Культурологічні аспекти розкриття поняття «музейний предмет» як механізму артефікації культурної пам’яті

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269390

Ключові слова:

музеологія, музей, музейний предмет, артефакти, натуралії, ментефакти

Анотація

Мета статті — розкрити культурологічний та філософський аспекти поняття «музейний предмет», а також проаналізувати його європейську музеологічну класифікацію з подальшим її включенням у вітчизняний музеєзнавчий обіг. Дослідження базується на застосуванні комплексної методології, що передбачає поєднання методів структурно-функціонального і порівняльного аналізу. Через залучення системно- теоретичного підходу визначено закономірності введення методів раціонального пізнання та можливості їх імплікацій в музеологічний контекст. Для одержання найбільш достовірних результатів дослідження застосовано загальнонаукові, музеологічні, філософські та культурологічні методи, що дало змогу уникнути схематизації та редукції, створити міждисциплінарний синтез. Наукова новизна дослідження полягає у розбудові структурованої системи категоризації поняття «музейний предмет» як засобу достовірного відображення історико-культурної реальності. Висновки. Музейні предмети — це предмети, витягнуті з оригінального (первинного) контексту і переміщені у нову, музейну реальність для того, щоб документувати там реальність, з якої вони були вилучені. Музейний предмет — це не просто предмет у музеї. Це відібраний, класифікований, збережений та документований предмет. Він стає джерелом для дослідження або, бувши виставленим для огляду, експонатом. Музейний предмет як документ може документувати не лише своє власне існування, а й певний вид діяльності, феномени або функції у ширшому контексті зв’язків.

Біографія автора

Андрій Олександрович Сошніков, Харківська державна академія культури

Доктор філософських наук

Посилання

Beneš, J. (1997). Základy muzeologie. Open Education & Sciences [in Czech].

Deetz, J. (1977) In Small Things Forgotten: The Archaeology of Early American Life. Anchor [in English].

Dolák, J., & Šobáňová, P. (2018). Museum presentation. Palacký University Olomouc [in English].

Gabus, J. (1965). Aesthetic principles and general planning of educational exhibitions. Museum International, 18(1), 1–59 https://doi.org/10.1111/j.1468-0033.1965.tb01573.x [in English].

Mensch, P. van. (1992). Towards a methodology of museology. [PhD thesis, University of Zagreb] [in English].

Schreiner, K. (1984). [Work]. In V. Sofka (Ed.), Collecting today for tomorrow, 6, 24–28. ICOM International Committee for Museology [in Czech].

Stránský, Z. Z. (1985). Originals versus substitutes. In V. Sofka (Ed.), Originals and Substitutes in Museums, 9, 95–102. ICOM International Committee for Museology [in Czech].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-21

Як цитувати

Сошніков, А. О. (2022). Культурологічні аспекти розкриття поняття «музейний предмет» як механізму артефікації культурної пам’яті. Питання культурології, (40), 321–331. https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269390

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ