Особливості трансформації моди як форми комунікації

Автор(и)

  • Ірина Віталіївна Кущик Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-9655-9041

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269380

Ключові слова:

мода, символічний простір, історія культури, історія моди, філософія моди, семіотичний аналіз, знаковість моди, символ, знак, семіотичний аналіз моди

Анотація

Мета статті — сформувати базу для дослідження терміна «мода» в українській культурологічній науці, провести культурологічний аналіз еволюції моди та її розвитку як форми комунікації, провести семіотичний аналіз моди, дослідити мультикультурний фешн-простір сьогодення та процеси у ньому, дослідити одяг як одну з систем передачі інформації між людьми. Методологія дослідження формується через використання діахронічного, синхронічного, семіотичного та порівняльно-історичного методів, що є специфічними для культурології. Наукова новизна статті охоплює проведення культурологічного аналізу феномену розвитку моди; проведення семіотичного аналізу моди; виявлення особливостей функціонування моди як форми комунікації; вивчення взаємозв’язків між культурами різних етносів через елементи костюма; формування нового значення моди в контексті комунікації. Висновки. Визначено, що мода являє собою тип реакції на інновації, властивий значній кількості людей. Вона часто проявляється як спосіб дії або мислення, періодично змінюючи свій вибір об’єктів. Завдяки моді люди можуть проводити невербальну міжособистісну комунікацію. Взаємини між людьми приймають форму взаємин між образами. З’ясовано, що мода формує власний символічний простір, створює унікальну мову, у якій предмети одягу набувають значення слів, понять, додаткових сенсів залежно від того, як скомбіновані елементи костюма. Мова моди стає дедалі універсальнішою через взаємопроникнення культур та використання унікальних етнічних елементів костюма в глобалізованому модному просторі. Система моди сформована соціальними інтересами та ідеологіями протягом людської історії.

Біографія автора

Ірина Віталіївна Кущик, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірантка

Посилання

Barnard, M. (1996). Fashion as Communication. Routledge [in English].

Barthes, R. (1990). The fashion system (M. Ward, & R. Howard, Trans.). University of California Press [in English].

Barthes, R. (2006). The language of fashion (A. Stafford, Trans.). Berg Publishers [in English].

Baudrillard, J. (1993). Symbolic Exchange and Death. Sage Publications. (Original work published 1976) https://doi.org/10.4135/9781526401496 [in English].

Davis, F. (2013). Fashion, Culture, and Identity. University of Chicago Press [in English].

Derrida, J. (1967). Speech and Phenomena and Other Essays on Husserl’s Theory of Signs. Presses Universitaires de France [in English].

Gladwell, M. (2000). The Tipping Point: How Little Things Can Make a Big Difference. Little Brown [in English].

Hardwick, Ch. S., & Cook, J. (Eds.). (1977). Semiotic and significs correspondence between Charles S. Peirce and Lady Victoria Welby. Indiana University Press [in English].

Kawamura, Y. (2011). Doing Research in Fashion and Dress: An Introduction to Qualitative Methods. Berg Publishers [in English].

Kroeber, A. L. (1952). The Nature of Culture. University of Chicago Press [in English].

Laver, J. (1966). Costume and Fashion: A Concise History. Thames and Hudson [in English].

McDowell, C. (2000). Fashion Today. Phaidon Press [in English].

McLuhan, M. (2013). Understanding media: The extensions of man. Gingko Press. (Original work published 1964) [in English].

Mead, G. H. (1934). Mind, Self and Society. University of Chicago Press.

Morris, C. (1971). Foundations of the Theory of Signs. In International Encyclopedia of Unified Science (Vol.1 (2), pp. 1–56). University of Chicago Press [in English].

Parker, E. (2013, 7 November). Semiotics in Fashion article. Emily Parker blog. https://web.archive.org/web/20130711033207/http://emulehparker.co.uk/semiotics-in-fashion-article/ [in English].

Simmel, G. (2019). Philosophie der Mode / Zur Psychologie der. Henricus. (Original work published 1905) [in English].

Tarde, G. (2013). The Laws of Imitation. Read Books Ltd. (Original work published 1890) [in English].

Young, A. B. (1937). Recurring cycles of fashion 1760–1937. Harper & Bros [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-21

Як цитувати

Кущик, І. В. (2022). Особливості трансформації моди як форми комунікації. Питання культурології, (40), 233–241. https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269380

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ