ТЕОРІЯ СУБКУЛЬТУРИ У НАУКОВОМУ НАПРЯМІ CULTURAL STUDIES ТА ЇЇ РОЗВИТОК У КУЛЬТУРОЛОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.39.2022.256897Ключові слова:
субкультура, культурні дослідження, символічний опір, культурні практики, гомологія, бриколажАнотація
Мета статті полягає у розкритті теоретичних засад функціонування субкультури у контексті методології британського наукового напряму Cultural Studies та аналізі тих напрацювань, які знайшли подальший розвиток у культурологічному дискурсі. У статті застосовано загальнонаукові методи: аналіз та синтез були використані при тлумаченні основних робіт теоретиків Cultural Studies та розгляді сучасного культурологічного дискурсу; завдяки системному методу субкультуру розглянуто як єдине ціле з узгодженням функціонування всіх її складових, порівняльний — для зіставлення особливостей та ознак молодіжних субкультур. Наукова новизна полягає у вияві тих аспектів популярної культури, які були проаналізовані британськими дослідниками та їх еволюцію у сьогоденні. Висновки. Вчені Бірмінгемського центру культурних досліджень Cultural Studies запропонували концептуальний апарат опису молодіжних субкультур як «метафор соціальних змін», який не втратив свого значення досі. Вони сформували новий на той час погляд на субкультуру як об’єднання, що чинить опір офіційній культурі через ритуал і стиль. Ядром теорії стало розуміння субкультури як опозиції мейнстриму, як творчості молоді, яка відмовляється бути вірною принципам, запропонованим класовим походженням та батьківською культурою. Теоретичні напрацювання дослідників Бірмінгемського центру культурних досліджень, пов’язаних насамперед з ідеологією неомарксизму, конкуренцією антагоністичних культурних моделей, втратили свою значущість, але більшість ідей реалізувалися у сучасній культурології, в якій центр уваги змістився від субкультурних відмінностей до аналізу життєвих стилів, культур спільнот, культури повсякденного життя. Поняття стилю, важливе для британських дослідників у контексті опору мейнстриму, тепер належить мові споживчого вибору, а також застосовується в аналізі моди. Аналіз ідентичності учасників субкультур через специфічну мову (сленг, жаргон) та субкультурні ритуали призвів до дослідження мовних практик. Поняття субкультури все частіше застосовується не до цілісного способу життя та світогляду, а більше до культурно-дозвіллєвих практик.
Посилання
Gurevich, P. S. (2019). Sovremennyi gumanitarnyi slovar’-spravochnik [Modern Humanitarian Dictionary-reference Book]. Kanon+ ROOI "Reabilitatsiya" [in Russian].
Hall, S., & Jefferson, T. (Eds). (1976). Resistance Through Rituals: Youth Subcultures in Postwar Britain (Cultural Studies Birmingham). Routledge [in English].
Hebdidge, D. (1976). Reggae, Rastas, and Rudies. In S. Hall, & T. Jefferson (Eds.), Resistance Through Rituals: Youth Subcultures in Postwar Britain (Cultural Studies Birmingham) (pp. 135–153). Routledge [in English].
Hebdidge, D. (1979). Subculture. The Meaning of Style. Methuen & Co. Ltd. http://samlib.ru/ editors/s/sorokoumowskij_i/123345.shtml [in English].
Hebdidge, D. (1987). Cut’n’mix, Culture, Identity, and Caribbean Music. Methuen [in English].
Hebdidge, D. (1988). Hiding in the Light: On Images and Things. Routledge. Psychology Press [in English].
Hebdidge, D. (2008–2009). Subkul’tura: znachenie stilya [Subculture: the Meaning of Style]. Teoriya Mody. Odezhda. Telo. Kul’tura, 10, 131–175 [in Russian].
Hebdidge, D. (2018). The Subculture of British Punk. In T. Cateforis (Ed.), The Rock History Reader (3rd ed.). Routledge [in English]
Kurennoi, V. (2012). Issledovatel’skaya i politicheskaya programma kul’turnykh issledovanii [Cultural Studies Research and Policy Program]. Logos, 1(85), 14–76 [in Russian].
Lozovyi, V. O. (Ed.). (2007). Morfolohiia kultury: tezaurus [Morphology of Culture: Thesaurus]. Pravo [in Ukrainian].
Miednikova, H. S. (2021). Styl zhyttia yak sposib samovyrazhennia i samobuduvannia osobystosti [Lifestyle as a Way of Self-expression and Self-construction of Personality]. Culturological Almanac, 15, 101–102 [in Ukrainian].
Polhemus, T. (1994). Street Style From Side Walk to Catwalk. Thames and Hudson Ltd [in English].
Roshak, T. (2014). Istoki kontrkul’tury [Origins of the Counterculture]. AST [in Russian].
Shapinskaya, E. N. (2008). Ocherki populyarnoi kul’tury [Essays on Popular Culture]. Akademicheskii proekt [in Russian].
Shchepanskaya, T. B. (2004). Sistema: teksty i traditsii subkul’tury [System: Texts and Traditions of Subculture]. OGI [in Russian].
Shcherbak, Yu. (2005). Khudozhnia kultura i vydovyshchni subkultury [Art Culture and Entertainment Subcultures]. Artistic Culture. Topical Issues, 2, 272–284 [in Ukrainian].
Willis, P. E. (2014). Profane Culture. Princeton University Press [in English].
Zrazhevska, N. (2012). Kulturni viiny v konteksti mediakultury [Cultural Wars in the Context of Media Culture]. Dialoh: Media-studii, 15, 105–114 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Гурова Інна Володимирівна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.