Культурологічні засади та основні техніки танцю контемпорарі

Автор(и)

  • Наталя Володимирівна Федотова Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-4566-2334

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269394

Ключові слова:

культурологія, танець контемпорарі, сучасна культура, хореографія, сучасний танець

Анотація

Мета статті — дослідити фундаментальні засади танцю контемпорарі крізь культурологічну призму та систематизувати основні його техніки. Методологія дослідження базується на аналізі дотичних до теми наукових джерел, застосуванні культурологічної оптики в процесі розгляду основних засад танцю контемпорарі, систематизації ознак технік танцю контемпорарі. Наукова новизна. Вперше акцентовано увагу на культурологічних ознаках танцю контемпорарі, систематизовано та охарактеризовано основні його техніки. Висновки. Застосування культурологічного підходу до розгляду танцю контемпорарі дозволило стверджувати, що його тілесно-дослідницький характер може розглядатися в координатах тілесності як єдності інтелектуального, духовного та фізичного джерел. Танець контемпорарі об’єднує техніки, які розвивають не лише фізичні характеристики, а й цілеспрямовано впливають на розумові та психоемоційні здібності. З концептуальної точки зору танець контемпорарі, а водночас і його техніки спрямовано на розуміння тіла як феномену в категоріях феноменології. Танець контемпорарі формує нову якість руху; навчає утримувати центр уваги в тілі, бути усвідомленим, ефективним та злагодженим у танці, використовуючи природні ресурси тіла. Такі навички важливі не лише в танці, а й у буденному житті, оскільки вони необхідні людині для гармонізації внутрішнього світу та формування креативного ставлення до навколишнього середовища, що є важливими орієнтирами сучасної культури. Серед технік, які застосовує танець контемпорарі, переважають пошукові та експериментальні практики, які сприяють здобуттю навиків тілесної та емоційної саморегуляції. Хореографи сьогодення вдало використовують техніки танцю контемпорарі не лише задля полівекторного розвитку здібностей артистів, а й для усвідомлення культурологічного контексту власної діяльності.

Біографія автора

Наталя Володимирівна Федотова, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірантка

Посилання

About Countertechnique. (n.d.). Countertechnique. Retrieved August 20, 2022, from http://www.countertechnique.com/what-it-is/ [in English].

Chatterjea A. (2020). Heat and Alterity in Contemporary Dance South-South Choreographies (pp. 39–88). Springer International Publishing. https://www.perlego.com/book/3482146/heat-and-alterity-in-contemporary-dance-pdf [in English].

Chaus, O. O. (2011). Formuvannia Contemporary dance na osnovi tantsiu modern [Formation of contemporary dance on the basis of modern dance]. Notes on Art Criticism, 19, 269–275 [in Ukrainian].

Emslie, M. (2009). Skinner Releasing Technique: dancing from within. Journal of Dance & Somatic Practices, 1(2), 169–175. https://doi.org/10.1386/jdsp.1.2.169_1 [in English].

Flying low and Passing through. (n.d.). Contemporary Dance.org. Retrieved August 20, 2022, from https://www.contemporary-dance.org/flying-low.html [in English].

Forsythe, W. (n.d.). Choreographic Objects. Retrieved August 20, 2022, from https://www.williamforsythe.com/biography.html [in English].

Frey Faust – Profile, Event Calendar, Projects. (n.d.). The Axis Syllabus. Retrieved August 20, 2022, from https://www.freyfaust.org/ [in English].

Groves, J. (2013, 21 June). What is Gaga dance? Dancewear Central. https://www.dancewearcentral.co.uk/blog/gaga-dance/ [in English].

Hrek, V. A. (2019). Improvizatsiia v khoreohrafii: poliaspektnist proiaviv [Improvisation in choreography: multifaceted manifestations]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 463–466 [in Ukrainian].

Khendryk, O. Yu. (2017). Poniattia Contemporary dance ta kompozytsii yoho khoreohrafichnoho tekstu [The concept of Contemporary dance and the composition of its choreographic text]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 128–132 [in Ukrainian].

Korysko, N. M. (2015). Khoreohrafiia yak kontemporarne mystetstvo [Choreography as a contemporary art]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 101–105 [in Ukrainian].

Kwan, S. (2017). When Is Contemporary Dance? Dance Research Journal, 49, 38–52 https://doi.org/10.1017/S0149767717000341 [in English].

Manshylin, O. (2013). Khoreolohiia Rudolfa Labana [Choreography of Rudolph Laban]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 12, 170–178 [in Ukrainian].

Naranjo, M. (2012, 23 April). Flying low and Passing through: testimony of Diana Betancourt. The Dance Thinker, 18. https://www.contemporary-dance.org/The_Dance_Thinker-flying-low.html [in English].

Perova, H. O., & Maibenko, O. O. (2022). Improvizatsiia v khoreohrafii: istoryko-khronolohichni ta sotsialni rakursy [Improvisation in choreography: historical, chronological and social perspectives]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 142–147. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2022.262264 [in Ukrainian].

Plakhotniuk, O. A. (2007). Styli ta napriamy suchasnoho khoreohrafichnoho mystetstva [Styles and directions of modern choreographic art]. Journal of International Slavic University. Series: Economic sciences, 1, 32–36 [in Ukrainian].

Sutil, N. (2012). Laban’s Choreosophical Model: Movement Visualisation Analysis and the Graphic Media Approach to Dance Studies. Dance Research: The Journal of the Society for Dance Research, 30(2), 147–168. http://www.jstor.org/stable/23326531 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-21

Як цитувати

Федотова, Н. В. (2022). Культурологічні засади та основні техніки танцю контемпорарі. Питання культурології, (40), 349–358. https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269394

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ТА ОСВІТНІ ПРАКТИКИ