КРЕАТИВНІ КЛАСТЕРИ ЯК СКЛАДОВА КУЛЬТУРНОГО СЕРЕДОВИЩА В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНИХ ІНДУСТРІЙ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.39.2022.256934Ключові слова:
креативні індустрії, креативні кластери, культурне середовище, артцентр, сучасне мистецтвоАнотація
Мета статті — виявити особливості діяльності креативних кластерів як складової культурного середовища в Україні у контексті розвитку креативних індустрій перших десятиліть ХХІ ст. Методологія дослідження. Застосовано аналітичний метод (для аналізу наукової літератури та матеріалів електронних ресурсів), метод аналогії і порівняння та метод компаративного аналізу (для виявлення спільних і відмінних особливостей організації креативних кластерів в Україні), метод структурно-функціонального аналізу (для розгляду організаційної та діяльнісної складової креативних індустрій), синхроністичний метод (для вивчення креативних кластерів в Україні в єдиному обраному часовому проміжку), метод моделювання та ін. Наукова новизна. Досліджено розвиток креативних кластерів в контексті сучасних соціально-культурних практик в Україні; розглянуто креативні індустрії як сектор культури та виявлено перспективи розвитку творчих галузей; проаналізовано організацію та діяльність креативних кластерів «Довженко- Центр» (Київ), «LOFT Млин» (Запоріжжя), «Чайна фабрика» (Одеса), «Механіка. Інша земля» (Харків), «Фабрика повидла» (Львів) та виявлено особливості їх розвитку як складової культурного середовища в Україні. Висновки. Сприяючи підвищенню конкурентоспроможності країни на регіональному рівні, креативні кластери з’являються в багатьох містах України. Найбільш активний розвиток вони отримали у великих містах, які мають серйозний потенціал для концентрації сфер креативних індустрій на основі чинної перспективної діяльності. Перетворення покинутих урбаністичних просторів на привабливі громадські місця, культурні або мистецькі центри сприяє процесу інклюзії сучасного мистецтва та має велике соціальне значення. Визначено, що основними позитивними ефектами діяльності креативних кластерів у контексті особливостей розвитку культурного середовища в Україні є розвиток і популяризація сучасного мистецтва; залучення творчої молоді урбаністичного простору; творче виховання містян; формування творчих активів.
Посилання
Bakulina, N., & Falovych, V. (2019). Rozvytok kreatyvnykh industrii v Ukraini: analiz i otsinka [Development of Creative Industries in Ukraine: Analysis and Evaluation]. Regional Aspects of Development of Production Forces of Ukraine, 24, 24–32 [in Ukrainian].
Evans, G. (2009). Creative Cities, Creative Spaces and Urban Policy. Urban Studies, 46(5–6), 7–15. https://doi.org/10.1177/0042098009103853 [in English].
Galloway, S., & Dunlop, S. (2007). A Critique of Definitions of the Cultural and Creative Industries in Public Policy. International Journal of Cultural Policy, 13, 17–31 [in English].
Harald Binder Cultural Enterprises. (n.d.). Art Tsentr Fabrika Povidla [Art Center Jam Factory]. http://hbce.com.ua/jam-factory/ [in Ukrainian].
Karasova, N. A. (2019). Kreatyvni industrii yak element stratehii postindustrialnoho rozvytku [Creative Industries as an Element of Post-industrial Development Strategy]. International Relations: Theory and Practical Aspects, 3, 110–120 [in Ukrainian].
Kuznetsova, N. B. (2018). Kontseptualni osnovy formuvannia ta rozvytku kreatyvnykh klasteriv [Conceptual Bases of Formation and Development of Creative Clusters]. Web of Scholar, 3, 2(20), 7–11 [in Ukrainian].
Potts, J., & Cunningham, S. (2010). Four Models of the Creative Industries. Revue D’économie Politique, 120, 163–180. https://doi.org/10.3917/redp.201.0163 [in English].
Prohnimak, O. D. (2018). Kreatyvne maibutnie Ukrainy: perspektyvy i pereshkody [Creative Future of Ukraine: Prospects and Obstacles]. Economic Bulletin of Donbas, 3(53), 212–227 [in Ukrainian].
Smolych, D. V. (2012). Kontseptualni zasady formuvannia innovatsiinykh klasteriv v umovakh transkordonnoho spivrobitnytstva [Conceptual Bases of Formation of Innovation Clusters in the Conditions of Cross-border Cooperation]. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series "Economics and Management Issues", 34, 206–210 [in Ukrainian].
Sotnikova, Yu. V. (2020, March 3–4). Teoretychni aspekty formuvannia kreatyvnykh klasteriv v Ukraini [Theoretical Aspects of Formation of Creative Clusters in Ukraine]. In Suchasni problemy upravlinnia pidpryiemstvamy: teoriia ta praktyka [Modern Problems of Enterprise Management: Theory and Practice], Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (pp. 191–193), Kharkiv – Torun. FOP Panov A. M. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Яцько Катерина Віталіївна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.