleshnikov, A. A. (2010). Vospriyatie lichnosti po fotografii pri obshchenii v Internet (na materiale saitov znakomstv) [Personality Perception from Photographs When Communicating on the Internet (Based on Dating Sites)] [Abstract of PhD Dissertation, Yaroslavl State University] [in Russian].
Monastyreva, O. V. (2010). Mediaprostranstvo: obzor predstavlenii i podkhodov k ponimaniyu [The Media Space: An Overview of Views and Approaches to Understanding]. Vestnik Amurskogo Gosudarstvennogo Universiteta, 50(40), 56–62 [in Russian].
Nazar, M. M. (2010). Internet-spilkuvannia yak chynnyk osobystisnykh zmin u yunatskomu vitsi [Internet Communication as a Factor of Personal Change in Adolescence] [Abstract of PhD Dissertation, G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine] [in Ukrainian].
Petrunko, O. V. (2010). Dity i media: sotsializatsiia v ahresyvnomu mediaseredovyshchi [Children and the Media: Socialisation in an Aggressive media environment] [Monograph]. Ukrpromtorservis [in Ukrainian].
Petrunko, O. V. (2011). Ahresyvne mediaseredovyshche: yakisnyi i zmistovyi dyskursy [Aggressive media environment: qualitative and semantic discourses]. Ridna Mova, (16), 36–43 [in Ukrainian].
Posokhova, V. V. (2006). Sotsialno-psykholohichni osoblyvosti formuvannia zhyttievykh planiv Internet-zalezhnoi molodi [Socio-psychological Features of the Formation of Life Plans of Internet-addicted Youth] [Abstract of PhD Dissertation, Institute for Social and Political Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine] [in Ukrainian].
Pronin, E. I., & Pronina, E. E. (2013). Mediapsikhologiya: noveishie informatsionnye tekhnologii i fenomen cheloveka [Media psychology: the latest information technologies and the human phenomenon]. Social Sciences and Contemporary World, (2), 151–162 [in Russian].
Radkevich, A. L. (2009). Sotsial’nye internet-praktiki kak ob “ekt sotsiologicheskogo analiza [Internet-based Social Practices as a Subject of Sociological Analysis]. Knowledge. Understanding. Skill, 3. http://www.zpu-journal.ru/e-zpu/2009/3/Radkevich/ [in Russian].
Ryzhkov, M. S. (2010). Rechevye strategii uchastnikov sinkhronnogo internet-diskursa (na materiale russko- i angloyazychnykh chatov) [Speech Strategies of Participants in a Synchronous Internet Discourse (Based on the Material of Russian and Englishlanguage Chats)] [Abstract of PhD Dissertation, Voronezh State University] [in Russian].
Shreider, Yu. A. (2008). Informatsionnye protsessy i informatsionnaya sreda [Information processes and information environment]. Nauchno-tekhnicheskaya Informatsiya. Seriya 2. Informatsionnye Protsessy i Sistemy, (9), 3–7 [in Russian].
Soloviova, I. I. (2007). Deviantnist osobystosti v umovakh komp’iuteryzatsii suspilstva: sotsialnofilosofskyi aspekt [Deviance of Personality in the Conditions of Computerisation of Society: Socio-philosophical Aspect] [Abstract of PhD Dissertation, South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky] [in Ukrainian].
Tofler, A. (1997). Futuroshok. http://psihdocs.ru/toffler-a-futuroshok-per-s-angl-spb-1997-464-s.html [in Russian].
Tsyhanov, V. V. (2016). Fenomen media-nenavysti v konteksti natsionalnoi bezpeky [The phenomenon of media hatred in the context of national security]. Strategic Panorama, (2), 84–89 [in Ukrainian].
Tsyvin, M. N., & Matviienko, O. V. (2015). Mediabezpeka osobystosti yak sotsialno-osvitnia problema [Media security of the individual as a socio-educational problem]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, (2), 195–200 [in Ukrainian].
Tuominen, S., & Kotilainen, S. (2012). Pedagogicheskie aspekty formirovaniya mediinoi i informatsionnoi gramotnosti [Pedagogical Aspects of the Formation of Media and Information Literacy]. Institute for Information Technologies in Education (IITE UNESCO) https://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214708.pdf [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Матвієнко Оксана Володимирівна, Цивін Михайло Наумович, Новальська Тетяна Василівна, Бачинська Надія Анатоліївна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.