ФЕНОМЕН КУЛЬТУРНО-ДОЗВІЛЛЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ ПРОБЛЕМИ

Автор(и)

  • Ольга Юріївна Шмаюн Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-1863-3581

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.247184

Ключові слова:

дозвілля, вільний час, культурно-дозвіллєва діяльність, інтерес

Анотація

У статті досліджується феномен дозвілля як унікальне явище, яке сприяє реалізації та розвитку численних видів і форм культурно-дозвіллєвої діяльності. Мета статті — дослідження особливостей розвитку сучасних культурно-дозвіллєвих центрів України в середовищі соціокультурного існування. Методологічною основою дослідження стали основні положення культурології, соціології культури та соціальної психології, які розглядають дозвіллєву культуру як соціокультурний феномен. Наукова новизна полягає у визначенні та уточненні науково-теоретичних підходів до вивчення дозвілля в рамках зарубіжних і вітчизняних дослідницьких робіт. Висновки. Аналіз процесу формування і становлення феномену культурно-дозвіллєвої діяльності спонукає до пошуку нових оптимальних шляхів удосконалення діяльності культурно-дозвіллєвих центрів. Формування нових суспільних відносин актуалізує дослідження проблем соціокультурної сфери, де культура відчуває вплив соціально-політичних і соціально-економічних механізмів, водночас безпосередньо впливаючи на їх розвиток, та стає своєрідним соціальним каталізатором. Зокрема, філософські аспекти дозвілля визначають його самодостатнім функціонуючим організмом. Відбулася також активізація наукових розробок педагогіки дозвілля, обґрунтування понятійного апарату, принципів, функцій, основних видів та організаційних форм, які використовуються у практиці його проведення. Соціально- педагогічний аспект дозвільної діяльності знаходить своє відображення в інфраструктурі, змісті, дозвіллєвих вподобаннях для об’єднання різних рівнів організації соціального середовища. Наголошено, що глобалізація, посилення конкуренції, поглиблення інформаційних процесів призвели до цілеспрямованого характеру розвитку культурно- дозвіллєвих центрів, адже рівень розвитку держави в сучасному світі оцінюється, у тому числі, й за діяльністю культурно-дозвіллєвих закладів.

Біографія автора

Ольга Юріївна Шмаюн , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Аспірантка

Посилання

Ariarskii, M. A. (2008). Sotsial’no-kul’turnaya deyatel’nost’ kak predmet nauchnogo osmysleniya [Socio-cultural Activities as a Subject of Scientific Understanding]. Artstudiya "Kontsert" [in Russian].

Azaryan, O. M., & Martinov, I. Y. (2013). Otsenka effektivnosti razrabotki strategii razvitiya i prodvizheniya industrii razvlechenii i otdykha [Evaluating the Effectiveness of Strategy Development and Promotion of Entertainment and Recreation]. Donetsk National University of Economics and Trade named after Mykhailo Tugan-Baranovsky, 4(60), 27–34 [in Russian].

Bestuzhev-Lada, I. V. (1997). Perspektivy razvitiya kul’tury v problematike sotsial’nogo prognozirovaniya [Prospects for the Development of Culture in the Problems of Social Forecasting]. Izdatel’stvo Sankt-Peterburgskogo gumanitarnogo universiteta profsoyuzov [in Russian].

Bocheliuk, V. Y., & Bocheliuk, V. V. (2006). Dozvillieznavstvo [Leisure Science]. Tsentr navchalnoi literatury [in Ukrainian].

Boiko, O. P. (2011). Kultura dozvillia: transformatsii ta perspektyvy rozvytku u dobu hlobalizatsii [Leisure Culture: Transformations and Development Prospects During Globalisation] [Abstract of DSc Dissertation, H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University] [in Ukrainian].

Hrytsenko, O. (Ed.). (2001). Bahatokulturnist i osvita: perspektyvy zaprovadzhennia zasad polikulturnosti v systemi serednoi shkoly v Ukraini [Multiculturalism and Education: Prospects for Introducing the Principles of Multiculturalism in the Secondary School System in Ukraine]. UTsKD [in Ukrainian].

Kagan, M. S. (1996). Filosofiya kul’tury [Philosophy of Culture]. Petropolis [in Russian].

Kiseleva, T. G., & Krasil’nikov, Yu. D. (2004). Sotsial’no-kul’turnaya deyatel’nost’ [Socio-cultural Activities]. Moskovskii gosudarstvennyi universitet kul’tury i iskusstv [in Russian].

Maksiutin, N. F. (2003). Ocherki istorii dosuga [Essays on the History of Leisure] (2nd ed.). Meditsina [in Russian].

Markarian, E. S. (2000). Nauki o kul’ture i imperativy epokhi. K obosnovaniyu klyuchevoi roli znanii o sposobe sotsiokul’turnogo tipa samoorganizatsii zhizni v usloviyakh sovremennogo planetarnogo krizisa [Cultural Sciences and Imperatives of the Era. To Substantiate the Key Role of Knowledge About the Method of the Sociocultural Type of Self-organisation of Life in the Conditions of the Modern Planetary Crisis]: Keynote speech for cultural readings. Moscow [in Russian].

Novikova, I. A. (1992). Organizatsiya dosuga podrastayushchego pokoleniya v SShA: traditsii i sovremennost’ [Organisation of Leisure of the Younger Generation in the USA: Tradition and Modernity] [Doctoral Dissertation, St. Petersburg State Institute of Culture] [in Russian].

Petrova, I. V. (2011). Kulturno-dozvillievi praktyky naselennia suchasnoi Ukrainy: tendentsii ta priorytety [Cultural and leisure practices of the population of modern Ukraine: trends and priorities]. Culture and Contemporanerry, 1, 108–112 [in Ukrainian].

Picha, V. M. (1990). Kultura vilnoho chasu (filosofsko-sotsiolohichnyi analiz) [Culture of Free Time (Philosophical and Sociological Analysis)]. Svit [in Ukrainian].

Sokolov, E. V. (1989). Ponyatie, sushchnost’ i osnovnye funktsii kul’tury [The Concept, Essence and Basic Functions of Culture]. Leningradskii gosudarstvennyi institut kul’tury [in Russian].

Tcarev, V., & Sokolovskii, B. (2011). Diskoteka 80-kh… Opyty rezhissury obshcheniya [Disco of the ‘80s... Experiments of Directing Communication]. St. Petersburg State University of Culture and Arts. https://studfile.net/preview/4164636/ [in Russian].

Tsymbaliuk, N. M. (2000). Orhanizatsiia ta metodyka kulturno dozvillievoi diialnosti [Organiыation and Methodology for Cultural Leisure Activities] (Pt. 1: Teoretychni osnovy kulturno-dozvillievoi diialnosti [Theoretical foundations of cultural and leisure activities]). Derzhavin Academy of Culture and Arts Management [in Ukrainian].

Volovik, A. F., & Volovik, A. V. (1999). Pedahohika dozvillia [Pedagogy of Leisure]. Kharkiv State Academy of Culture [in Ukrainian].

Yadov, V. A. (1986). Sotsiologicheskie metody issledovaniya klubnoi raboty [Sociological Methods of Research Club Work]. VNMTsNTIKPR [in Russian].

Zharkova, L. S. (2015). Motivatsionnoe razvitie lichnosti v sotsial’no-kul’turnom izmerenii [Motivational Personality Development in the Socio-cultural Dimension] [Monograph]. Moskovskii gosudarstvennyi institut kul’tury [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-29

Як цитувати

Шмаюн , О. Ю. (2021). ФЕНОМЕН КУЛЬТУРНО-ДОЗВІЛЛЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ ПРОБЛЕМИ. Питання культурології, (38), 354–362. https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.247184

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ