Популярні реаліті-шоу в сучасній медіатизованій комунікативній культурі України: соціокультурний аспект
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269370Ключові слова:
культурологія, комунікативна культура, медіакультура, соціокультура, реаліті-шоу, медіатизована культураАнотація
Мета статті — проаналізувати соціокультурний вплив популярних реаліті-шоу в контексті новітньої медіатизованої культури України. Методологія дослідження базується на культурологічному підході до дослідження новітньої телевізійної морфології. У статті розглянуто основні соціокультурні меседжі та комунікативні стратегії, завдяки яким реаліті-шоу транслює певні культурні цінності. Статтю доповнює мистецтвознавчий аналіз особливостей існування новітнього морфологічного утворення реаліті-шоу як втілення «новітнього бачення» екранної «реальності» сучасним глядачем. Надано характерні ознаки жанроформи реаліті-шоу через аналіз та доповнення наукових праць вітчизняних та закордонних дослідників. Виявлено соціокультурні функції реаліті-шоу та його культурні впливи у телевізійному та культурному просторі. Наукова новизна полягає у виявленні маніпулятивних стратегій, що створюють певні соціокультурні меседжі суспільству, на основі яких транслюються культурні цінності, що змушують змінювати поведінкову стратегію героїв реаліті-шоу та глядачів. Реаліті-шоу визначається як новітнє морфологічне утворення аудіовізуального характеру в комунікативній культурі. Акцентовано на культурологічних аспектах реаліті-шоу в посткласичній комунікативній культурі, яка, віртуалізуючись, породжує нові морфологічні утворення з посткласичною структурою оповідності. Проаналізовано поведінкові стратегії персонажів жанроформи як частини комунікативної культури сьогодення. Висновки. Реаліті-шоу виконує функції інструменту забезпечення первинної соціалізації особистості в умовах міжнародної спільноти зі стертими станово-класовими межами. Реаліті-шоу є віддзеркаленням і водночас елементом, що формує сучасну комунікативну культуру, імітуючи явища цієї культури, вносячи зміни в структуру оповідності (композиції) та використовуючи її нові форми та смисли.
Посилання
Alforova, Z. (2006). Performans yak vizualne mystetstvo [Performance as visual art]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, 7, 3–8 [in Ukrainian].
Alforova, Z. (2013). Novitnia ontolohiia televiziinoho typu myslennia (stattia persha) [The latest ontology of the television type of thinking (article one)]. Kultura Ukrainy, 41, 175–182 [in Ukrainian].
Babenko, V. (2011). Vydovyshchni komunikatsii: metody ta formy vzaiemodii, estetychna norma vydovyshchnosti [Spectacular communications: methods and forms of interaction, the aesthetic norm of spectacle]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia zhurnalistyka, 34, 4–13 [in Ukrainian].
Crockett, R., Pruzinsky, T., & Persing, J. (2007). The Influence of Plastic Surgery "Reality TV" on Cosmetic Surgery Patient Expectations and Decision Making. Plastic and Reconstructive Surgery, 120(1), 316–324. https://journals.lww.com/plasreconsurg/Abstract/2007/07000/The_Influence_of_Plastic_Surgery__Reality_TV__on.45.aspx [in English].
Dijk van, T. A. (1989). Social Cognition and Discourse. In H. Giles & R.P. Robinson (Eds.). Handbook of Social Psychology and Language (pp. 163–183). Wiley https://doi.org/10.1075/aicr.12.09dij [in English].
Dijk van, T. A. (1997) Cognitive Context Models and Discourse. In M. Stamenov (Ed.). Language Structure, Discourse and the Access to Consciousness (pp. 189–226). John Benjamins Publishing Company [in English].
Hostra, M. (2022, September 27). Shef-redaktor "Mіniaiu zhіnku": "My soznatelno delaem tak, chtoby konflikty voznikali" [Editor-in-Chief of "I’m Changing a Woman": "We deliberately make sure that conflicts arise"]. Videoteka. https://video.detector.media/how-to/old-i269 [in Ukrainian].
Hrabarchuk, O. (2018) Realiti-shou: vseredyni zobrazhennia [Reality show: inside the image]. Kulturolohichna dumka, 14, 87–93 https://doi.org/10.37627/2311-9489-14-2018-2.87-93 [in Ukrainian].
Kovbasenko, A. (2016). Klasyfikatsiia realiti-shou: suchasnyi stan i perspektyvy [Classification of reality shows: current state and prospects]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Sotsialni komunikatsii, 3, 110–113 [in Ukrainian].
Kuhn, T. (1962) The Structure of Scientific Revolutions (2ed.). University of Chicago Press (Original work published 1970) [in English].
Kurikhin, A. (2020). Fenomen populiarnosti realiti-shou sered predstavnykiv pokolinnia Y [The phenomenon of the popularity of reality shows among representatives of the Y generation]. Scientific notes of Taurida National V. I. Vernadsky University, series "Philology. Journalism", 31(70), 3(3), 146–151 [in Ukrainian].
Monastyrova, L. (2020). Komunikatyvni stratehii perekonannia yak odna z kharakterystyk movnoi osobystosti lidera [Communicative strategies of persuasion as one of the characteristics of the leader’s linguistic personality]. Scientific notes of Taurida National V. I. Vernadsky University, series "Philology. Journalism", 31(70), 4(1), 176–180 [in Ukrainian].
Ofitsiinyi Blog — Google Ukraina [Official Blog — Google Ukraine] (2021, December 7). Google. https://ukraine.googleblog.com/2021/12/google-2021.html [in Ukrainian].
Toffler, A. (1980) The Third Wave: The Classic Study of Tomorrow. William Morrow & Company [in English].
Tyshevska, P. (2020, February 20). "Iakshcho ne zhorstko, to ne dyvytymutsia". Yak robliat tok-shou ta realiti. [“If it’s not tough, then they won’t watch.” How talk shows and reality TV are made]. VestiUA. https://vesti.ua/strana/esli-ne-zhestko-to-smotret-ne-budut-kak-delayut-tok-shou-i-realiti [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.