Культуротворчі виміри хорового виконавства на Заході та Сході України (перша половина XX століття)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269349Ключові слова:
Східна Галичина, Наддніпрянщина, хорове виконавство, хорАнотація
У першій половині ХХ ст. Східна Галичина і Наддніпрянська Україна знаходилися під юрисдикцією різних держав, політика яких знайшла віддзеркалення у розгортанні культурного життя. Його поступ пов’язаний із хоровим виконавством — цариною, в якій українці охоче проявляли себе передусім завдяки музикальності та співучості. Мета статті — з’ясувати культуротворчі особливості хорового виконавства на Заході та Сході України, виокремити спільні й відмінні риси. Методологія включає історичний метод — для розкриття умов розвитку хорового виконавства на різних відтинках першої половини ХХ ст.; компаративний — для осмислення специфіки хорового життя; узагальнення — для відтворення «картини» хорового виконавства на цих історико-географічних територіях. Наукова новизна. У статті вперше розкрито динаміку хорових процесів на Заході та Сході України в окреслений період. Висновки. У першій половині ХХ ст. хорове виконавство в Галичині та Наддніпрянщині спиралося на стійкі праоснови культурно-мистецьких надбань українського народу, набуло «статусу» вагомого чинника самозбереження національної музичної культури. У Східній Галичині воно стало невід’ємною складовою культури краю, призвело до пожвавлення творчого процесу, переконливо засвідчило потужність самобутніх національних хорових традицій. В умовах бездержавності, відтак — тоталітарного режиму, хорове виконавство залишалося важливим засобом духовного піднесення галичан, життєво значущим джерелом їхнього самозбереження. У Наддніпрянській Україні, що знаходилася у значно складніших соціокультурних обставинах, у складі Російської імперії, хорове виконавство було тісно пов’язане з ідеєю національного самоствердження у 20-х роках; у 30‒50-х роках — змушене відгукуватися на запити партійно-радянської політичної системи, що негативно позначилося як на репертуарі, так і на виконавській майстерності. Незважаючи на складні реалії культуротворення, національна компонента стала невід’ємною рисою українського хорового виконавства.
Посилання
Antonenko, O. (2012). Tvorchist L. A. Usachova v konteksti rozvytku khorovoi kultury Zaporizkoho kraiu druhoi chverti XX stolittia [Creativity of L. A. Usachev in the context of the development of the choral culture of the Zaporizhia region in the second quarter of the 20th century]. Kultura i suchasnist, 1, 150‒155 [in Ukrainian].
Bench, O. (1990). Vidlunnia konkursu [Echoes of the competition]. Muzyka, 2, 18‒19 [in Ukrainian].
Bermes, I. (2014). Ukrainskyi khorovyi rukh u konteksti sotsiokulturnykh protsesiv XIX – pochatku XXІ stolittia [The Ukrainian choral movement in the context of socio-cultural processes of the 19th and early 21st centuries] [Abstract of the dissertation of the Doctor of Art Studies, National Academy of Culture and Arts Managers] [in Ukrainian].
Ivanytskyi, A. (1993). Pro khor imeni H. Verovky i ne lyshe…[ About the choir named after H. Verovka and not only...]. Muzyka, 3, 10 [in Ukrainian].
Krechko, M. (1992). Vidkrytyi lyst khudozhnomu kerivnykovi i holovnomu dyrygentu Ukrainskoho narodnoho khoru im. H. Verovky A. Avdiievskomu [An open letter to the artistic director and chief conductor of the Ukrainian Folk Choir named after H. Verovka to A. Avdiievskyi]. Muzyka, 5, 13 [in Ukrainian].
Kyianovska, L. (2003). Syn stolittia Mykola Kolessa v ukrainskii kulturi XX viku: sim novel z zhyttia artysta [The son of the century Mykola Kolessa in Ukrainian culture of the 20th century: seven short stories from the artist’s life]. Lviv National Musical Academy named after Mykola Lysenko [in Ukrainian].
Lashchenko, A. (1989). Khorovaia kultura: aspekty izucheniia i razvitiia [Choral culture: aspects of study and development]. Muzychna Ukraiina [in Ukrainian].
Lashchenko, A. (2007). Poklykannia — khorovyi spiv [Vocation — choral singing]. Muzyka, 1, 24‒27 [in Ukrainian].
Parkhomenko, L. (Ed.). (1992). Istoriia ukrainskoi muzyky [History of Ukrainian music] (Vol. 4: 1917–1941). Naukova dumka [in Ukrainian].
Perepeliuk, V. (1970). Povist pro narodnyi khor [A story about a folk choir]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Postanova RNK "Pro orhanizatsiiu teatriv, muzychnykh kolektyviv, budynkiv narodnoi tvorchosti… u Lvivskii … oblastiakh" [Resolution of the National Assembly "On the organisation of theatres, music groups, houses of folk art... in Lviv... regions"] (n.d). (Fond P-145, Description 1, Case 11). State Archive of Lviv Region, Lviv [in Ukrainian].
Protokoly diialnosti natsionalnykh khoriv za 1918 r. [Protocols of activities of national choirs for 1918] (1918). (Fond 215, Description 2, Case 6). State Archives of Kyiv Oblast, Kyiv [in Ukrainian].
Skoptsova, O. (2005). Stanovlennia ta osoblyvosti rozvytku narodnoho khorovoho vykonavstva v Ukraini (kinets XIX – XX stolittia) [The formation and peculiarities of the development of folk choral performance in Ukraine (the end of the 19th – 20th centuries)] [Abstract of the dissertation of the candidate of art history, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].
Subtelnyi, O. (1992). Ukraina. Istoriia [Ukraine. History] (2nd ed.). Lybid [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.