МЕТОДИКО-ПРАКТИЧНІ ПРИНЦИПИ МИХАЙЛА КРЕЧКА ПРИ РОБОТІ ЗІ СТУДЕНТАМИ-ХОРМЕЙСТЕРАМИ (ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ)

Автор(и)

  • Олександр Олександрович Кравчук Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-7763-4157

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.39.2022.256923

Ключові слова:

Михайло Кречко, культурно-мистецька епоха, педагог, методологія, митець, диригент, хорове мистецтво України

Анотація

У статті досліджується творчий і життєвий шлях Михайла Кречка, який є уособленням української культурно-мистецької епохи. Понад 40 років присвятив він хоровому мистецтву України та викладацькій діяльності й виховав плеяду талановитої молоді. Метою дослідження є вивчення діяльності М. Кречка як диригента-педагога та порівняльний аналіз педагогічних методів М. Кречка з підходами його сучасника Л. Венедиктова. Методологію дослідження становлять біографічний, історичний, системно-аналітичний, а також культурологічний і мистецтвознавчий підходи для вивчення життєвого шляху М. Кречка, становлення його як диригента і педагога та виявлення методичних принципів, які використовував митець у своїй діяльності. Наукова новизна дослідження полягає в осмисленні постаті М. Кречка в контексті української культури, розгляді періодів його професійного становлення та аналізі спадкоємності хорової традиції у методах М. Кречка. Висновки. Визначено, що закладені педагогами Київської консерваторії І. Паторжинським та Е. Верьовкою-Скрипчинською професіональне розуміння хорового мистецтва, любов до української пісні та методико-педагогічні принципи у вихованні диригента-хормейстера були вдало реалізовані як у диригентській, так і викладацькій діяльності М. Кречка. Водночас видатному митцю вдалося створити і власні методи викладання. Доведено, що багатий життєвий досвід, навчання у метрів хорового мистецтва України, широкий кругозір та висока ерудиція дали змогу М. Кречку досягти успішних результатів у своїй педагогічній діяльності. Напрацьована методологія митця полягала у студентоцентрованому підході, виявленні специфіки творчого обдарування учня, розвитку самостійного мислення студента, пошуку індивідуальності, перспективах творчого втілення, переосмисленні власної інтерпретації, проведенні паралелей із творчого життя та передачі хорових традицій.

Біографія автора

Олександр Олександрович Кравчук , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Аспірант

Посилання

Bench-Shokalo, O. H. (2002). Ukrainskyi khorovyi spiv: aktualizatsiia zvychaievoi tradytsii [Ukrainian Choral Singing: Actualisation of Customary Tradition]. Ukrainskyi svit [in Ukrainian].

Karavatska, L. I. (2016). Tvorchist Lva Venedyktova yak stylovyi fenomen v konteksti ukrainskoho operno-khorovoho mystetstva [Work of Lev Venedyktov as a Stylistic Phenomenon in the Context of Ukrainian Opera and Choral Art] [Abstract of PhD Dissertation, Odesa national A. V. Nezhdanova Music Academy] [in Ukrainian].

Karavatskaia, L. I. (2018). Tvorcheskaya laboratoriya L’va Venediktova: shkola universal’nogo tipa (pamyati mastera) [Lev Venedyktov’s Creative Studio: the School of the Universal Type]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 1, 32–44 [in Ukrainian].

Kharyton, I. M. (2018, May 16). Natsionalna zasluzhena akademichna kapela "Dumka" — zakonodavets vitchyznianykh tradytsii khorovoho mystetstva v suchasnii Ukraini [National Honoured Academic Chapel "Dumka" — the Legislator of National Traditions of Choral Art in Modern Ukraine]. In Nauka, osvita, suspilstvo ochyma molodykh [Science, Education, Society Through the Eyes of Young People], Proceedings of the XI International Scientific and Practical Conference of Students and Young Scientists (pp. 343–345), Rivne, Ukraina. Rivne State University of the Humanities [in Ukrainian].

Kravchuk, M. (2013). Problema stvorennia khudozhno tsilisnoho obrazu pry roboti nad khorovoiu partyturoiu: spetsyfika tvorchykh metodiv M. M. Krechka [The Problem of Creating an Artistically Holistic Image When Working on a Choral Score: the Specifics of Creative Methods M. M. Krechka]. Kyiv Musicology, 46, 251–261 [in Ukrainian].

Krechko, M. (1980a). Buty skhozhym na vchytelku [Be Like a Teacher]. Muzyka, 1, 30 [in Ukrainian].

Krechko, M. (1980b). Natkhnennyi muzykant i mudryi pedahoh (Do 80-richchia E. P. Skrypchynskoi) [Inspired Musician and Wise Teacher (To the 80th Anniversary of E. P. Skrypchynska)]. Ukrainian Musicology, 15, 42–50 [in Ukrainian].

Krechko, N. M. (2017). Vplyv ukrainskoho folkloru na rozvytok vidchyznianoho khorovoho mystetstva 60–80-kh rokiv XX st. In Akademichne khorove mystetstvo Ukrainy (istoriia, teoriia, praktyka, osvita) [Academic Choral Art of Ukraine (History, Theory, Practice, Education)] (pp. 80–86). Vydavnytstvo Lira-K [in Ukrainian].

Latychevska, O. (2020). Khorovyi teatr Lva Venedyktova: tradytsii, tvorchyi metod, syntez [Lev Venedyktov Choral Theatre: Traditions, Creative Method, Synthesis]. Journal of the PI Tchaikovsky National Academy of Music of Ukraine, 2–3(47–48), 95–108. https://doi.org/10.31318/2414-052x.2-3(47-48).2020.213399 [in Ukrainian].

Lihus, O. M. (2017). Dobryi henii ukrainskoho khorovoho mystetstva [A Good Genius of Ukrainian Choral Art]. In Akademichne khorove mystetstvo Ukrainy (istoriia, teoriia, praktyka, osvita) [Academic Choral Art of Ukraine (History, Theory, Practice, Education)] (pp. 95–100). Vydavnytstvo Lira-K [in Ukrainian].

Martyniuk, A. K. (2021). Teoriia i praktyka dyryhentsko-khorovoi shkoly v Ukraini XX – pochatku XXI stolittia [Theory and Practice of Conducting and Choral School in Ukraine in the 20th – Early 21st Centuries] [Abstract of DSc Dissertation, Hryhorii Skovoroda University in Pereiaslav] [in Ukrainian].

Maslennikova, A. (2020, September 5). Mykhailo Krechko: dusha, okrylena pisneiu [Mykhailo Krechko: a Soul Inspired by Song]. Muzyka. Ukrainskyi internet-zhurnal. http://mus.art.co.ua/mykhaylo-krechko-dusha-okrylena-pisneiu/ [in Ukrainian].

Nemyrovych, I. (1980, Dezember 26). Liudyna, zakokhana v pisniu [A Man in Love With a Song]. Vechirnii Kyiv [in Ukrainian].

Radyk, D. V. (n.d.). Mykhailo Andriiovych Berdennykov. Zhyttiepys Velykoho Maistra [Mykhailo Andriovych Berdennykov. Biography of the Grand Master]. Vidavnychyi dim Dmytra Buraho. Retrieved February 22, 2022, from https://burago.com.ua/d-vradik-mikhaylo-andriyovich-berden/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-28

Як цитувати

Кравчук , О. О. (2022). МЕТОДИКО-ПРАКТИЧНІ ПРИНЦИПИ МИХАЙЛА КРЕЧКА ПРИ РОБОТІ ЗІ СТУДЕНТАМИ-ХОРМЕЙСТЕРАМИ (ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ). Питання культурології, (39), 172–181. https://doi.org/10.31866/2410-1311.39.2022.256923

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ