МЕДИТАЦІЯ І КОМПЕНСАТОРНЕ ОСЯЯННЯ В РЕЛІГІЙНО- МІСТИЧНІЙ КУЛЬТУРІ (КУЛЬТУРОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ)

Автор(и)

  • Михайло Георгійович Мурашкін Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-7656-664X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.39.2022.256899

Ключові слова:

спонтанність, медитація, практика, компенсація, осяяння

Анотація

Мета статті — висвітлити, з’ясувати та довести положення про те, що очищення при медитативній практиці відрізняється від очищення, виникаючого спонтанно, що представлено в релігійно-містичній культурі. Методологія отримання нових знань ґрунтується на компаративному методі дослідження. Порівнюються різні стани свідомості, які документально засвідчують стани людини в релігійно-містичній культурі, мистецтві. Наукова новизна полягає в тому, що вперше розглядається такий феномен людської природи, як компенсаторне осяяння. Висновки. Доведено, що очищення при медитативній практиці відрізняється від компенсаторного осяяння, яке виникає випадково і спонтанно, без усілякої практики. Ці феномени знайдені, продемонстровані і доведені в релігійно-містичній культурі. Вони відрізняються від таких станів надсвідомості, як екстаз, катарсис, натхнення, інсайт, атараксія, транс. Екстаз — це психічний стан людини, коли вона захоплена якоюсь подією. Ця захопленість може доводити людину до заціпеніння. Катарсис — це очищення через емоційне потрясіння. Натхнення — це психічний стан людини, що супроводжується появою творчого хвилювання і зростання активності, яка реалізує задум. Інсайт — це раптовий здогад як розв’язати задачу. Атараксія — це душевний спокій, незворушність. Транс — це автоматичність поведінки. Всі ці стани можуть супроводжувати медитативну практику, але вони відрізняються від компенсаторного осяяння як стану припинення. Багатоманітна медитативна практика дає людині різні стани свідомості, або супроводжує їх. Компенсаторне осяяння, яке виникає поза штучною медитативною практикою, має певні риси-характеристики, які у своїй сукупності не має ніякий інший стан людини. За ці риси-характеристики, а також за властивість очищувати психіку від дріб’язкових дій, компенсаторне осяяння в релігійно-містичній культурі позначається як Вище, як Всевишній.

Біографія автора

Михайло Георгійович Мурашкін , Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ

Доктор філософських наук, професор

Посилання

Androsov, V. P. (1990). Nagardzhuna i ego uchenie [Nagarjuna and His Teachings]. Nauka. Glavnaya redaktsiya vostochnoi literatury [in Russian].

Berch, V., & Penman, D. (2014). Osoznannaya meditatsiya [Mindful Meditation]: A practical guide to relieving pain and stress. Mann, Ivanov i Ferber [in Russian].

Chertok, L. (1982). Nepoznannoe v psikhike cheloveka [Unknown in the Human Psyche]. Progress [in Russian].

David-Neel, A. (1991). Mistiki i magi Tibeta [Mystics and Magicians of Tibet]. Dyagilev Tsentr, TsDL [in Russian].

Derrida, J. (2000). Pis’mo i razlichie [Writing and Distinction]. Akademicheskii Proekt [in Russian].

Dormashev, Yu. B., & Romanov, V. Ya. (2008). Vidy i svoistva vnimaniya [Types and Properties of Attention]. In Yu. B. Gippenreiter, & V. Ya. Romanova (Eds.), Psikhologiya vnimaniya [Psychology of Attention] (pp. 45–57). AST, Astrel’ [in Russian].

Gotvald, F-T., & Khovald, V. (1992). Pomogi sebe sam. Meditatsiya [Help Yourself. Meditation]. SP “Interekspert” [in Russian].

Kabat-Zinn, J. (2013). Praktika meditatsii. V lyuboe vremya, v lyubom meste [Meditation Practice. Anytime, Anywhere]. Eksmo [in Russian].

Khalapsis, A. V. (2017). Zerkalo Klio. Metafizicheskoe postizhenie istorii [Clio’s Mirror. Metaphysical Comprehension of History] [Monograph]. Serednyak T. K. [in Russian].

Kolodnyi, A. (2020). Fenomen relihiieznavstva [The Phenomenon of Religious Studies] [Monograph]. Іnterservіs [in Ukrainian].

Krishnamurti, D. (1999). Zapisnye knizhki [Notebooks]. Razum [in Russian].

Makharshi, Sri Ramana. (1999). Sobranie proizvedenii [The Collected Works]. Ekopolis i kul’tura [in Russian].

Nalimov, V. V., & Drogalina, Zh. A. (1995). Real’nost’ nereal’nogo. Veroyatnostnaya model’ bessoznatel’nogo [The Reality of the Unreal. Probabilistic Model of the Unconscious]. Mir idei, AO Akron [in Russian].

Naranjo, C. (1995). Geshtal’t-terapiya: Otnoshenie i praktika ateoreticheskogo empirizma [Gestalt Therapy: The Attitude and Practice of an Atheoretical Experientalism]. NPO "MODEK" [in Russian].

Schweitzer, A. (2002). Mirovozzrenie indiiskikh myslitelei. Mistika i etika [The Worldview of Indian Thinkers. Mysticism and Ethics]. Aleteia [in Russian].

Spirkin, A. G. (1972). Soznanie i samosoznanie [Consciousness and Self-awareness]. Politizdat [in Russian].

Wilber, K. (2017). Integral’naya meditatsiya [Integral Meditation]. RIPOL klassik [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-28

Як цитувати

Мурашкін , М. Г. (2022). МЕДИТАЦІЯ І КОМПЕНСАТОРНЕ ОСЯЯННЯ В РЕЛІГІЙНО- МІСТИЧНІЙ КУЛЬТУРІ (КУЛЬТУРОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ). Питання культурології, (39), 40–49. https://doi.org/10.31866/2410-1311.39.2022.256899

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ