Партисипативні практики сучасної видовищної культури

Автор(и)

  • Богдан Вячеславович Сварник Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-6801-5063

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269388

Ключові слова:

видовищна культура, практики співучасті, партисипативна культура, співучасть глядача, партисипативний театр

Анотація

Мета статті — виявити особливості партисипативних практик видовищної культури ХХІ ст. на прикладі сучасних театральних форм. Методологія дослідження. Застосовано системно-структурний та аналітико-синтетичний методи (для структуризації понятійно- категоріального апарату та осмислення концепції співучасті); метод універсалізму (для виявлення спільної парадигми культури співучасті); типологічний метод (для з’ясування особливостей прояву партисипативних практик у театральному мистецтві). Наукова новизна. Досліджено парадигму сучасних видовищних видів мистецтва; уточнено та доповнено поняття «партисипативні практики» в контексті сучасної видовищної культури; розглянуто культуру співучасті глядача у творчому продукті; виявлено особливості діяльності сучасного партисипативного театру. Висновки. Тенденції практик співучасті сучасної видовищної культури безпосередньо пов’язані з феноменом партисипативної культури — вільної, діяльнісної та осмисленої участі людей в культурних, мистецьких та соціальних процесах. Практики співучасті в складній взаємодії з митцями, формою мистецтва, групою учасників, матеріальними аспектами та безперервністю діяльності сприяють підвищенню особистого та творчого рівня, а також надають підтримку в психосоціальному аспекті. Дослідження практик співучасті в контексті сучасної видовищної культури засвідчило, що театр, як один із видів видовищного мистецтва, може бути простором, у котрому виникає осмислення основи буття. Театр співучасті — це театр, який засновує свою діяльність на змістово-суттєвій участі глядачів, трупи театру, партнерів; пропонує глядачу задля осмислення зупинитися на тому, що доступно саме цієї миті.

Біографія автора

Богдан Вячеславович Сварник, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор філософії в галузі культурології

Посилання

Bishop, C. (2012). Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship. Verso [in English].

Brioc, I. (2010). Context Oriented Theatre: A Theatre-Based Approach to Mindfulness; a Mindfulness-Based Approach to Theatre. Bangor University Bangor University. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.35213.56803 [in English].

Chychasova, N. (b. d.). Partysypatsiia: try pryklady vzaiemodii. Mystetskyi arsenal [Participation: three examples of interaction. Art Arsenal]. Retrieved August 25, 2022 from https://artarsenal.in.ua/things/partysypatsiya-try-pryklady-vzayemodiyi/ [in Ukrainian].

Demycheva, A. V. (2018). Miski praktyky (spiv)uchasti (keis M. Dnipro) [Urban practices of (co)participation (case of Dnipro)]. Gran, 21(10), 97–105 https://doi.org/10.15421/1718134 [in Ukrainian].

Ganguly, S. (2019). Jana Sanskriti: Continuous Presence, Aesthetical Rigor, and Political and Social Movement. In K. Howe, J. Boal, & J. Soeiro (Eds.), The Routledge Companion to Theatre of the Oppressed (pp. 289–320) Routledge [in English].

Kuskova, S. S., & Otzemko O. V. (2019). Suchasnyi ukrainskyi muzei: novitni praktyky [Modern Ukrainian museum: the latest practices]. Visnyk studentskoho naukovoho tovarystva Donetskoho natsionalnoho universytetu imeni Vasylia Stusa, 2(11), 33–38 [in Ukrainian].

Liu, Y., Groot, B., de Kock, L., Abma, T., & Dedding Ch., (2022). How participatory arts can contribute to dutch older adults’ wellbeing — revisiting a taxonomy of arts interventions for people with dementia. Arts & Health: An international journal for research, policy and practice, 15, 1–15. https://doi.org/10.1080/17533015.2022.2035417 [in English].

Nichol, L. (Ed.). (2003). The essential David Bohm. Routledge [in English].

Novitz, D. (2001). Participatory Art and Appreciative Practice. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 59(2), 153–165 https://doi.org/10.1111/0021-8529.00015 [in English].

Okunieva, O. (2018). Mistse partysypatyvnykh praktyk u dyzaini miskykh hromadskykh prostoriv suchasnoi Ukrainy [The place of participatory practices in the design of urban public spaces in modern Ukraine]. Bulletin of Lviv National Academy of Arts, 35, 274–281 [in Ukrainian].

Stage Your City. (n. d.). Zigmagora. Retrieved September 25, 2022, from https://zigmagora.eu/ [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-21

Як цитувати

Сварник, Б. В. (2022). Партисипативні практики сучасної видовищної культури. Питання культурології, (40), 312–320. https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269388

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ