Внесок Ісаака Берковича та Миколи Сільванського в розвиток української музичної педагогіки
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269353Ключові слова:
Ісаак Беркович, Микола Сільванський, музична педагогіка, світ дитинства, фортепіанна творчість та виконавствоАнотація
Метою статті є розкриття основних досягнень видатних діячів музичної культури, мистецтва й педагогіки Ісаака Берковича та Миколи Сільванського в аспекті їхнього наближення до сучасної дитячо-молодіжної аудиторії, з певними поправками й зауваженнями. Методологія дослідження У процесі розкриття представленоїпроблематики використано такі методи: історико-культурний, у межах якого оцінюється внесок Ісаака Берковича та Миколи Сільванського в розвиток української фортепіанної школи, музичної педагогіки; компаративний метод, що дозволяє порівняти, співвіднести творчі й педагогічні досягнення митців із розвитком музичної культури, школи фортепіано, загально педагогічними підходами, що були притаманні вітчизняній музичній педагогіці в різні часи, особливо в XX столітті; синхронний метод, який сприяє оцінці стильово- жанрової палітри, засобів, форм і прийомів фортепіанної техніки, напрямів і тенденцій композиторської діяльності, що розгорталися в музичній культурі України в другій половині XX століття; діахронний метод, який дозволяє розглянути ці феномени музичної діяльності в історико-культурному часі. Наукова новизна розгорнута в ретроспективному огляді досягнень Ісаака Берковича та Миколи Сільванського у сфері фортепіанної творчості та виконавства, музичної педагогіки, що постали в Україні в другій половині XX ст. Перспективи подальших досліджень вказаної тематики полягають у значущості реалій культури України (музичної, зокрема) та її післявоєнного майбутнього, що в ньому велике значення має залучення дітей та молоді до музичної творчості. Висновки до статті містять позиції, що розкривають творчий шлях цих видатних діячів вітчизняної культури; тематику, форми й зміст фортепіанних творів, присвячених світу дитинства; проєктують можливості застосування творчості та методики цих майстрів у реаліях сьогоднішньої України та в її післявоєнному майбутньому.
Посилання
Andriievska, T. M. (2014). Isaak Berkovych — pedahoh ta kompozytor [Isaak Berkovych is a teacher and composer]. Kyivske muzykoznavstvo, 49, 212–220. http://nbuv.gov.ua/UJRN/kmuz_2014_49_26 [in Ukrainian].
Bin, L. (2019). Fortepianna muzyka dlia ditei yak zasib formuvannia muzychno-estetychnoi kompetentnosti pidlitkiv [Piano music for children as a means of forming the musical and aesthetic competence of teenagers]. Youth and market, 8(175), 154–159 [in Ukrainian].
Borysenko, T. V. (2018). Stylistychnyi analiz fortepiannykh miniatiur Mykoly Silvanskoho [Stylistic analysis of Mykola Silvanskyi’s piano miniatures]. Notes on art criticism, 34, 274–283. http://journals.uran.ua/mz/article/download/191157/191154 [in Ukrainian].
Bulkin, A. I. (2005). Fortepiannyi Dytiachyi albom: shliakhy stanovlennia, poetyka zhanru [Piano Children’s album: ways of formation, poetics of the genre] [PhD Dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music] [in Ukrainian].
Central State Archive-Museum of Literature and Art of Ukraine (1970). Berkovych Isaak Yakovych — ukrainskyi kompozytor, pedahoh, muzychnyi diiach [Berkovych Isaak Yakovych is a Ukrainian composer, teacher, musician]. Fund 468. Description 1. Case No. 3/3249 [in Ukrainian].
Daiuk, Zh. Yu., & Mosiichuk, A. V. (2019). Dytiacha fortepianna muzyka na terenakh Ukrainy [Children’s piano music on the territory of Ukraine]. Nova pedahohichna dumka, 4(100), 170–173. https://doi.org/10.37026/2520-6427-2019-100-4-170-173 [in Ukrainian].
Drahanchuk, V. M. (2016). Muzychna psykholohiia i terapiia [Music psychology and therapy]. Skhidnoievropeiskyi natsionalnyi universytet imeni Lesi Ukrainky. https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/9393/1/Drahanchuk_Muzychna_psyholohiya_terapiya_Posibnyk.pdf [in Ukrainian].
Frait, O. V. (2010). Fortepianni albomy ta tsykly ukrainskykh kompozytoriv dlia ditei: istoriia i suchasnist [Piano albums and cycles by Ukrainian composers for children: history and modernity]. Redaktsiino-vydavnychyi viddil Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni I. Frankas [in Ukrainian].
Haran, K. M. (2015). Fortepianna muzyka dlia ditei u tvorchosti ukrainskykh kompozytoriv [Piano music for children in the works of Ukrainian composers]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 30, 24–31. https://doi.org/10.31866/2410-1176.30.2014.159816 [in Ukrainian].
Hryshchenko, Yu. V. (2014). Muzychno-pedahohichna diialnist vydatnykh ukrainskykh kompozytoriv i vykonavtsiv: istorychnyi aspect [Music and pedagogical activities of outstanding Ukrainian composers and performers: historical aspect]. In Pedahohichna maisternist yak systema profesiinykh i mystetskykh kompetentnostei [Pedagogical skills as a system of professional and artistic competences], Collection of materials of the 11th International Pedagogical and Artistic Readings in memory of Professor O. P. Rudnytska (pp. 87–91), Chernivtsi, Ukraine. Zelena Bukovyna [in Ukrainian].
Huralnyk, N. P. (2004). Pianisty i muzychne navchannia v klasi fortepiano: istoriia, teoriia, praktyka [Pianists and music education in the piano class: history, theory, practice]. In Problemy pedahohiky muzychnoho mystetstva [Issues of musical art pedagogy], Materials of the conference “Establishment and development of music and pedagogical education in Ukraine” (pp. 99–109), Nizhyn, Ukraine. Nizhyn Gogol State University [in Ukrainian].
Khliebnykova, L., Dorohan, L., Ivakhno, I., Kondratova, L., Kornilova, O., Lobova, O., & Mishchenko, N. (2012). Muzychne mystetstvo dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. 1-4 klasy [Musical art for general educational institutions. 1-4 classes]. Mystetstvo ta osvita, 1, 14–19. http://nbuv.gov.ua/UJRN/mtao_2012_1_4 [in Ukrainian].
Mozghalova, N. H. (2014). Vykhovni mozhlyvosti fortepiannoi muzyky dlia ditei [Educational possibilities of piano music for children]. Pedagogical Education: Theory and Practice, 17, 294–298 [in Ukrainian].
Mykhailychenko, O. V. (2004). Osnovy zahalnoi ta muzychnoi pedahohiky: teoriia ta istoriia [Basics of general and musical pedagogy: theory and history]. Nauka [in Ukrainian].
Nikolai, H. Yu. (2010). Ukrainska fortepianna muzyka yak fenomen kultury ХХ stolittia [Ukrainian piano music as a cultural phenomenon of the 20th century]. Ars inter Culturas, 1, 121–132. https://scholar.google.com.ua/citations?user=y5ATWyYAAAAJ&hl=ru [in Ukrainian].
Oleksiuk, O. M. (2006). Muzychna pedahohika [Musical pedagogy]. Kyiv National University of Culture and Arts [in Ukrainian].
Padalka, H. M. (1995). Muzychna pedahohika [Musical pedagogy]. Kherson State University [in Ukrainian].
Ponomarenko, O. M. (2008). Formuvannia obraznoho svitu dytyny zasobamy fortepiannoi muzyky [Formation of the imaginative world of the child by means of piano music]. Notes on art criticism, 13, 53–59 [in Ukrainian].
Rudnytska, O. P. (1998). Muzyka i kultura osobystosti: problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity [Music and culture of an individual: issues of modern pedagogical education]. Instytut pedahohiky i psykholohii profesiinoi osvity [in Ukrainian].
Shcherbinina, O. M. (2018). Dytiachyi fortepiannyi tsykl yak tvorcha laboratoriia z rozvytku khudozhno-obraznykh uiavlen muzykanta [The children’s piano cycle as a creative laboratory for the development of the musician’s artistic and figurative ideas]. Aktualni pytannia mystetskoi pedahohiky, 7, 84–88. http://nbuv.gov.ua/UJRN/apmp_2018_7_19 [in Ukrainian].
Silvanskyi, M. Y. (1986). Tvory dlia fortepiano [Works for piano] [Notes]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Stets, H. V. (2013). Muzychne vykhovannia v Ukraini: retrospektyvnyi analiz [Musical education in Ukraine: a retrospective analysis]. Naukovi zapysky [Nizhynskoho derzhavnoho universytetu im. Mykoly Hoholia]. Seriia: Psykholoho-pedahohichni nauky, 1, 281–286 [in Ukrainian].
Sukhoverska, O. A. (2014). Fortepiannyi tsykl M. Sylvanskoho “Pryhody barona Miunkhhauzena” u zhanrovo-stylovomu ta vykonavskomu aspektakh [M. Silvanskyi’s piano cycle “The Adventures of Baron Munchausen” in genre, style and performance aspects]. Notes on art criticism, 25, 63–69. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mz_2014_25_10 [in Ukrainian].
Taran, I. M. (2017). Fortepianni zbirky dlia ditei ukrainskykh kompozytoriv u konteksti suchasnoho pedahohichnoho repertuaru [Piano collections for children by Ukrainian composers in the context of the modern pedagogical repertoire]. Almanakh nauky, 4, 26–29. http://almanah.ltd.ua/save/2017/4/7.pdf [in Ukrainian].
Tsalai-Yakymenko, O. S. (1989). Muzykoznavstvo i pedahohika [Musicology and pedagogy]. In Istoriia ukrainskoi muzyky [History of Ukrainian music] (Vol. 1, pp. 403–434). Naukova dumka [in Ukrainian].
Tymoshchuk, O. Ye. (2011). Fortepianni tsykly dlia ditei utvorchosti ukrainskykh kompozytoriv: obrazno-khudozhnii aspekt [Piano cycles for children in the works of Ukrainian composers: visual and artistic aspect] [Abstract of PhD Dissertation, Odessa National Music Academy] [in Ukrainian].
Yuziuk, Z. I. (2010). Fortepianni zbirnyky dlia ditei ta yunatstva v tvorchosti pedahohiv-pianistiv Ukrainy ta ukrainskoho zarubizhzhia druhoi polovyny XX st. [Piano collections for children and youth in the works of piano teachers of Ukraine and Ukrainian abroad in the second half of the 20th century]. Youth and market, 5, 87–92 [in Ukrainian].
Zubai, Yu. M. (2020, November 27–28). Fortepianna tvorchist I. Berkovycha: tradytsii ta novatorstvo [Piano work of I. Berkovych: traditions and innovation]. In Innovatsiini naukovi doslidzhennia: svitovi tendentsii ta rehionalnyi aspect [Innovative scientific research: world trends and regional aspect], II scientific and practical conference (pp. 49–53), Kharkiv, Ukraine. Helvetyka [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.