Презентація сучасних музейно-мистецьких технологій у середовищі музейно-культурного комплексу «Український фізико-технічний інститут. Харків»

Автор(и)

  • Ірина Геннадіївна Споденець Національний науковий центр «Харківський фізико-технічний інститут», Ukraine https://orcid.org/0000-0003-0702-3806

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269391

Ключові слова:

музейно-мистецькі технології, науково-технічна спадщина, імерсивний підхід, технологія Verbatim, технологія Storytelling

Анотація

Мета статті — на основі практичного досвіду реалізації інноваційного проєкту «За крок до лауреата» у відомчому науково-технічному музеї Національного наукового центру «Харківський фізико-технічний інститут» — музейно-культурному комплексі «Український фізико-технічний інститут. Харків» висвітлити особливості впровадження сучасних інтерактивних музейно-мистецьких технологій популяризації історико-культурної та наукової спадщини. Методологія дослідження. Обґрунтовано застосування методології практичного музеєзнавства, системного підходу та теоретико-експериментальних й емпіричних наукових методів, зокрема аналізу, синтезу, експерименту, спостереження. Наукова новизна. Уперше у вітчизняній музейній практиці запропоновано інноваційну стратегію модернізації музейно-культурного комплексу на основі співпраці зі стейкхолдерами та культурно-креативними індустріями. На реальних прикладах обґрунтовано імерсивний підхід щодо організації заходу та висвітлено практичні результати експериментування з уперше застосованою у вітчизняному музейно-культурному середовищі технологією Verbatim (документальний театр). Розкрито особливості застосування технології Storytelling (розповідь історій) і технології квесту. Апробація інтерактивних технологій дала змогу зруйнувати класичну павільйонно-експозиційну форму трансляції науково-технічної спадщини, модернізувати формат екскурсії й вивести її на новий рівень. Висновки. Інноваційна стратегія розвитку МКК УФТІ й система об’єднаних певним концептом інтерактивних музейно-мистецьких технологій, що створили специфічні (комфортні) умови для осучаснення музейного закладу відповідно до запитів особистості й суспільства та водночас максимально ефективного використання потенціалу й ресурсів зацікавлених у співпраці партнерів — якісно новий музейний продукт, який не має аналогів.

Біографія автора

Ірина Геннадіївна Споденець, Національний науковий центр «Харківський фізико-технічний інститут»

Кандидат культурології

Посилання

Apchel, O. A. (2011). Dokumentalnyi teatr u teatralnii kulturi postradianskoho prostoru, zokrema suchasnoi Ukrainy [Documentary theatre in the theatre culture of the post- Soviet space, in particular, modern Ukraine]. Kultura Ukrainy, 33, 2–4 [in Ukrainian].

Borysenko, Yu. S. (2018). Kharakterni osoblyvosti stanovlennia i rozvytku skanseniv v Ukraini na pochatku XXІ st.: kulturno-dozvillieva skladova [Characteristic features of the formation and development of open-air museums in Ukraine at the beginning of the 21st century: the cultural and leisure component]. Aktualni problemy istorii, teorii ta praktyky khudozhnoi kultury, 41, 66–72. http://nbuv.gov.ua/UJRN/apitphk_2018_41_10 [in Ukrainian].

Kuskova, S., & Otzemko, O. (2019). Suchasnyi ukrainskyi muzei: novitni praktyky [The modern Ukrainian museum: the latest practices]. Visnyk studentskoho naukovoho tovarystva DonNU imeni Vasylia Stusa, 2(11), 33–38 [in Ukrainian].

Lelyk, M. B. (2018). Imersyvnyi teatr u mystetskykh perfomatyvnykh proektakh: novyi pidkhid do populiaryzatsii mystetstva [Immersive theatre in artistic performance projects: a new approach to popularising art]. DZK, 11(4). https://nlu.org.ua/storage/files/Infocentr/Tematich_ogliadi/2018/imersyvnyj_teatr_dopovnenyj.pdf [in Ukrainian].

Livin, M. (2020). Storitellinh dlia ochei, vukh i sertsia [Storytelling for the eyes, ears and heart]. Nash format [in Ukrainian].

Sokol, I. M. (2014). Kvest: metod chy tekhnolohiia? [Quest: method or technology?]. Kompiuter u shkoli ta simi, 2, 28–32 [in Ukrainian].

Vasylyshyn, M. (2013). Kontseptsiia "Storytelling" u konteksti spivpratsi shkoly i muzeiu [The concept of "Storytelling" in the context of cooperation between the school and the museum]. Pedagogika 22, 301–312 [in Ukrainian].

Zaichenko, O. (2017). Heimyfikatsiia muzeinoho prostoru v aspekti typolohii povedinky muzeinoho vidviduvacha [Gamification of museum space in the aspect of museum visitor behaviour typology]. City: History, Culture, Society, 1, 87–98 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-21

Як цитувати

Споденець, І. Г. (2022). Презентація сучасних музейно-мистецьких технологій у середовищі музейно-культурного комплексу «Український фізико-технічний інститут. Харків». Питання культурології, (40), 332–339. https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269391

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ