Хронологічна концепція А. Барра в контексті формування потенційної колекції Українського музею сучасного мистецтва

Автор(и)

  • Сергій Борисович Руденко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-2319-1845
  • Катерина Сергіївна Прокудіна Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-9452-1389

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269385

Ключові слова:

Український музей сучасного мистецтва, контемпорарі арт, Альфред Барр, МoМА, «торпеда» Барра, хронологія музеєфікації сучасного мистецтва, музей-лабораторія

Анотація

Мета дослідження — верифікувати утилітарність концепції Альфреда Барра про хронологічні межі музеєфікації сучасного мистецтва для формування потенційної колекції Українського музею сучасного мистецтва. Методи. Застосовано такі методи: скептичний емпіризм, екстраполяцію, дедуктивну логіку, науковий критицизм. Наукова новизна. Уперше здійснено спробу адаптації концептуального досвіду МoМА до розв’язання проблеми визначення хронологічних меж потенційного зібрання Українського музею сучасного мистецтва. Попри відсутність збігів культурно-історичних контекстів хронологічну концепцію А. Барра можна розглядати як початковий гіпотетичний каркас для розробки темпоральної системи координат під час музеєфікації. Формально процес визначення хронологічних меж можна подати так: М — рік початку музеєфікації; R — реперна хронологічна точка предмета музеєфікації. R = M-8. T — баррівська «торпеда» — період предмета музеєфікації. T(х) [хвіст] = R-75. T(г) [голова] = R + 25. Т = Т(х) + Т(г). Фаза «руху торпеди» = T + 25, якщо M + 8. Висновки. Підхід з використанням двох хронологічних треків обумовлено тим, що «торпеда» має перебувати в перманентному русі на шляху до майбутнього. Кожні вісім років від початку музеєфікації хронологія предмета музеєфікації відсувається на двадцять п’ять років уперед. Отже, допустимою є екстраполяція формули А. Барра на сучасні українські реалії з урахуванням подібності в роботі музейних інститутів по всьому світу. З огляду на 2022 р. (хоча створення музею сучасного мистецтва в цьому році є малоймовірним) можна запропонувати таку хронологічну послідовність: 1939 р. – 1964 р. – 1989 р. – 2014 р. – 2039 р. Кожна з наведених дат, крім останньої, є знаковою для України, Європи, а подекуди й світу в цілому, а також впливає на художню культуру.

Біографії авторів

Сергій Борисович Руденко, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор культурології

Катерина Сергіївна Прокудіна, Київський національний університет культури і мистецтв

Голова студентського наукового товариства музеєзнавців та пам’яткознавців

Посилання

Badior, D., & Platonova, A. (2020, April 8). Olha Balashova: "Rozvyvaty suchasne mystetstvo nemozhlyvo v sytuatsii bezpamiatstva" [Olha Balashova: "It is impossible to develop modern art in a situation of memorylessness"]. LB.ua. https://rus.lb.ua/culture/2020/04/08/454808_olga_balashova_rozvivati_suchasne.html [in Ukrainian].

Barr, A. (1933a). "Torpedo’ Diagram of Ideal Permanent Collection". [Image]. The Museum of Modern Art Archives, New York. https://maid.moma.org/?&_ga=2.211078033.542530979.1664275729-455961631.1662986084#/detail/219458?index=10&search=%7B"searchKeyword»:"torpedo"%7D&sort=[["objectNumber","asc"]]&gridType=list [in English].

Barr, A. (1933b). Torpedo diagram, Ideal Permanent Collection in relation to Actual Permanent Collections of other New York Museums». [Image]. The Museum of Modern Art Archives, New York. https://maid.moma.org/?&_ga=2.211078033.542530979.1664275729-455961631.1662986084#/detail/271196?index=9&search=%7B"searchKeyword":"torpedo"%7D&sort=[["objectNumber","asc"]]&gridType=list [in English].

Barr, A. (1933c). Torpedo diagram, Metropolitan Museum and Museum of Modern Art: Permanent collections of European and American Painting. [Image]. The Museum of Modern Art Archives, New York. https://maid.moma.org/?&_ga=2.211078033.542530979.1664275729-455961631.1662986084#/detail/271237?index=8&search=%7B"searchKeyword":"torpedo"%7D&sort=[["objectNumber","asc"]]&gridType=list MAID [in English].

Barr, A. (1941). Torpedo diagrams of the ideal permanent collection of The Museum of Modern Art, as advanced in 1933 (top) and in 1941 (bottom). [Image]. The Museum of Modern Art Archives, New York. https://maid.moma.org/?&_ga=2.211078033.542530979.1664275729-455961631.1662986084#/detail/271197?index=0&search=%7B"searchKeyword":"torpedo"%7D&sort=[["objectNum ber","asc"]]&gridType=list [in English].

Cook, M. (2016, March 24) A Torpedo in the Rough Sea of Time. SFAQ/NYAQ/ LXAQ|International Art and Culture. https://www.sfaq.us/2016/03/a-torpedo-in-the-rough-sea-of-time/ [in English].

From a Sketch to a Canon. (1936). MoMA. https://www.moma.org/interactives/moma_through_time/1930/from-a-sketch-to-a-canon/ [in English].

Kantor, S. (2003). Alfred H. Barr, Jr. and the Intellectual Origins of the Museum of Modern Art. The MIT Press [in English].

Kyiv City Council. (2021, February 10). Vitalii Klychko: Stolychna vlada spryiatyme realizatsii zadumu shchodo stvorennia Muzeiu suchasnoho mystetstva [Vitaliy Klychko: The capital authorities will contribute to the implementation of the plan to create a Museum of Modern Art]. https://kyivcity.gov.ua/news/vitaliy_klichko_stolichna_vlada_spriyatime_realizatsi_zadumu_schodo_stvorennya_muzeyu_suchasnogo_mistetstva/ [in Ukrainian].

MashUp: The Birth of Modern Culture (2016, February 20–May 15). Vancouver Art Gallery. https://www.vanartgallery.bc.ca/exhibitions/mashup-the-birth-of-modern-culture [in English].

Public organisation "Museum of Modern Art". (2018, December 20). Analityka ukrainskoho khudozhnoho protsesu druhoi polovyny XX pochatku – XXІ stolittia z metoiu stvorennia kontseptsii derzhavnoho muzeiu suchasnoho mystetstva [Analysis of the Ukrainian artistic process of the second half of the 20th – beginning of the 21st century with the aim of creating the concept of a state museum of modern art]. https://drive.google.com/drive/folders/1vgkgVQZP0lHTWsB8qlqfeAuQEujw01OU [in Ukrainian].

Rudenko, S. B. (2021). Muzei yak tekhnolohiia [Museum as a technology]. [Monograph]. Vydavnytstvo Lira-K [in Ukrainian].

Schubert, K. (2009). The Curator’s Egg: The Evolution of the Museum Concept from the French Revolution to the Present Day. Ridinghouse [in English].

Semenik, O. (2020, March 2). Oksana Barshynova: "Istoriia ukrainskoho mystetstva XX stolittia — tse sutsilni prohalyny" [Oksana Barshynova: "The history of Ukrainian art of the 20th century is full of gaps"]. LB.ua. https://rus.lb.ua/culture/2020/03/02/451385_oksana_barshinova_istoriya.html [in Ukrainian].

Starting (a Collection) from Scratch. (1929). MoMA. https://www.moma.org/interactives/moma_through_time/1920/starting-a-collection-from-scratch/ [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-21

Як цитувати

Руденко, С. Б., & Прокудіна, К. С. (2022). Хронологічна концепція А. Барра в контексті формування потенційної колекції Українського музею сучасного мистецтва. Питання культурології, (40), 276–293. https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269385

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ