Реляційна діяльність Mирослава Яремака: особливості рецепції авторського перформансу

Автор(и)

  • Надія Петрівна Бабій Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-9572-791X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269360

Ключові слова:

реляція, перформанс, Мирослав Яремак, маргінальне середовище, рецепція

Анотація

Мета статті — визначити мотивацію реляційної діяльності митця М. Яремака як комуніканта у мистецькому та культурному просторах, його стратегію творення глядача, здатного прочитувати коди та критично мислити. Методологія дослідження. Застосовано методи, відповідні системному культурологічному підходові: біографічний — для аналізу основних періодів творчої діяльності М. Яремака; системний — для аналізу культурологічних аспектів феномену тусовки, рецепції перформансу; соціологічний метод, у якому культура розглядається як чинник організації громадського життя та формування інтелектуального ландшафту. Методика польових досліджень надала роботі практичної значущості через наповнення цінними фотоматеріалами, спогадами учасників перформативних практик. Спостереження за організацією перформансу дало змогу відчути його рефлексивну дію. Наукова новизна. Це перше у вітчизняній науці дослідження, присвячене опису та аналізу перформативної творчості М. Яремака. Висновки. Івано-франківська мистецька тусовка «Станіславський феномен» утворилась наприкінці 1980-х – на початку 1990-х років навколо непересічних індивідуальних практик. Діяльність художника-акціоніста М. Яремака вирізняється харизматичною приватністю, що надає йому самостійної цінності феномену художника-реляційника поза регіональним мистецьким процесом. Доведено, що для акцій митця однаково характерні утвердження та популяризація комунікативного акту між художником та глядачем в інституційних, суспільних і просторах відкритих медіа. Самостійні галерейні проєкти належать до амбітних лабораторних практик з перформування міста, є тривалими перформансами, у яких простір і реальні суб’єкти-відвідувачі приймаються за художній матеріал, а перформативна дія належить до засобів виразності. Цілеспрямована діяльність митця- акціоніста М. Яремака у маргінальному середовищі Івано-Франківська спровокувала процес утвердження нового механізму сприйняття мистецтва, у якому глядач вже не пасивний споживач кінцевого продукту, а наділений роллю співучасника процесу творчості, що належить до суб’єкт-об’єктної комунікації, набуває самостійної значущості.

Біографія автора

Надія Петрівна Бабій, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Andrukhovych, Yu. (1998, April 15). Myroslav Yaremak: "Vykhovaty Frankenshtaina" [Myroslav Yaremak: "Educate Frankenstein"]. Den. https://m.day.kyiv.ua/uk/article/taym-aut/miroslav-yaremak-vihovati-frankenshtayna-0 [in Ukrainian].

Babii, N. (2019). "Impreza" yak katalizator kulturno-mystetskykh protsesiv v Ukraini 90-kh rokiv XX storichchia ["Impreza" as a catalyst of cultural and artistic processes in Ukraine in the 90s of the 20th century]. Ukrainska Kultura: Mynule, Suchasne, Shliakhy Rozvytku, 31, 187–193 [in Ukrainian].

Babii, N. P. (2020). Aktualni kulturno-mystetski praktyky ta protsesy: problematyka naukovoho dyskursu [Current cultural and artistic practices and processes: issues of scientific discourse]. Issues in Cultural Studies, 36, 69–78 [in Ukrainian].

Babii, N., Hubal, B., Dundiak, I., Chuyko, O, Chmelyk, I, & Maksymliuk, I. (2021). Performance: transformation of the socio-cultural landscape. AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research, 11 (1), 129–133 [in English].

Cherepanin, V. (2003). Mystetstvo i misto [Art and the city]. Kinets Kintsem, 54–56 [in Ukrainian].

Druha mizhnarodna biienale "Impreza-91. Provintsiinyi dodatok, 2" [The Second International Biennale "Impreza-91. Provincial supplement, 2"]. (1991, October-December). Kataloh vystavky [in Ukrainian].

Höller, C. (2018, July 13). One Minute of Doubt. Dangerouschunky: notebook about contemporary art & artmaking in s.e. Connecticut. http://dangerouschunky.net/one-minute-of-doubt/ [in English].

Hrabovetskyi, M. (2016, May 31). Frankivskyi khudozhnyk Yaremak napysav lysta meru Martsinkivu [Frankiv artist Yaremak wrote a letter to Mayor Martsinkiv]. Versii. https://versii.if.ua/novunu/frankivskiy-hudozhnik-yaremak-napisav-lista-meru-martsinkivu/ [in Ukrainian].

Hridiaieva, T. (2021). Aktsionizm: mystetstvo dii ta sposoby yoho khudozhnoho vtilennia (dosvid ukrainskykh myttsiv) [Actionism: the art of action and methods of its artistic embodiment (experience of Ukrainian artists)] [PhD Dissertation, Lviv National Academy of Arts] [in Ukrainian].

Kardash, N. (2018). Some vikno [The seventh window]. In Pershyi vidmin ok. Nezalezhne mystetstvo Ivano-Frankivska. Devia- nosti-nulovi. Teksty, vizii, persony [The first declension approx. Independent art of Ivano-Frankivsk. 90s-Nineties-noughties. Texts, visions, persons] (pp. 23–24). ArtHuss [in Ukrainian].

Melnyk, V. (2002, March 30). Repozytsiia: vystavka zhyvopysu [Reposition: painting exhibition]. Kinets Kintsem, 64–69 [in Ukrainian].

Munitsypalnyi TsSM pomer. Khai zhyve TsSM! — u Frankivsku stvoriuietsia alternatyvne mystetske obiednannia [Municipal CSM died. Long live CSM! — an alternative art association is being created in Frankivsk]. (2016, August 08). KURS. https://kurs.if.ua/news/munitsypalnyy_tssm_pomer_hay_zhyve_tssm__u_frankivsku_stvoryuietsya_alternatyvne_mystetske_obiednannya_42695.html/ [in Ukrainian].

Myroslav Yaremak: "Sim zapytan do myttsia" [Myroslav Yaremak: "Seven questions for the artist"]. (2020, April 23). Mitiets. https://mitec.ua/category/artists/yaremak-miroslav/ [in Ukrainian].

Odeski dialohy [Odessa dialogues]. (2012). In Impreza mizhnarodna biienale [Impreza International Biennale]. Lileia-NV [in Ukrainian].

Prokhasko, T. (2016, November 17). Kylymy na harbuzakh [Carpets on pumpkins]. Zbruč. https://zbruc.eu/node/58818?fb_comment_id=1032895750154665_1032965556814351&page=1 [in Ukrainian].

Pryvatnyi arkhiv Babii N. [Private archive of N. Babii]. (2020, June 02). Nadiya Babii with Volodymyr Mulyk and Oleksandr Chulkov [Interview] [in Ukrainian].

Shumska, Ya. (2017). Instaliatsiia ta performans u mystetstvi kintsia XX – pochatku XXІ stolittia: ukrainskopolska spivpratsia, tvorchi eksperymenty ta vzaiemovplyvy [Installation and performance in the art of the late 20th – early 21st centuries: Ukrainian-Polish cooperation, creative experiments and mutual influences] [PhD Dissertation, Lviv National Academy of Arts] [in Ukrainian].

Slipchenko, K. (1996). Mystetski proekty “Ie” Art projects “E”. Terra Incognita, 5, 30–31 [in Ukrainian].

Stanislavska, K. (2016). Mystetsko-vydovyshchni formy suchasnoi kultury [Artistic and Performing Forms of Modern Culture] [Monograph] (2nd ed.). National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].

Stefurak, L. (2002, March 02). Oskvernennia sviatyni [Desecration of the shrine]. Halychyna [in Ukrainian].

Vysheslavskyi, H. (2020). Contemporary art Ukrainy — vid andehraundu do meinstrimu [Contemporary art of Ukraine — From the Underground to the Mainstream]. Modern Art Research Institute of Ukrainian Academy of Arts.

Zanyk, V. (1994, May 7). P. S. Abo "Niu-Vasiukivskyi proekt" khudozhnyka Myroslava Yaremaka [P.S. Or "New Vasyukiv project" by the artist Myroslav Yaremak]. Zakhidnyi Kurier, 19(352). [in Ukrainian].

Zvizhynskyi, A. (2019). "Stanislavskyi fenomen". Vizualnyi ["The Stanislavsky phenomenon". Visual]. Obrazotvorche Mystetstvo, 4, 44–49 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-21

Як цитувати

Бабій, Н. П. (2022). Реляційна діяльність Mирослава Яремака: особливості рецепції авторського перформансу. Питання культурології, (40), 91–107. https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269360

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ