Освітні інновації у викладанні курсу «Філософія» в закладі вищої освіти у часі новітньої війни росії проти України
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269375Ключові слова:
загальні компетентності випускника ЗВО, методологія викладання філософії, навчальний досвід КНУКіМАнотація
Мета статті — висвітлити результати напрацювань викладачів кафедри філософії і педагогіки Київського національного університету культури і мистецтв (КНУКіМ) з модернізації змістового наповнення та методики викладання курсу «Філософія» в час війни росії проти України та запровадження в Україні воєнного стану. У статті зазначено, що викладання в ЗВО курсу «Філософія» є потужним ресурсом формування у майбутнього випускника загальних компетентностей; одним із головних завдань, яким має керуватися викладач цієї дисципліни, є національно-патріотичне виховання молоді як носія української ідентичності. Після повномасштабного вторгнення росії в Україну нагальність окреслених потреб стимулює до пошуку інноваційних шляхів їх реалізації в освітньому середовищі, до напрацювань та обговорень наявного навчально- методичного досвіду. Використано такі методи дослідження, як спостереження, аналіз, синтез, узагальнення, залучено елементи констатуючого та формуючого педагогічних експериментів. Наукова новизна дослідження полягає в ознайомленні освітньої спільноти із досвідом викладання на кафедрі філософії та педагогіки КНУКіМ курсу «Філософія» у воєнний час, з оновленням змістового наповнення дисципліни і методики її викладання суголосно цінностям, які актуалізувалися у зв’язку із розв’язаною росією повномасштабною війною. Висновки. З’ясовано, що оновлення курсу, утвердження в процесі його викладання думки про силу та міць українського духу, висвітлення слабкості та вразливості ворога, «дерусифікація» змісту дисципліни та методичних матеріалів, створення україномовного простору спілкування, заохочення студентів до залучення нових форм візуальної взаємодії та вербальної комунікації, активне впровадження навчальних онлайн-платформ, толерантне та об’єктивне відношення до нарахування студентам балів, — усе це в комплексі збільшує виховний потенціал дисципліни, формує загальні компетентності суспільно-патріотичного спрямування, має потужний психологічний ресурс.
Посилання
Beniuk, O. B., Kyrylenko, K. M., Stratiuk, V. I., Boiko, L. P., & Kunderevych, O. V. (2021). Zaluchennia informatsiinoi platformy Mentimeter do formuvannia komunikatyvnoho osvitnoho seredovyshcha [Involvement of the Mentimeter information platform in the formation of a communicative educational environment]. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu, 4, 143–154. DOI: 10.31499/2307-4906.4.2021.250224 [in Ukrainian].
Huberskyi, L. V. (2013). Filosofiia i osvita: zustrich perspektyv [Philosophy and education: a meeting of perspectives]. Filosofska dumka, 5, 6–13 [in Ukrainian].
Karikov, S. (2021). Do problemy vykladannia sotsialnykh i humanitarnykh dystsyplin u Natsionalnomu universyteti tsyvilnoho zakhystu Ukrainy: tradytsii ta innovatsii [To the problem of teaching social and humanitarian disciplines at the National University of Civil Defense of Ukraine: traditions and innovations]. In Digital transformation of society: theoretical and applied approaches (Monogr. 46, pp. 95–99). Publishing House of University of Technology [in Ukrainian].
Karivets, I. (2018). Problemne navchannia filosofii (na prykladi Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika") [Problem-based teaching of philosophy (on the example of Lviv Polytechnic National University)]. Filosofiia osvity, 1 (22), 180–198. DOI: 10.31874/2309-1606-2018-22-1-180-198 [in Ukrainian].
Karpinskyi, I. Yu. (2010). Rol humanitarnykh dystsyplin v formuvanni suchasnoho inzhenera [The role of humanitarian disciplines in the formation of a modern engineer]. http://conf.vntu.edu.ua/humed/2010/txt/karpinsky.php [in Ukrainian].
Khouyibaba, S. (2015, 13 May) Teaching Remedial Courses: Challenges and Teaching Philosophy. In WCLTA 2014: Proceedings of the 5th World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership, 186, 927–931. DOI: 10.1016/j. sbspro.2015.04.004 [in English].
Konverskyi, A. Ye. (2013) "Model filosofa" v osvitnii tradytsii Kyivskoho universytetu ["The philosopher’s model" in the educational tradition of Kyiv University]. Filosofska dumka, 5, 14–25 [in Ukrainian].
Kraliuk, P. (2015, January 27). Chy potribna nam filosofiia? [Do we need philosophy?] Volynski novyny. https://www.volynnews.com/blogs/ukrayintsiam-brakuye-filosofiyi-rozumu-/chy-potribna-nam-filosofiia [in Ukrainian].
Kulchytskyi, V. Y., & Nevinska, L. M. (2020). Problema humanitarnoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv medychnoi haluzi [The problem of humanitarian training of future specialists in the medical field]. Medsestrynstvo, 2, 19–21. DOI: 10.11603/2411-1597.2020.2.11232 [in Ukrainian].
Kulyk, O. (2020). Dumky studentiv shchodo navchannia predmetu "Filosofiia" [Students’ opinions on teaching the subject "Philosophy"]. Hrani, 23 (6–7), 101–118. DOI: 10.15421/172069 [in Ukrainian].
Kyrylenko, K. M. (2015). Innovatsiine spriamuvannia suchasnykh metodyk vykladannia filosofii u vyshchii shkoli [Innovative direction of modern methods of teaching philosophy in higher education]. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny, 2 (2), 183–191 [in Ukrainian].
Kyrylenko, K. M. (2016). Kontseptualni zasady vykladannia filosofii yak neprofilnoi dystsypliny u vyshchomu navchalnomu zakladi [Conceptual principles of teaching philosophy as a non-specialist discipline in a higher educational institution]. Hileia, 105 (2), 285–290 [in Ukrainian].
Kyrylenko, K. M. (2020). Vprovadzhennia fleshmobu v navchalnyi protses pidhotovky spetsialista haluzi kultury i mystetstva (na prykladi osvitnoho dosvidu Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv) [Introduction of a flash mob into the educational process of training a specialist in the field of culture and art (on the example of the educational experience of the Kyiv National University of Culture and Arts)]. Pytannia kulturolohii, 36, 239–248. DOI: 10.31866/2410-1311.36.2020.221071 [in Ukrainian].
Kyrylenko, K. M., Stratiuk, V. I., Boiko, L. P., Beniuk, O. B., & Kunderevych, O. V. (2021). Vykorystannia platformy Moodle z metoiu formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti v protsesi vykladannia kursu "Filosofiia" u zakladakh vyshchoi osvity [Using the Moodle platform for the purpose of forming communicative competence in the process of teaching the course "Philosophy" in institutions of higher education]. Psykholoho-pedahohichni problemy suchasnoi shkoly, 2 (6), 59–72. DOI: 10.31499/2706-6258.2(6).2021.247531 [in Ukrainian].
Laundon, M., Cathcart, A., & Greer, D. A. (2020). Teaching Philosophy Statements. Journal of Management Education, 44 (5), 577–587. DOI: 10.1177/1052562920942289 [in English].
Marchuk, M. (2018). Filosofiia v universytetskii osviti: kryza ta mozhlyvosti samozberezhennia [Philosophy in university education: crisis and opportunities for self-preservation]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Seriia: Filosofiia, 799, 54–60 [in Ukrainian].
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2017, June 1) Pro zatverdzhennia ta vvedennia v diiu Metodychnykh rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity [On the approval and implementation of Methodological recommendations on the development of higher education standards] (Order No. 600). https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/proekty%20standartiv%20vishcha%20osvita/1648.pdf [in Ukrainian].
Nauka dlia osvity [Science for education]. (2018, December 13). Kyiv National University of Culture and Arts. http://knukim.edu.ua/nauka-dlya-osviti [in Ukrainian].
Oliinyk, N. A. (2020). Aktualni problemy vykladannia dystsyplin humanitarnoho tsyklu v ahrarnykh zakladakh osvity [Actual problems of teaching disciplines of the humanitarian cycle in agricultural educational institutions]. Pedahohichni nauky, 91, 81–86. DOI: 10.32999/ksu2413-1865/2020-91-11 [in Ukrainian].
Rudenko, O. V. (2015, 17–29 March). Pro neobkhidnist ta dotsilnist vyvchennia filosofii u vyshchyi shkoli [About the necessity and expediency of studying philosophy in higher education]. In Modern directions of theoretical and applied researches ‘2015. http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/Rudenko-pro.htm [in Ukrainian].
Varava, I. P., & Apenko, N. V. (2020, October 23). Rol suspilno-humanitarnykh dystsyplin u formuvanni hotovnosti do profesiinoi diialnosti ta fakhovoho samovdoskonalennia maibutnikh tekhnikiv-prohramistiv [The role of social and humanitarian disciplines in the formation of readiness for professional activity and professional self-improvement of future technicians-programmers]. In Naukovyi protses ta naukovi pidkhody: metodyka ta realizatsiia doslidzhen [Scientific process and scientific approaches: methodology and implementation of research], Materials of international scientific conferences (Vol. 2, pp. 48–52). Mizhnarodnyi tsentr nauky i doslidzhen. DOI: 10.36074/23.10.2020.v2.04 [in Ukrainian].
Vydryhan, M. V. (2020). Metodyka vykladannia filosofii [Methodology of teaching philosophy]. Cherkaskyi natsionalnyi universytet im. B. Khmelnytskoho.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.