МЕТОДИКО-ПРАКТИЧНІ ПРИНЦИПИ МИХАЙЛА КРЕЧКА ПРИ РОБОТІ ЗІ СТУДЕНТАМИ-ХОРМЕЙСТЕРАМИ (ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.39.2022.256923Ключові слова:
Михайло Кречко, культурно-мистецька епоха, педагог, методологія, митець, диригент, хорове мистецтво УкраїниАнотація
У статті досліджується творчий і життєвий шлях Михайла Кречка, який є уособленням української культурно-мистецької епохи. Понад 40 років присвятив він хоровому мистецтву України та викладацькій діяльності й виховав плеяду талановитої молоді. Метою дослідження є вивчення діяльності М. Кречка як диригента-педагога та порівняльний аналіз педагогічних методів М. Кречка з підходами його сучасника Л. Венедиктова. Методологію дослідження становлять біографічний, історичний, системно-аналітичний, а також культурологічний і мистецтвознавчий підходи для вивчення життєвого шляху М. Кречка, становлення його як диригента і педагога та виявлення методичних принципів, які використовував митець у своїй діяльності. Наукова новизна дослідження полягає в осмисленні постаті М. Кречка в контексті української культури, розгляді періодів його професійного становлення та аналізі спадкоємності хорової традиції у методах М. Кречка. Висновки. Визначено, що закладені педагогами Київської консерваторії І. Паторжинським та Е. Верьовкою-Скрипчинською професіональне розуміння хорового мистецтва, любов до української пісні та методико-педагогічні принципи у вихованні диригента-хормейстера були вдало реалізовані як у диригентській, так і викладацькій діяльності М. Кречка. Водночас видатному митцю вдалося створити і власні методи викладання. Доведено, що багатий життєвий досвід, навчання у метрів хорового мистецтва України, широкий кругозір та висока ерудиція дали змогу М. Кречку досягти успішних результатів у своїй педагогічній діяльності. Напрацьована методологія митця полягала у студентоцентрованому підході, виявленні специфіки творчого обдарування учня, розвитку самостійного мислення студента, пошуку індивідуальності, перспективах творчого втілення, переосмисленні власної інтерпретації, проведенні паралелей із творчого життя та передачі хорових традицій.
Посилання
Bench-Shokalo, O. H. (2002). Ukrainskyi khorovyi spiv: aktualizatsiia zvychaievoi tradytsii [Ukrainian Choral Singing: Actualisation of Customary Tradition]. Ukrainskyi svit [in Ukrainian].
Karavatska, L. I. (2016). Tvorchist Lva Venedyktova yak stylovyi fenomen v konteksti ukrainskoho operno-khorovoho mystetstva [Work of Lev Venedyktov as a Stylistic Phenomenon in the Context of Ukrainian Opera and Choral Art] [Abstract of PhD Dissertation, Odesa national A. V. Nezhdanova Music Academy] [in Ukrainian].
Karavatskaia, L. I. (2018). Tvorcheskaya laboratoriya L’va Venediktova: shkola universal’nogo tipa (pamyati mastera) [Lev Venedyktov’s Creative Studio: the School of the Universal Type]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 1, 32–44 [in Ukrainian].
Kharyton, I. M. (2018, May 16). Natsionalna zasluzhena akademichna kapela "Dumka" — zakonodavets vitchyznianykh tradytsii khorovoho mystetstva v suchasnii Ukraini [National Honoured Academic Chapel "Dumka" — the Legislator of National Traditions of Choral Art in Modern Ukraine]. In Nauka, osvita, suspilstvo ochyma molodykh [Science, Education, Society Through the Eyes of Young People], Proceedings of the XI International Scientific and Practical Conference of Students and Young Scientists (pp. 343–345), Rivne, Ukraina. Rivne State University of the Humanities [in Ukrainian].
Kravchuk, M. (2013). Problema stvorennia khudozhno tsilisnoho obrazu pry roboti nad khorovoiu partyturoiu: spetsyfika tvorchykh metodiv M. M. Krechka [The Problem of Creating an Artistically Holistic Image When Working on a Choral Score: the Specifics of Creative Methods M. M. Krechka]. Kyiv Musicology, 46, 251–261 [in Ukrainian].
Krechko, M. (1980a). Buty skhozhym na vchytelku [Be Like a Teacher]. Muzyka, 1, 30 [in Ukrainian].
Krechko, M. (1980b). Natkhnennyi muzykant i mudryi pedahoh (Do 80-richchia E. P. Skrypchynskoi) [Inspired Musician and Wise Teacher (To the 80th Anniversary of E. P. Skrypchynska)]. Ukrainian Musicology, 15, 42–50 [in Ukrainian].
Krechko, N. M. (2017). Vplyv ukrainskoho folkloru na rozvytok vidchyznianoho khorovoho mystetstva 60–80-kh rokiv XX st. In Akademichne khorove mystetstvo Ukrainy (istoriia, teoriia, praktyka, osvita) [Academic Choral Art of Ukraine (History, Theory, Practice, Education)] (pp. 80–86). Vydavnytstvo Lira-K [in Ukrainian].
Latychevska, O. (2020). Khorovyi teatr Lva Venedyktova: tradytsii, tvorchyi metod, syntez [Lev Venedyktov Choral Theatre: Traditions, Creative Method, Synthesis]. Journal of the PI Tchaikovsky National Academy of Music of Ukraine, 2–3(47–48), 95–108. https://doi.org/10.31318/2414-052x.2-3(47-48).2020.213399 [in Ukrainian].
Lihus, O. M. (2017). Dobryi henii ukrainskoho khorovoho mystetstva [A Good Genius of Ukrainian Choral Art]. In Akademichne khorove mystetstvo Ukrainy (istoriia, teoriia, praktyka, osvita) [Academic Choral Art of Ukraine (History, Theory, Practice, Education)] (pp. 95–100). Vydavnytstvo Lira-K [in Ukrainian].
Martyniuk, A. K. (2021). Teoriia i praktyka dyryhentsko-khorovoi shkoly v Ukraini XX – pochatku XXI stolittia [Theory and Practice of Conducting and Choral School in Ukraine in the 20th – Early 21st Centuries] [Abstract of DSc Dissertation, Hryhorii Skovoroda University in Pereiaslav] [in Ukrainian].
Maslennikova, A. (2020, September 5). Mykhailo Krechko: dusha, okrylena pisneiu [Mykhailo Krechko: a Soul Inspired by Song]. Muzyka. Ukrainskyi internet-zhurnal. http://mus.art.co.ua/mykhaylo-krechko-dusha-okrylena-pisneiu/ [in Ukrainian].
Nemyrovych, I. (1980, Dezember 26). Liudyna, zakokhana v pisniu [A Man in Love With a Song]. Vechirnii Kyiv [in Ukrainian].
Radyk, D. V. (n.d.). Mykhailo Andriiovych Berdennykov. Zhyttiepys Velykoho Maistra [Mykhailo Andriovych Berdennykov. Biography of the Grand Master]. Vidavnychyi dim Dmytra Buraho. Retrieved February 22, 2022, from https://burago.com.ua/d-vradik-mikhaylo-andriyovich-berden/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Кравчук Олександр Олександрович
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.