Культурологічний підхід до формування і еволюції креативних індустрій в Україні
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269383Ключові слова:
культура, культурологія, креативні індустрії, культурологічний підхід, культурні цінності, культурно-креативний простір, людиноцентризмАнотація
Мета статті — здійснити наукове обґрунтування культурологічного підходу до формування та еволюції креативних індустрій в Україні. Для досягнення мети виокремлено такі завдання: розкрити теоретико-методологічні основи культурологічного підходу до формування та еволюції креативних індустрій в Україні; обґрунтувати зв’язок між культурологічним підходом і креативними індустріями; довести, що сутність виокремлених концептуальних підходів до вивчення культурологічного підходу креативних індустрій можна звести до тривимірного аспекту: як потребу, як вимогу і як рушійну силу інновацій в культурологічному просторі креативних індустрій крізь призму людиноцентризму. Методологія дослідження передбачає застосування аналітичного, теоретичного, соціокультурного, концептуального методів та принципів діалектичної методології на основі, зокрема, принципів всебічного розгляду предмета, логічності, розвитку. Теоретична основа, що використовується в статті, ґрунтується на культурологічному підході. Використана методологія дала змогу виокремити й обґрунтувати специфіку креативних індустрій крізь призму культурологічних рефлексій. Наукова новизна полягає в обґрунтуванні особливостей і перспектив розвитку сучасної культурології в синергетичному процесі креативних індустрій і зумовлена тим, що проведення повноцінного аналізу культурологічного підходу до проблематики потребує з’ясування не лише теоретичних, а й кроссекторальних особливостей взаємодії у культурно-креативному середовищі. Висновки. Результати дослідження окреслюють перспективні вектори культурологічного підходу до визначення креативних індустрій у системі координат самореалізації особистості, розвитку культурних цінностей, трансформаційних процесів культурно-креативного простору. Це дало змогу розглядати креативні індустрії у тривимірному аспекті: як потребу, як вимогу і як рушійну силу інновацій в культурно-креативному просторі крізь призму людиноцентризму.
Посилання
Bezklubenko, S. D. (2013). Pro poniattia kultura ta kulturu vyznachennia poniat [About the concept of culture and culture definition of concepts]. Culture and Arts in the Modern World, 14, 6–13 [in Ukrainian].
Bohutskyi, Yu. P. & Zhukova, N. A. (2019). Perspektyvy kulturnoi dynamiky v lohitsi samoorhanizatsii suspilstva: ukrainskyi kontekst [Perspectives of cultural dynamics in the logic of self-organization of society: the Ukrainian context]. In Samoorhanizatsiini protsesy v Ukraini: kulturolohichnyi aspekt [Self-organizational processes in Ukraine: cultural aspect] [Monograph] (pp. 135–170). Institute for Cultural Research of the National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].
Bolsha, N. Yu., & Yefimchuk, N. I. (Comps.). (2004). Terminolohichnyi slovnyk z kulturolohii [Terminological dictionary of cultural studies]. Interregional Academy of Personnel Management [in Ukrainian].
Chmil, H. P. (2014). Transformatsiia buttievoho svitu liudyny virtualizatsiieiu realnosti [Transformation of the material world of a person by virtualization of reality]. In Samoorhanizatsiia y dynamika kultury ta yikh osoblyvosti v Ukraini [Self-organization and dynamics of culture and their peculiarities in Ukraine] (Vol. 3, pp. 30–38). Institute for Cultural Research of the National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].
Fed, V. A., & Lykova, S. S. (2017). Metodolohichnyi aparat kulturolohii ta perspektyvy yoho zastosuvannia v rozviazanni problemy kulturotvorchosti [Methodological apparatus of cultural studies and prospects for its application in solving the problem of cultural creation]. Young Scientist, 9(49), 186–190 [in Ukrainian].
Herchanivska, P. E. (2015). Kulturolohiia [Culturology]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].
Hipters, Z. V. (2006). Kulturolohichnyi slovnyk-dovidnyk [Cultural reference dictionary]. Profesional [in Ukrainian].
Hrytsenko, T. B. (2019). Kulturnyy̆ prostir i natsionalna kultura: teoretychne osmyslennia ta praktychne formuvannia [Cultural space and national culture: theoretical understanding and practical formation] [Monograph]. Institute for Cultural Research of the National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].
Hrytsenko, T. B. Hrytsenko, S. P., & Kondratiuk, A. Yu. (2007). Kulturolohiia [Culturology]. Tsentr navchalnoï literatury [in Ukrainian].
Innerhofer, E., Pechlaner, H., & Borin, E. (Eds.). (2018). Entrepreneurship in Culture and Creative Industries. Springer Cham https://doi.org/10.1007/978-3-319-65506-2 [in English].
Kopiievska, O. R. (2014). Transformatsiini protsesy v kulturi suchasnoi Ukrainy [Transformational processes in the culture of modern Ukraine] [Monograph]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].
Kysliuk, K. V. (2019). Metody sotsiokulturnoi determinatsii ta sotsiokulturnoi kauzalnosti yak osnova kulturolohichnoho pidkhodu [Methods of sociocultural determination and sociocultural causality as the basis of the cultural approach]. In Sabadash Yu. S. (Ed.), Suchasna kulturolohiia: aktualizatsiia teoretyko-praktychnykh vymiriv [Modern cultural studies: actualization of theoretical and practical dimensions] (pp. 8–30). Vydavnytstvo Lira-K [in Ukrainian].
Kysliuka, K. V. (Ed.). (2016). Suchasna kulturolohiia [Modern cultural studies]. Kondor.
O’Connor, J. (2009). Creative Industries: A new direction? International Journal of Cultural Policy, 15(4), 387–402 https://doi.org/10.1080/10286630903049920 [in English].
Opanasiuk, O. P. (2020). Intentsionalnist u prostori kultury: mystetstvoznavchyi, kulturolohichnyi ta filosofskyi aspekty [Intentionality in the space of culture: art critic, cultural and philosophical aspects] [Monograph] (3rd ed.). Osvita Ukrainy [in Ukrainian].
Palanivel, Th. (2019, 23 January). How cultural and creative industries can power human development in the 21st Century. United Nations Development Programme. http://hdr.undp.org/en/content/how-cultural-and-creative-industries-can-power-human-development-21st-century [in English].
Pavlova, O. Yu. (Ed.). (2012). Istoriia ukrainskoi kultury [History of Ukrainian Culture]. Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
Petrova, I. V. (2022, March 22–23). Kreatyvni industrii v konteksti kulturolohichnoho dyskursu [Creative industries in the context of cultural discourse]. In Transformatsiini protsesy sotsialnoi kultury v Ukraini [Transformational processes of social culture in Ukraine], Materials of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (pp. 257–262). Kyiv, Ukraine. Kyiv National University of Culture and Arts [in Ukrainian].
Pletsan, K., Havryliuk, A., Kostromina, H., Muratova, I., & Kholodynska, S. (2022). The Modern Practice of Creative Industries’ Functioning under the Conditions of Sustainable Development. WSEAS Transactions on Environment and Development, 18, 349–357. https://wseas.com/journals/ead/2022/a725115-742.pdf [in English].
Poplavskyi, M. M. (2022). Stan ta perspektyvy kulturolohichnykh doslidzhen u konteksti idei humanizmu [The state and prospects of cultural studies in the context of the ideas of humanism]. Issues in Cultural Studies, 39, 210–219. https://doi.org/10.31866/24101311.39.2022.257637 [in Ukrainian].
Rusakov, S. S., & Tkachuk, N. M. (2016) Brytanskyi ta amerykanskyi napriam Cultural Studies: komparatyvnyi analiz [British and American Cultural Studies: A Comparative Analysis]. Hileya, 115, 157–162 [in Ukrainian].
Sabadash, Yu. S. (Ed.). (2021). Suchasna kulturolohiia: postmodernizm u lohitsi rozvytku ukrainskoi humanistyky [Modern cultural studies: postmodernism in the logic of the development of Ukrainian humanism]. Vydavnytstvo Lira-K [in Ukrainian].
Sheiko, V. M., Bohutskyi, Yu. P., & Kushnarenko, N. M. (2016). Naukova tvorchist u haluzi kulturolohii i mystetstvoznavstva [Scientific creativity in the field of cultural studies and art history]. Kharkov State Academy of Culture [in Ukrainian].
Stetsenko, V. I. (2005). Kultura v terminakh vid “a” do “ia”. Kulturolohichna abetka [Culture in terms from “a” to “I”. Cultural alphabet]. Vydavnychyi tsentr Lvivskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Franka [in Ukrainian].
Storey, J. (2006). Cultural Theory and Popular Culture A Reader. (3rd ed.). Pearson Education Limited [in English].
Verkhovna Rada of Ukraine. (2010, January 20). Konventsiia pro okhoronu ta zaokhochennia rozmaittia form kulturnoho samovyrazhennia [Convention on the Protection and Promotion of the Diversity of Forms of Cultural Expression] (№952_008). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/952_008#Text [in Ukrainian].
Verkhovna Rada of Ukraine. (2018, June 19). “Pro vnesennia zmin do Zakonu Ukrainy “Pro kulturu” shchodo vyznachennia poniattia “kreatyvni industrii” [Law of Ukraine “On Amendments to the Law of Ukraine “On Culture” regarding the definition of the term “creative industries”] (№ 2458-VIII). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2458-19#Text [in Ukrainian].
Volkov, S. M. (2015). Evoliutsiini transformatsii kulturolohii [Evolutionary Transformations of Culturology]. Culture of Ukraine. Series: Culturology, 48, 4–12 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.