СУЧАСНІ СОЦІОКУЛЬТУРНІ ПРАКТИКИ ІНКЛЮЗІЇ В ДІЯЛЬНОСТІ МУЗЕЇВ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.39.2022.256913Ключові слова:
інклюзія, музей, безбар’єрний простір музеїв, соціокультурні практики інклюзії, інклюзія в музеї, музейна аудиторіяАнотація
Мета статті — уточнити поняття інклюзії в контексті стратегії розвитку музейних закладів; дослідити актуальні соціокультурні практики інклюзії в діяльності музеїв України та визначити тенденції їх розвитку. Методологія дослідження базується на загальнонауковому принципі об’єктивності, структурно-функціональному й аналітичному методах під час аналізу соціокультурних практик інклюзії в діяльності музеїв. З огляду на сучасний стан музейної справи в Україні систематизовано та узагальнено основні теоретичні здобутки проблеми; показано, що тема дослідження на сучасному етапі не має комплексного відображення у вітчизняній науковій літературі. Наукова новизна полягає у визначенні основних векторів розвитку соціокультурних практик інклюзії в діяльності вітчизняних музеїв, дослідженні найуспішніших проєктів українських музеїв в контексті стратегії розвитку музейної галузі. Висновки. З’ясовано, що для сучасної музейної галузі України формування нової реальності та смислів через осмислення практик забезпечення доступу і створення інклюзивного середовища є однією із найважливіших тенденцій розвитку. Визначено, що соціокультурні практики інклюзії в діяльності музеїв являють собою сукупність практик та інструментів, спрямованих на подолання соціальної ексклюзії. Доведено, що музейна інклюзія — це процес, серед характерних ознак якого постійний пошук ефективних методик та форм, які враховують питання багатоманітності, навчають співіснувати з відмінностями і розглядаються як стимул у прилученні музейної аудиторії до надбань історико-культурної спадщини. Інклюзія як музейна концепція знаходиться у стані постійного розвитку і є на сьогодні важливою складовою музейної політики та стратегій, які орієнтовані на подолання причин і наслідків нерівності, дискримінації та ексклюзії. Доведено, що вітчизняний музейний простір значно розширився через залучення партнерів для реалізації міждисциплінарних та міжмузейних інклюзивних проєктів. Визначено перспективні вектори розвитку інклюзивних практик в українських музеях.
Посилання
Coleman, L.-E. (2018). Understanding and Implementing Inclusion in Museums. Rowman & Littlefield Publishers [in English].
Filipchuk, N. (2021). Vzaiemodiia muzeinoho pratsivnyka z vidviduvachamy v umovakh inkliuzyvnoho osvitnoho seredovyshcha [Interaction of a museum worker with visitors in an inclusive educational environment]. In Inkliuzyvna Osvita: Ideia, Stratehiia, Rezultat [Inclusive Education: Idea, Strategy, Result], Proceedings of the First All-Ukrainian Interdisciplinary Scientific and Practical Conference (pp. 189–191), Ternopil, Ukraine. Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University [in Ukrainian].
Kravchenko, R., & Rudyk, H. (2020a). Dostupnist muzeiv dlia liudei z intelektualnymy porushenniamy [Accessibility of Museums for People With Intellectual Disabilities]. https://drive.google.com/file/d/1QWUXcij3CH96dDZEltgFvLlTC8rzX56/view [in Ukrainian].
Kravchenko, R., & Rudyk, H. (2020b). Ya zbyraius do muzeiu: knyha u formati lehkoho chytannia [I’m Going to the Museum: a Book in Easy-to-read Format]. https://drive.google.com/file/d/1I4MRRWYZAEpfyPPa8y-JpBgSh0YRW5In/view [in Ukrainian].
Mikhno, O. (2019). Inkliuziia yak napriam roboty Pedahohichnoho muzeiu Ukrainy [Inclusion as a direction of work of the Pedagogical Museum of Ukraine]. Art museum: Past and Present, 3, 53–57 [in Ukrainian].
National Assembly of People with Disabilities of Ukraine. (2020, November 2). Dostupnist muzeiv dlia liudei z intelektualnymy porushenniamy [Accessibility of Museums for People With Intellectual Disabilities]. https://naiu.org.ua/dostupnist-muzeyiv-dlyavidviduvachiv-z-intelektualnymy-porushennyamy/ [in Ukrainian].
Rudyk, H., & Hotsalo, K. (2021, November 3). Mystetstvo na dotyk: taktylni kopii eksponativ muzeiu Khanenkiv [Art to the Touch: Tactile Copies of Exhibits of the Khanenko Museum]. Antykvar. https://cutt.ly/aIYFeXA [in Ukrainian].
Sandell, R. (2003). Social inclusion, the museum and the dynamics of sectoral change. Museum & Society, 1(1), 45–62 [in English].
Sandell, R. (1998). Museums as agents of social inclusion. Museum Management and Curatorship, 17(4), 401–418 [in English].
Stepanovych, K. (2021, April 8). Istorychni aspekty inkliuzii v onlain-proiekti Pedahohichnoho muzeiu Ukrainy "Z istorii spetspedahohiky" [Historical aspects of inclusion in the online project of the Pedagogical Museum of Ukraine "On the history of special pedagogy"]. In Inkliuzyvna Osvita: Ideia, Stratehiia, Rezultat [Inclusive Education: Idea, Strategy, Result], Proceedings of the First All-Ukrainian Interdisciplinary Scientific and Practical Conference (pp. 163–166), Ternopil, Ukraine. Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University [in Ukrainian].
Travels Inclusive Ukraine. (2021). Inclusive Travels vyznachyv naidostupnishi muzei [Inclusive Travels has Identified the Most Accessible Museums in Ukraine]. https://cutt.ly/YIYVktd [in Ukrainian].
Verkhovna Rada of Ukraine. (2009, December 16). Konventsiia pro prava osib z invalidnistiu [Convention on the Rights of Persons with Disabilities] (№ 1767-VI). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text [in Ukrainian].
VHO "Koalitsiia". (2020). Hotuiemosia do muzeinoi ekskursii [We are Preparing for a Museum Tour] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ejjMhpsXAKM [in Ukrainian].
Yariko, M. O. (2021, May 27–28). Inkliuziia u turystychnomu prostori yak sotsiokulturnyi fenomen [Inclusion in the tourist space as a sociocultural phenomenon]. In Teoriia, Praktyka ta Innovatsii Rozvytku Turystychnoi i Hotelno-restorannoi Industrii [Theory, Practice and Innovations in the Development of the Tourism, Hotel and Restaurant Industry], Proceedings of the International Scientific-practical Conference (pp. 161–164), Uman, Ukraine. VPTs "Vizavi" [in Ukrainian].
Yasenovska, M., & Zinenko, O. (2020). Krashchi Praktyky Inkliuzii [Best Practices for Inclusion]. http://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/16600.pdf [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Ключко Юлія Миколаївна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.