Генетичні джерела культурних традицій українського національного театру

Автор(и)

  • Катерина Матвєєва Київський національний університет культури і мистецтв, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»,, Україна https://orcid.org/0000-0002-9245-5373

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1311.41.2023.276681

Ключові слова:

культурні традиції, український театр, центр національної культури, традиційний репертуар, жанри українського театру

Анотація

Мета статті — прослідкувати й підтвердити існування неперервності та циклічності культурних традицій в українському національному театрі. Дослідження є актуальним для сучасного суспільства задля розуміння й усвідомлення значущості українського театру з його культурними традиціями як прояву українського суспільства і духовного центру нації. В результаті досліджень підтверджено, що український національний театр з його культурними традиціями завжди був духовним центром нації, що зберігає і транслює ціннісний аспект українського суспільства, відтворюючи культурологічний стан. Висвітлені матеріали є підґрунтям для подальших досліджень культурних традицій українського театру та їх трансформацій, що відтворюють соціокультурні процеси й стан українського суспільства в різний культурно-історичний час. Наукова новизна. Культурологічно досліджено генетичні джерела культурних традицій українського національного театру, розглянуто витоки українських культурних традицій, визначено конкретні періоди, що сформували культурні традиції українського національного театру, віднайдено прояв окреслених культурних традицій в сучасному українському національному театрі. Висновки. Сучасний український театр зберігає і продовжує наслідувати культурні традиції українського театру, зокрема репертуарну та музичну складову як прояв фольклорних культурних традицій українського театру за участю у виставах артистів хору та оркестру, що було притаманно першому професійному українському театру (1882), Державному (Національному) українському театру (1917) та існує у виставах сучасних українських театрів. І музичність проявлена не тільки в класичних українських виставах, а й в сучасних, що підтверджено наведеними прикладами у статті.

Біографія автора

Катерина Матвєєва, Київський національний університет культури і мистецтв, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»,

Аспірантка, асистент

Посилання

Antonovych, A. V. (1925). Trysta rokiv ukrainskoho teatru 1619–1919 [Three hundred years of Ukrainian theatre 1619–1919]. Ukrainskyi Hromadskyi Vydavnychyi Fond [in Ukrainian].

Burlutskyi, A. V. (2015). Stsenichne movlennia periodu profesionalizatsii ukrainskoho teatru [Stage broadcasting during the period of professionalisation of the Ukrainian theatre]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 32, 14–20 [in Ukrainian].

Fedas, Y. (2001). Folklornyi teatr i obriad [Folk theatre and ceremony]. Etnichna istoriia narodiv Yevropy, 8, 14–17 [in Ukrainian].

Isichenko, I. (Comp.). (2014). Istoriia ukrainskoi literatury per. pol. XIX st. (Prosvitytelstvo. Romantyzm) [History of Ukrainian literature of the first half of the 19th century (Enlightenment. Romanticism)]. https://www.bishop.kharkov.ua/kursi-lekcij/istoria-ukraienskoie-literaturi-per-pol-hih-st [in Ukrainian].

Khotkevych, H. (1924). Narodnyi i serednovichnyi teatr v Halychyni [Folk and medieval theatre in Galicia]. Derzhavne vydavnytstvo Ukrainy [in Ukrainian].

Klekovkin, O. (2003). Do okreslennia leksemy "Teatr" [To outline the lexeme "Theatre"]. Visnyk of the Lviv University. Serie Arts, 3, 3–14 [in Ukrainian].

Kyrychyk, S. (2020, September 5). Perekladaiemo slovo "teatr" [We translate the word "theatre"]. Slovotvir. https://cutt.ly/c1Ksso9 [in Ukrainian].

Luzhnytskyi, H. (1949). Starovynnyi ukrainskyi teatr [Ancient Ukrainian theatre]. In Entsyklopediia ukrainoznavstva. Zahalna chastyna (EU-I) [Encyclopedia of Ukrainian Studies. General part (EU-I)] (Vol. 3, pp. 840–866). New York. http://izbornyk.org.ua/encycl/eui079.htm [in Ukrainian].

Nesen, I. I. (2021). Rol kostiumu u formuvanni obrazu personazhu v Teatri koryfeiv (1882– 1914 rr.) [The role of the costume in the formation of the image of the character in the Theatre of Coryphaei (1882–1914)]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 154–158. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2021.239997 [in Ukrainian].

Petrova, I. (2018, December 6–7). Evoliutsiia poniattia "dozvillia" v kulturi ukraintsiv. In Kultura i mystetstvo: suchasnyi naukovyi vymir [Culture and art: modern scientific dimension] [Proceedings of the Conference] (pp. 141–143). National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].

Popovych, M. V. (1998). Narys istorii kultury Ukrainy [Essay on the history of culture of Ukraine]. ArtEk [in Ukrainian].

Pylypchuk, R. (2019). Istoriia ukrainskoho teatru (vid vytokiv do kintsia XIX st.) [History of the Ukrainian theatre (from its origins to the end of the 19th century)]. Publishing of Ivan Franko National University of Lviv [in Ukrainian].

Shchukina, Yu. P. (2021). Evoliutsiia teatru operety v konteksti stsenichnoi kultury Ukrainy druhoi polovyny XX - pochatku XXІ st.: zhanrovyi aspekt [The evolution of the operetta theatre in the context of the stage culture of Ukraine in the second half of the 20th - the beginning of the 21st century: the genre aspect] [PhD Dissertation, Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology. MT Rylsky NAS of Ukraine] [in Ukrainian].

Shpakovska, T. (2001). Pershyi Derzhavnyi. Dnipropetrovskyi ukrainskyi muzychno-dramatychnyi teatr imeni T. H. Shevchenka: narysy, spohady, vrazhennia [First State. Dnipropetrovsk Ukrainian Music and Drama Theatre named after T. G. Shevchenko: essays, memories, impressions]. Dnipropetrovska knyzhkova drukarnia [in Ukrainian].

Tsalyk, S. (2017, May 4). Bloh istoryka: 1917 rik. Yak ukrainskyi teatr stav derzhavnym [Historian’s blog: 1917. How Ukrainian theatre became state-owned]. BBC News Ukrainian. https://cutt.ly/o8peogp [in Ukrainian].

Tupyk, O. (2000). Yazychnytski motyvy v ukrainskykh narodnykh kazkakh pro tvaryn [Pagan motifs in Ukrainian folk tales about animals]. Etnichna istoriia narodiv Yevropy, 5, 90–93 [in Ukrainian].

Veselovska, H. (2019). Rytualnyi prateatr: arkhaichni, sakralni, symvolichni pershodzherela ukrainskoi teatralnoi kultury (vid arkhaichnykh chasiv do XVII st.) [Ritual protheatre: archaic, sacred, symbolic primary sources of Ukrainian theatrical culture (from archaic times to the 17th century)]. Mystetskyi Arsenal. https://artarsenal.in.ua/vystavky/podia/lektsiya-rytualnyj-prateatr-arhayichni-sakralni-symvolichni-pershodzherela-ukrayinskoyi-teatralnoyi-kultury/ [in Ukrainian].

Viktor, I. (2013). Teorii mifu ta rytual tsentru v ukrainskii mifolohichnii kartyni svitu: tradytsiinist ta novatsiinist rytualu [Myth theories and the ritual of the centre in the Ukrainian mythological picture of the world: traditionality and innovation of the ritual]. The journal of V. N. Karazin Kharkiv National University Series: Theory of Culture and Philosophy of Science, 1029 (2) 48, 222–228. https://periodicals.karazin.ua/thcphs/article/view/2403 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31

Як цитувати

Матвєєва, К. (2023). Генетичні джерела культурних традицій українського національного театру. Питання культурології, (41), 8–20. https://doi.org/10.31866/2410-1311.41.2023.276681

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ