УКРАЇНСЬКІ ОСОБЛИВОСТІ «ЖІНОЧОГО МІЛІТАРІ» В СОЦІАЛЬНІЙ МЕРЕЖІ FACEBOOK

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.39.2022.256907

Ключові слова:

армія, війна, гендер, жінка, соціальні мережі, українська культура, фейсбук

Анотація

Мета статті — означити особливості «жіночих мілітарі» в українській культурі початку ХХІ ст. на матеріалах візуального контенту соціальної мережі Facebook. Українським «жіночим мілітарі» ми називаємо усталені у 2014–2021 рр. на рівні фрейму масової культури зображення (передусім фотографічні) жінок у військовому однострої, з мілітарними атрибутами, часто в реальній бойовій обстановці. Методологія дослідження поєднала кількісні (контент-аналіз, статистичні підрахунки) і якісні (структурний семіотико-семантичний аналіз) методи з культурологічною інтерпретацією результатів. Проаналізовано майже 2,5 тис. фото жінок у військовому однострої у фейсбук-акаунтах, які відображали різні контексти — жінка на військовій службі, жінка в реальних бойових діях, жінка на командних посадах у ЗСУ, жінка у військовому вбранні як штучний медіаоб’єкт. Наукова новизна — уперше «жіноче мілітарі», що в більшості розвинутих культур функціонує як модний стиль, розглянуто як відображення реального факту дедалі зростаючого залучення жінок до реальної служби в ЗСУ або їх участі в добровольчих військових формуваннях на сході Україні та втілення «войовничості» як риси українського національного характеру. Висновки. Визначено, що насправді «жіночі мілітарі» на реальній війні не становлять більшості, переважають зображення жінок за традиційними видами економічної активності та просте позування. Жінки навіть на командних посадах у ЗСУ частіше публікують приватні фото, ніж фото з офіційних церемоній, оскільки не розглядають військову службу як важливий соціальний ліфт. З’ясовано, що більша частина українських «жіночих мілітарі» корелятивно до трендів медіаглобалізму почасти постановна. У подібних фото зображення сконцентроване навколо вроди, жіночості героїні. Це демонструє суперечливість поступу фемінізму в українській культурі — одночасне розширення соціальних можливостей жінок і підкреслення архаїчного трактування їх гендеру.

Біографія автора

Костянтин Володимирович Кислюк , Харківська державна академія культури

Доктор культурології, професор

Посилання

Cabinet of Ministers of Ukraine. (2021, October 28). NATSIONALNYI PLAN DII z vykonannia rezoliutsii Rady Bezpeky OON 1325 "Zhinky, myr, bezpeka" na period do 2025 roku [NATIONAL ACTION PLAN for the Implementation of UN Security Council Resolution 1325 "Women, Peace, Security" Until 2025] (№ 1544-r). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1544-2020-r#Text [in Ukrainian].

Chyzhevskyi, D. (2005). Filosofski tvory [Philosophical Works] (Vol. 1: Narysy z istorii filosofii na Ukraini. Filosofiia Hryhoriia Skovorody [Essays on the History of Philosophy in Ukraine. Philosophy of Hryhoriy Skovoroda]). Smoloskyp [in Ukrainian].

Dkhair, K., & Klochko, P. (2021). Zelensky’s Image in the Russian and Ukrainian News: Presidential Campaign 2019 in Ukraine. Central European Journal of Communication, 14, 1(28), 62–76. https://doi.org/10.51480/1899-5101.14.1(28).4 [in English].

Ihnatiev, I. I., & Karetna, O. O. (2020). Vizualni freimy viiskovykh konfliktiv u sotsialnykh merezhakh ta zasobakh masovoi informatsii [Visual Frames of Military Conflicts on Social Networks and in Mass Media]. Habitus, 19, 27–31. https://doi.org/10.32843/2663-5208.2020.19.4 [in Ukrainian].

Kozubenko, O. (2021a, May 6). Viktoriia Arnautova: "Ia spodivaius, shcho na heneralskykh posadakh u nashomu viisku budut i zhinky" [Victoria Arnautova: "I Hope That There Will be Women in General Positions in Our Army"]. https://armyinform.com.ua/2021/05/06/viktoriya-arnautova-ya-spodivayus-shho-na-generalskyh-posadah-unashomu-vijsku-budut-i-zhinky [in Ukrainian].

Kozubenko, O. (2021b, December 4). Skilky zhinok-viiskovosluzhbovtsiv sluzhat u Zbroinykh Sylakh Ukrainy — novi dani Kadrovoho tsentru [How Many Women Servicemen Serve in the Armed Forces of Ukraine — New Data from the Personnel Center]. https://armyinform.com.ua/2021/12/04/skilky-zhinok-vijskovosluzhbovcziv-sluzhat-uzbrojnyh-sylah-ukrayiny-novi-dani-kadrovogo-czentru [in Ukrainian].

Kyiv International Institute of Sociology. (2021). Chy budut ukraintsi chynyty opir rosiiskii interventsii: rezultaty telefonnoho opytuvannia, provedenoho 3–11 hrudnia 2021 roku [Will Ukrainians Resist Russian Intervention: Results of a Telephone Survey Conducted on December 3–11, 2021]. https://www.kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=1079&page=1 [in Ukrainian].

Lypa, Yu. (2007). Vseukrainska trylohiia [All-Ukrainian Trilogy] (Vol. 1: Pryznachennia Ukrainy [The Role of Ukraine]). Interregional Academy of Personnel Management [in Ukrainian].

McGlynn, J. (2020). Historical Framing of the Ukraine Crisis Through the Great Patriotic War: Performativity, Cultural Consciousness and Shared Remembering. Memory Studies, 13(6), 1058–1080. https://doi.org/10.1177/1750698018800740 [in English].

Polegkyi, О. (2016). Framing of European Integration in Ukrainian Media Discourse. Central European Journal of Communication, 9(2), 180–196. https://doi.org/10.19195/1899-5101.9.2(17).3 [in English].

Roman, N., Young, A., & Perkins, S. C. (2021). Displaced and Invisible: Ukrainian Refugee Crisis Coverage in the US, UK, Ukrainian, and Russian Newspapers. Negotiation and Conflict Management Research, 14(3), 153–169. https://doi.org/10.1111/ncmr.12193 [in English].

Sabadash, Yu. (Ed.) (2021). Suchasna kulturolohiia: postmodernizm u lohitsi rozvytku ukrainskoi humanistyky [Modern Culturology: Postmodernism in the Logic of Development of Ukrainian Humanities] [Monograph]. Vydavnytstvo Lira-K [in Ukrainian].

Szwed, R. (2016). Framing of the Ukraine–Russia Conflict in Online and Social Media. NATO Strategic Communications Centre of Excellence [in English].

Yaniv, V. (2006) Narysy do istorii ukrainskoi etnopsykholohii [Essays on the History of Ukrainian Ethnopsychology]. (3rd ed.). Znannia [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-28

Як цитувати

Кислюк , К. В. (2022). УКРАЇНСЬКІ ОСОБЛИВОСТІ «ЖІНОЧОГО МІЛІТАРІ» В СОЦІАЛЬНІЙ МЕРЕЖІ FACEBOOK. Питання культурології, (39), 128–140. https://doi.org/10.31866/2410-1311.39.2022.256907

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ