Постмодерністська культурологічна рефлексія як модель ідентичності людини

Автор(и)

  • Людмила Павлівна Бойко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-8809-060X
  • Олена Вікторівна Кундеревич Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-7248-5033
  • Світлана Валентинівна Оборська Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0003-3148-6325

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269351

Ключові слова:

культура модерну, культура постмодерну, культура метамодерну, постмодерністська ідентичність людини, атопос, рефлексія туриста

Анотація

Мета статті — визначити феномен культурологічної рефлексії як інтерпретанту постмодерної ідентичності людини. Актуальність статті обумовлена зверненням до культурологічної рефлексії провідних теоретиків постмодерністської культури в контексті пошуків ідентичності людини як суб’єкта культуротворчості. Проблемне поле інтерпретації провідних метафор, евристичних пошуків дескрипції модерної, постмодерної та метамодерної ідентичності людини відсилає до таких метафор, як «паломник», «турист», «бродяга», «гравець» (З. Бауман), «рефлексія туриста» (Д. Уррі), «атопос» (Т. Вермюлен і Р. ван ден Аккер). Актуальним вважаємо надати системне тлумачення постмодерністської рефлексії як синтезу суб’єктного потенціалу культуротворчості. Методологія дослідження орієнтована на компаративний та системний підходи, визначається феноменологічним та діалектичним методами, що дає можливість визначити феномен рефлексії як полімодальний образ в контексті культурних практик, зокрема туризму. Наукова новизна. Проаналізовано етнокультурний феномен політичної національної ідентичності в Україні, естетичний феномен «паломництва в часові» (за З. Бауманом) як тотальної метафори шляху, подорожі, що втрачає статус цілепокладання в культурі постмодернізму, метафору «обміну та виробництва місць» в глобальному туризмі (за Д. Уррі). Висновки. Рефлексія туриста є надзвичайно різноманітною. Це рефлексія філософів, де туристична діяльність осмислюється як культура, антропні, антропогенні ландшафти, людиновимірні, природовимірні й космологічні константи подорожування. Філософська модель формує узагальнений образ світу і людини, подорожування як моделі світу. Це культурологічна, естетична рефлексія мандрівника як цілісний образ буття. Це специфікована рефлексія а́кторів інституцій, кластерів, рекламних агентів тощо.

Біографії авторів

Людмила Павлівна Бойко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат педагогічних наук, професор

Олена Вікторівна Кундеревич, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат філософських наук, доцент

Світлана Валентинівна Оборська, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, професор

Посилання

Barthes, R. (1964). Elements de semiology. Communications. Recherches sémiologiques, 4, 91–135 https://doi.org/10.3406/comm.1964.1029 [in English].

Baudrillard, J. (2016). The Consumer Society: Myths and Structures. SAGE Publications Ltd (Original work published 1970) [in English].

Bauman, Z. (1966). From pilgrim to tourist, or a brief history of identity. In S. Hall & P. Du Gay. (Eds.), Questions of cultural identity (pp. 18–36). Sage Publications https://doi.org/10.4135/9781446221907.n2 [in English].

Bauman, Z. (2001). Identity in the globalising world. Social Anthropology, 9(2), 121–129 [in English].

Debord, G. (2022). The Society of the Spectacle. DigiCat [in English].

Deleuze, J., & Guattari, F. (1977). Anti-Oedipus: capitalism and schizophrenia (R. Hurley, M. Seem, & H. Lane, Trans.). Viking Press [in English].

Derrida, J. (1997). Of Grammatology (G. Spivak, Trans.). John Hopkins University Press (Original work published 1967) [in English].

Giuliani, L. (2013). Image and Myth: A History of Pictorial Narration in Greek Art (J. O’Donnel, Trans.). The University of Chicago Press https://doi.org/10.7208/chicago/9780226025902.001.0001 [in English].

Klymenko, V. (2017, 14 chervnia). “My buly liudmy z SRSR, “sovkamy”, a zaraz staly tymy, kym ye”, — Zoia Zvyniatskivska [“We were people from the USSR, “sovok”, and now we have become who we are,” — Zoia Zvyniatskivska]. ELLE. https://elle.ua/ludi/interview/mi-buli-lyudmi-z-srsr-sovkami-a-zaraz-stali-timi-kim---cey-shlyah-vartiy-togo-shchob-pro-nogo-rozpovsti-zoya-zvinyackvska-pro-pershu-vistavku-ukransko/ [in Ukrainian].

Legenkii, Iu. G. (2005). Ob arkhitekture (ocherki teorii dizaina interera) [About architecture (essays on the theory of interior design)]. Kyiv National University of Culture and Arts [in Ukrainian].

Lobas, V. Kh., & Lehenkyi, Yu. H. (1997). Ukrainska ta zarubizhna kultura [Ukrainian and foreign culture]. VIPOL [in Ukrainian].

Malakhov, V. A. (2008). Ekzystentsiino-etychnyi sens turyzmu yak riznovydu podorozhuvannia [Existential and ethical meaning of tourism as a type of travel]. Naukovi zapysky Kyivskoho universytetu turyzmu, ekonomiky i prava. Seriia: filosofski nauky, 5, 6–24. https://tourlib.net/statti_ukr/malahov.htm [in Ukrainian].

Merleau-Ponty, M. (2002). Phenomenology of Perception (C. Smith, Trans., 2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203994610 [in English].

Toffler, A. (1984). Future Shock. Turtleback [in English].

Urry, J. (2001). Globalising the Tourist Gaze. Department of Sociology at Lancaster University. https://www.lancaster.ac.uk/fass/resources/sociology-online-papers/papers/urry-globalising-the-tourist-gaze.pdf [in English].

Vermeulen, T., & Robin, A. (2010). Notes on Metamodernism. Journal of Aesthetics & Culture, 2(1). https://doi.org/10.3402/jac.v2i0.5677 [in English].

Zablotskyi, V. P. (2008). Podorozh yak metafora [Journey as a metaphor]. Naukovi zapysky Kyivskoho universytetu turyzmu, ekonomiky i prava. Seriia: filosofski nauky, 5, 134–154 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-21

Як цитувати

Бойко, Л. П., Кундеревич, О. В., & Оборська, С. В. (2022). Постмодерністська культурологічна рефлексія як модель ідентичності людини. Питання культурології, (40), 22–32. https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269351

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ