Трансформація жіночих образів-символів у сучасній українській візуальній культурі: час незалежності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269371

Ключові слова:

жіночі образи, візуальна культура України, культурні символи, людина та культура, жінка в культурі, культурні цінності, візуальне мистецтво

Анотація

Мета статті — розглянути та дослідити трансформації жіночих образів-символів як вияву культурної форми у візуальній культурі сучасної України, окреслити їх особливості; виявити їх вплив на життя народу в цілому та представниць жіночої статі зокрема; встановити взаємозв’язки між образами візуальної культури та життям українок, які є прототипами їх творення. Методологія дослідження. Застосовано такі теоретичні методи наукового пізнання: аналіз (для визначення сутності та особливостей жіночих образів-символів візуальної культури України, причин їх утворення, виявлення взаємозв’язків та наслідків для культури та соціуму); синтез (для об’єднання зібраних фактів і матеріалів дослідження у єдине ціле заради комплексного висвітлення проблеми творення, трансформацій та виявів досліджуваних образів). За допомогою емпіричного методу здійснено узагальнення та порівняння, а саме зіставлення форм виразу візуальних образів жінки і їх характеристик за часом творення, місцем та виявом у творчості, соціокультурній царині та інших сферах життя людини, простеження схожого та розбіжного. Для тлумачення образів, їх символізму значень використано герменевтичний метод дослідження із семіотичним осмисленням. Наукова новизна. Вперше зроблено спробу загального культурологічного аналізу жіночих образів-символів у візуальній сучасній культурі України, прослідковано їх трансформації й вплив на людину як суб’єкта та носія культури, зокрема на жінок. Висновки. У дослідженні розглянуто й проаналізовано трансформації жіночих образів-символів як вияву культурної форми у візуальній культурі сучасної України, означено їх особливості, простежено зміни з огляду на розвиток суспільства та культури; виявлено їх вплив на життя народу в цілому та представниць жіночої статі зокрема; встановлено й опрацьовано взаємозв’язки, чинники впливу та умови їх творення.

Біографія автора

Ірина Юріївна Заспа, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірантка

Посилання

Ageeva, V. (2017, March 8). "Zhinkoiu staiut": de Bovuar i ukrainskyi feminizm ["Becoming a woman": de Beauvoir and Ukrainian feminism]. BBC News Ukraina. https://www.bbc.com/ukrainian/blogs-39194185 [in Ukrainian].

Beauvoir, S. (2017). Druha stat [The Second Sex] (N. Vorobyova, P. Vorobyov, Ya. Sobko, Trans.,Vol. 1–2). Osnovy [in Ukrainian].

Donii, N. Ye. (2007). Kulturolohichnyi dyskurs zhinochosti v masovii kulturi [Cultural discourse of femininity in mass culture]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia 7. Relihiieznavstvo. Kulturolohiia. Filosofiia, 15(28), 3–10 [in Ukrainian].

Dovbnya, L., & Tovkailo, T. (2021, September 23–24). Symvol yak etnodukhovnyi kod natsii [The symbol as an ethno-spiritual code of the nation]. In Ukrainska slovesnist u polikulturno-osvitnomu prostori sohodennia [Ukrainian literature in today’s multicultural and educational space], Abstracts of reports of the international scientific conference, (pp. 55–59). South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky [in Ukrainian].

Gatalska, S. M. (2005). Filosofiia kultury [Philosophy of culture]. Lybid.

Honcharenko, A. (2018). Zhinochi obrazy v suchasnii miskii skulpturi Ukrainy [Female images in the modern urban sculpture of Ukraine]. Suchasne mystetstvo, 14, 123–132. https://doi.org/10.31500/2309-8813.13.2018.152234 [in Ukrainian].

Khrapach, T. (2020, October 28–29). Hendernyi pidkhid u kulturolohichnykh doslidzhenniakh [Gender approach in cultural studies]. In Suchasni sotsiokulturni protsesy: kompetentisno-aksiolohichnyi aspect [Modern sociocultural processes: competence-axiological aspect], International Scientific and Practical Conference (pp. 146–148). Poltava National Pedagogical University named after V.G. Korolenko [in Ukrainian].

Kis, O. R. (2003). Modeli konstruiuvannia gendernoi identychnosty zhinky v suchasnii Ukraini [Models of constructing a woman’s gender identity in modern Ukraine]. Nezalezhnyi kulturolohichnyi chasopys «I», 27. http://www.ji.lviv.ua/n27texts/kis.htm [in Ukrainian].

Kis, O. R. (2008). Zhinka u tradytsiinii kulturi [Woman in traditional culture]. The Ethnology Institute National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian].

Kotova-Oliinyk, S. V. (2009). Vizualni reprezentatsii genderu v kulturi: teoretychni ta metodolohichni pidkhody do vyvchennia problem [Visual representations of gender in culture: theoretical and methodological approaches to the study of the problem]. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Philosophical Sciences, 47, 27–32 [in Ukrainian].

Melnyk, T. (2019). Postat zhinky v suchasnomu vizualnomu mystetstvi Ukrainy [The figure of a woman in modern visual art of Ukraine]. Suchasne mystetstvo, 15, 145–148 https://doi.org/10.31500/2309-8813.15.2019.185932 [in Ukrainian].

Shkitska, I. (2021). Obraz zhinky v ukrainskii ta yevreiskii kulturakh. [The image of a woman in Ukrainian and Jewish cultures]. In Sulture in the spiritual life of slavic nations, Proceedings of an international conference (pp. 39–52). VERBUM-vydavateľstvo [in Ukrainian].

Ushkalov, L. V. (2014). Skovoroda, Shevchenko, feminizm… : Statti 2010–2013 rokiv [Skovoroda, Shevchenko, feminism...: Articles 2010–2013]. Maidan [in Ukrainian].

Zaspa, I. (2021, November 24). Modusy zhinochoho obrazu v suchasnomu ukrainskomu kino [Modes of the female image in modern Ukrainian cinema]. In: Molodizhna nauka KNUKiM - 2021. Kulturno-mystetska osvita u vyklykakh chasu [Youth science KNUKiM - 2021. Cultural and artistic education in the challenges of time], Materials of the reporting scientific and practical conference of higher education applicants and young scientists (pp. 67–70). Kyiv National University of Culture and Arts [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-21

Як цитувати

Заспа, І. Ю. (2022). Трансформація жіночих образів-символів у сучасній українській візуальній культурі: час незалежності. Питання культурології, (40), 176–184. https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269371

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ